MRA en kaakklachten: doorzetten of uitkijken?

1
Sinds anderhalve week heb ik een MRA beugel.
Naast milde OSAS ben ik echter ook bekend met kaakgewrichtsproblemen (voornamelijk rechts). Ik klem 's nachts mijn kaken stevig op elkaar, maar heb weloverwogen de beslissing genomen toch de MRA te proberen. Wellicht kom ik door de OSAS namelijk niet diep genoeg in slaap om te ontspannen. de MRA zou dan juist ook kunnen helpen tegen de kaakgewrichtsklachten.
Overigens zijn er op foto's en bij onderzoek geen bijzonderheden in of bij mijn kaakgewrichten te zien.

Zoals verwacht is het hebben van een MRA wennen. Vooral 's ochtends na het uitdoen een gek gevoel.
Vandaag echter maak ik me een beetje zorgen. Ik krijg al de hele dag mijn kiezen niet goed op elkaar, heb zelfs als avondeten soep met zacht brood gegeten omdat kauwen niet zo makkelijk ging. Ook had ik flink pijn aan mijn linker kaakgewricht, dat juist normaliter geen problemen veroorzaakt.
Omdat ik wel het idee heb dat ik beter adem 's nachts, en ik volgens mijn partner ook een stuk minder snurk, wil ik de MRA niet zomaar aan de wilgen hangen. Maar komende nacht doe ik denk ik toch mijn vertrouwde knarsbitje maar in...

Is dit een herkenbaar probleem, het 's avonds laat nog steeds niet goed de kiezen op elkaar kunnen doen?
Daarnaast heb ik erg gespannen spieren in nek en hoofd. Ik weet niet wat oorzaak en gevolg is, vooral omdat ik gewoonlijk al zeer gespannen slapen en wel vaker wakker wordt met spierpijn.

groeten,
P

Re: MRA en kaakklachten: doorzetten of uitkijken?

2
Deze klachten komen vaker voor. Je krijgt ook een soort rubber kauw bitje nee waar je dagelijks op moet kauwen om dit probleem dat je uw tanden niet op elkaar krijgt weer te corrigeren bij het begin van het gebruik van de MRA.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar