Effect MRA

1
Goedemorgen,

Uit een recent slaaponderzoek is naar voren gekomen dat mijn AHI met afgestelde MRA 4,5 is. Deze had ik al een tijd niet meer ingehad vanwege de kaakklachten, maar gezien het resultaat ben ik dit sinds 1,5 maand wel weer gaan doen. Zonder MRA was een AHI van 26 gemeten. Ondanks deze afname in ademstops, merk ik nog geen verbetering. Dit kan misschien ook komen, omdat ik inmiddels niet meer weet hoe ik mij voor de slaapapneu voelde, dat is alweer bijna 2,5 jaar geleden. De vraag die ik dan ook wil stellen is, wanneer MRA-gebruikers hun klachten begonnen af te nemen? Ik sta namelijk ook nog voor de keus om een BRP of Bimax operatie te ondergaan, maar als de MRA niet werkt verwacht ik daar weinig van. Al met al wordt de stemming er niet positiever door.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Petrik

Re: Effect MRA

2
AHI vertelt niet het hele verhaal (daarom is deze ook min of meer naar de achtergrond verbannen in de nieuwe OSAS richtlijn).

Mijn vermoeden is dat de MRA nog heel veel Flow Limitations doorlaat, en dat deze in de klachten domineren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

3
Beste Persluchtpiraat,

Zou je dat verder kunnen toelichten? Dit is mij volledig onbekend.
Misschien dat SEIN hiermee bekend is, van hun krijg ik volgende week de uitslag van de PSG binnen (zonder MRA).

Re: Effect MRA

4
Petrik schreef: 14 jan 2020, 15:08 Misschien dat SEIN hiermee bekend is, van hun krijg ik volgende week de uitslag van de PSG binnen (zonder MRA).
Ik ben bang van niet, want zoals mijn signature vermeldt hebben ze mij naar huis gestuurd omdat mijn AHI te laag was, en ik zou gewoon "insomnie" hebben. Flow Restrictions (beknellingen) en RERAs (opeenvolging van beknelling met stressreactie als gevolg) zijn ook slopend voor de slaapkwaliteit en ik had zodoende maar 6% aandeel REM. Dit alles zei hen niets, en het kwam erop neer dat het ze worst was dat ik alleen insomnie heb als ik niet met CPAP slaap.

Dus mijn conclusie is dat ze bij SEIN qua technologisch KNF-niveau niet bepaald dat van bijv. NSI overstijgen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

5
Beste Persluchtpiraat,

Bij SEIN is dus gewoon gezegd je hebt slapeloosheid, bekijk het maar? Of heb je wel medicatie of iets meegekregen?
Ik begrijp uit je signature dat je zelfgekochte CPAP het probleem verhelpt? Dat is in ieder geval goed om te horen.

Ben je ook bij KSI geweest voor behandeling dan? Ik lees dat zij de grootste slaapkliniek van Nederland zijn.
Mocht SEIN niks worden, kan ik misschien daar nog terecht.
Overigens zal ik niet op de zaken vooruitlopen.

Re: Effect MRA

6
Petrik schreef: 15 jan 2020, 11:02 Bij SEIN is dus gewoon gezegd je hebt slapeloosheid, bekijk het maar?
Yep. Ik was daar voor m'n tweede PSG, ik had toen al m'n CPAP een halfjaar in gebruik naar volle tevredenheid. De PSG was zoals ik verwachtte, ben in de nacht zo'n 4-5 keer wakker geworden terwijl ik met de CPAP nachten van 11 uur lang zonder onderbreking kon maken.

Dit alles was bij SEIN bekend, ik heb ook m'n SD kaart door ze laten uitlezen (geen opmerkingen). Bij de bespreking van de PSG was het eenvoudigweg: Je getallen zijn te laag voor apneu, we constateren wel insomnie in de PSG en we zouden cognitieve therapie voor insomnie aanbieden maar dat lijkt ons niet zinvol omdat u fijn met de CPAP slaapt. Einde gesprek.
Petrik schreef: 15 jan 2020, 11:02 Ik begrijp uit je signature dat je zelfgekochte CPAP het probleem verhelpt?
Jazeker, en hoe! Daarom ben ik zo gepassioneerd over dit onderwerp.
Petrik schreef: 15 jan 2020, 11:02 Ben je ook bij KSI geweest voor behandeling dan? Ik lees dat zij de grootste slaapkliniek van Nederland zijn.
NSI is niet echt een kliniek, ze ontlasten lokale ziekenhuizen door het uitdelen van de meetapparatuur aan huis. Het is meer een soort "netwerk."

Als je overduidelijke "huis tuin en keuken" apneu hebt dan is NSI een uitkomst, want dan ben je in max. 2 weken klaar met een diagnose. Bij subtielere problematiek wordt het waarschijnlijk een ramp omdat ze net als de McDrive werken: je moet bestellen en daarna doorrijden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

7
Beste Persluchtpiraat,

Vorige week donderdag heb ik de uitslag van SEIN te horen gekregen. Deze uitslag heeft mij in grote zinnen verbaasd, want tijdens het slaaponderzoek is een AHI van 1,6 gemeten. Dit zou dus betekenen dat ik geen apneu heb en mijn klachten ergens anders uit voortkomen. In maart 2017 had ik bij Isala voor het eerst een slaaponderzoek gehad, waaruit een AHI van 8,5 kwam. Destijds was ik 10 kg zwaarder. Vanwege de vele klachten is toen het behandeltraject wel gestart, eerst een CPAP en vervolgens een MRA. Met de MRA (niet afgesteld) werd een AHI van 20 gemeten en zonder 26, ik had hem halverwege de nacht uitgedaan. SEIN verklaart dat de MRA in mijn geval juist hypapneus veroorzaakt (via prikkeling nasofarynx receptoren). Voorafgaand en tijdens het onderzoek heb ik de MRA niet gedragen.

Aanvullende gegevens uit het onderzoek: Hypnogam cylisch opgebouwd, enkele awakenings N3 en REM. N3: 20% REM 19%. Tijd in bed: 8h22min. Totale slaaptijd: 6h45min. Slaapefficiëntie: 80% met name door verlengde slaaplatentie 84 min. WASO: 13 min. Slaapverstoorders; AHI: 1,6 enkele flow-limitations 1,6/h ODI: 0,9. Laagste zuurstofsaturatie 93%, gemiddeld 96%. Geen snurken. PLMI: 12 Arousal Index: 9,9. Verder is relatief veel beweging gemeten gedurende nacht.

De klachten zijn niet geheel kenmerkend voor insomnie, echter wel aspecten hiervan aanwezig.
In overleg ben ik doorverwezen naar een slaappsycholoog voor CGT-i.
Daarnaast is geadviseerd een algemeen psycholoog te bezoeken.

Zoals je begrijpt is deze uitslag erg verwarrend voor mij, want ik heb bijna een jaar in de veronderstelling geleefd dat ik slaapapneu heb. Nu dit niet zo blijkt te zijn, vraag ik mij af waar mijn klachten dan uit voortkomen. Het niet uitgerust wakker worden met de klachten overdag is niet verklaard. Het kan misschien zo zijn dat de slaappsycholoog hulp kan bieden, want SEIN geeft wel aan dat er sprake is van inslaapproblemen en soms vroeg wakker worden.

Daarnaast is dus gemeten dat ik niet snurk, terwijl ik al jaren van mensen uit de omgeving hoor dat ik snurk.
Hoe denk jij hierover? Alle hulp is welkom.

Re: Effect MRA

8
Petrik schreef: 28 jan 2020, 10:17 De klachten zijn niet geheel kenmerkend voor insomnie, echter wel aspecten hiervan aanwezig.
In overleg ben ik doorverwezen naar een slaappsycholoog voor CGT-i.
Daarnaast is geadviseerd een algemeen psycholoog te bezoeken.
Deze uitslag klinkt nogal als een "afvoerputje," dwz. we kunnen niets stelligs zeggen, dus we gooien het maar op "insomnie" en gooien u over de schutting naar de CGTi therapeut. Ik zou het zeker met een korreltje zout nemen, gezien uw eerdere uitslagen. Wellicht dat u inderdaad eerst in de ~10 AHI zone zat, maar dat u na het 10 kilo afvallen terug bent gevallen in een mogelijke "UARS zone." Het kan ook zo zijn dat uw redelijk geringe AHI een topje van de ijsberg van een aanzienlijke (maar onbekende) RDI is.

Als deze theorie klopt, dan zitten we met een harde dobber, want SEIN gebruikt volgens mij automatische computerprogramma's (in tegenstelling tot met de hand uitpluizen) die heel slecht zijn in het opsporen van RERAs.

Herinner dat ik hetzelfde te horen heb gekregen bij SEIN Heemstede: "De test zegt insomnie, maar omdat u ons heeft medegedeeld dat uw insomnie en slopende klachten volledig worden verholpen door uw BiPAP lijkt het ons niet zinvol om u daar therapie voor aan te bieden."

De expertise van SEIN ligt mijns inziens meer in de richting van epilepsie, narcolepsie en verstandelijke beperkingen etc., niet in moeilijk op te sporen SDB zoals UARS. Bovendien is elke vermelding van UARS uit de OSAS richtlijn van 2018 geschrapt, en dat betekent natuurlijk niet dat plotseling niet meer bestaat. Het is niet fair, want UARS is minstens zo slopend voor de levenskwaliteit als "huis tuin en keuken OSAS."

De bottom line: maintenance insomnie kan wel degelijk door (helaas) subtiele belemmeringen van de ademhaling veroorzaakt worden. Deze speech is van Barry Krakow MD, die in de VS bekend is geworden om zijn success met het behandelen van UARS met BiPAP S en ASV. Hij wordt ook geciteerd door de ontdekker van UARS, Dr. Christian Guilleminault in zijn hoofdstuk over UARS in de Handbook of Clinical Neurology van 2011.
Petrik schreef: 28 jan 2020, 10:17 Daarnaast is dus gemeten dat ik niet snurk, terwijl ik al jaren van mensen uit de omgeving hoor dat ik snurk.
Tja, ik zou daar niet te diep in lezen. Ik snurkte ook wel, maar niet heel luid. Wellicht varieert uw snurken van nacht tot nacht.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

9
Beste Persluchtpiraat,

De term RDI is mij onbekend, zou je kunnen uitleggen wat dit betekent? Overigens neem ik het zeker met een korreltje zou vanwege mijn eerdere uitslagen. Dit is ook de reden dat ik vandaag nogmaals een onderzoek bij het Isala heb aangevraagd, zonder MRA. Als die van SEIN correct is, zou uit die van Isala ook een lage AHI naar voren moeten komen. Wat is UARS? En hoe laat ik dit opsporen?

Mijn smartwatch geeft overigens prima slaapscores aan, misschien dat mijn klachten dan toch ergens anders uit voortkomen.
Voordat er in eerste instantie apneu werd geconstateerd, heb ik alle afdelingen binnen het ziekenhuis al doorlopen.

Overigens erg bedankt voor je reactie, ik ben zelf van alles aan het onderzoeken en jou kennis helpt daarbij.
Heb je verder nog suggesties wat ik kan laten doen? Vanwege de uitslag zit ik een beetje op een dood punt.
De aanvraag voor een slaaponderzoek staat uit bij het Isala en de aanvraag bij een psycholoog ook.

Ik hoor graag van je.

Re: Effect MRA

10
Petrik schreef: 28 jan 2020, 17:21 De term RDI is mij onbekend, zou je kunnen uitleggen wat dit betekent?
RDI = AHI + RI waar RI de RERA index is. Dus het gemiddelde aantal RERAs per uur.
Petrik schreef: 28 jan 2020, 17:21 Wat is UARS? En hoe laat ik dit opsporen?
UARS is een obstructieve slaapademstoornis waar de problematiek niet (hoofdzakelijk) wordt veroorzaakt door apneus, maar door RERAs. Volgens mij wordt nergens in Nederland serieus onderzoek gedaan voor RERAs.
Petrik schreef: 28 jan 2020, 17:21 Mijn smartwatch geeft overigens prima slaapscores aan,
Smartwatches zijn speelgoed, fopspenen. Deze heeft geen enkele sensor die maar bij benadering gevoelig is voor de episodes die hier mogelijk spelen.
Petrik schreef: 28 jan 2020, 17:21 Overigens erg bedankt voor je reactie, ik ben zelf van alles aan het onderzoeken en jou kennis helpt daarbij.
Heb je verder nog suggesties wat ik kan laten doen? Vanwege de uitslag zit ik een beetje op een dood punt.
Ik ook, want alle artsen (buiten mijn huisarts) die ik tot dusver heb gesproken denken dat ik gek ben :stuck_out_tongue:

Heb je ooit CPAP geprobeerd? Had je er wat aan?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

11
Petrik, wat mij opvalt in jouw verslag van het Sein en waar je verder niet over spreekt met PLP is de vele bewegingen die men constateert.
PLMI: 12 Arousal Index: 9,9. Verder is relatief veel beweging gemeten gedurende nacht.
Deze bewegingen zorgen er dus voor dat je bijna 10 keer per uur wakker wordt. Ook dit kan samen met een ahi van 1,6 per uur ervoor zorgen dat je niet uitgerust wakker wordt.

Is dit jou bekend dat je door de vele bewegingen die PMLD en eventueel RLS kunnen veroorzaken ook oververmoeid kunt raken?

Je kunt hiervoor medicijnen krijgen die dit tegen kunnen gaan waardoor je beter kunt slapen.

Een collega van de ApneuVereniging gebruikt dit medicijn: "Ik gebruik tegen mijn Restles Leggs “pramipexol accord 0,088 mg” de werkzame stof pramipexol behoort tot de dopamine-agonisten. Het is nu juist het te kort aan dopamine, deze wordt niet voldoende aangemaakt in de hersenen, dat Restles Leggs veroorzaakt. De pil moet ik ongeveer een uur voor het slapen gaan innemen."

Over eventuele bijwerkingen vertelde hij mij: "Mijn ervaring is dat het spul werkt zoals toen beschreven prima werkt, als ik het een keer vergeet dan slaap ik slecht. Wat bijwerkingen aangaat heb ik nergens last van, wat dat aangaat een heerlijke pil."

Een voormalige Moderator van dit forum liet zijn AHI uitslagen zien van de afgelopen dagen: "Deze week was er een vraag over RLS, en medicatie. Voor RLS krijg ik Pramipexol (3*0,25mg). Nog extra nagekeken bij mij zit er geen gele sticker op (rijvaardigheid). Bovendien zoals ook toen al gezegd, ik neem het een uur voor het slapen gaan, dus als je er al suffiger van word.... ik slaap dan toch. Bij mij is de invloed op mijn nachtelijke AHI score van Pramipexol wel degelijk zichtbaar. Laatste 2 nachten is met, daarvoor een paar nachten niet."

In de afbeelding waren de nachten zonder medicijn de ahi's boven de vijf tot aan de 7 per uur aan toe. Met het medicijn waren de laatste twee nachten 2,6 per uur. Dus hij heeft er baat bij.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Effect MRA

12
RuudJ schreef: 29 jan 2020, 00:15 Deze bewegingen zorgen er dus voor dat je bijna 10 keer per uur wakker wordt. Ook dit kan samen met een ahi van 1,6 per uur ervoor zorgen dat je niet uitgerust wakker wordt.
Scherp opgemerkt. Echter, je zou toch zeggen dat ze bij SEIN wel in staat zijn om een geval PLMD te diagnosticeren?

Het is in ieder geval een mogelijkheid, maar bedenk dat de oorzakelijkheid ook omgekeerd kan liggen: arousals/RERAs veroozaken ook beenbewegingen.

Ik weet nog wel dat ik voorheen vaak mijn dekens van de vloer moest plukken. Met CPAP komt dat nooit meer voor.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

13
Beste Persluchtpiraat en RuudJ,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat PLP meer denkt in de richting van arousals/RERAs, maar hier hoeft helemaal geen sprake van te zijn. In mijn geval kan het ook zo zijn dat ik eerst apneu had door overgewicht, maar nu ik ben afgevallen langzamerhand weer moet herstellen van de slechte nachten die ik heb gehad. Dit kan alles te maken met de hormoonspiegel en dat mijn lichaam weer moet wennen. SEIN gaf aan dat er kenmerken van insomnie aanwezig zijn, maar dat de slaap van redelijke kwaliteit is. Ik merk zelf nu ik meer ritme heb in mijn leven, ik mij iets beter voel maar nog lang niet optimaal. Ik hoop dat de slaappsycholoog mij hier verder mee kan helpen. Ik snap overigens niet waarom ik gebruik zou maken van een CPAP? Ik heb maar een AHi van 1,6 volgens het onderzoek? Daarnaast heb ik dit apparaat al eerder gebruikt, maar deze was niet weggelegd voor mij.

Wat betreft PLMD en RLS, dit is besproken tijdens de uitslag van het onderzoek. SEIN vond het ook opmerkelijk hoeveel ik bewoog, maar ik heb niet hele extreme klachten op het gebied van mijn benen. Ik heb wel vaak vermoeide benen, maar niet het gevoel dat ik ze constant moet bewegen. Bij een eerder onderzoek van het ISALA staat het volgende: PLMS met arousals 0,6 /h. Is dit ook een hoog aantal? Zo ja, kan ik SEIN of het Isala daar misschien nog op aanspreken. Ik verwacht vandaag ook nog een rapport binnen te krijgen van mijn allereerst onderzoek, eens kijken wat daarop is gemeten betreffende PLMS en RLS. Mijn dekens hoef ik nooit van de grond te plukken. Mocht het toch hier aanliggen en opgelost kunnen worden met een medicijn, zou dat natuurlijk top zijn. Ik was bekend met het feit dat dit vermoeidheid kan veroorzaken Ruud, niet dat het de hoofdoorzaak zou kunnen zijn.

Ondanks de smartwatch een onding is Persluchtpiraat, geeft hij wel duidelijk aan wanneer ik in slaap val en wakker word. Op deze wijze krijg ik inzichtelijk hoeveel uur ik per nacht slaap. Dus ik zie het probleem niet:)

Het blijft op deze wijze twisten wat er nu precies aan de hand is, maar hopelijk komt er een oplossing.
Fijn dat jullie meedenken:)

Ik kijk weer uit naar jullie reacties.

Re: Effect MRA

14
0,6 /uur valt mee, maar als het laatste rapport spreekt over 9,9 /uur, dan zou ik daarvan uitgaan.

Je kunt dit eens bespreken met je huisarts en wellicht eens kijken of het slapen met een medicijn hiervoor, de slaap nog meer kan verbeteren. Wie niet waagt die niet wint.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Effect MRA

15
Beste Ruud,

Dat lijkt mij een goed idee, onder het motto van ''baat het niet dan schaadt het niet''.
Voordat ik de huisarts benader, zal ik dit eerst overleggen met de slaappsycholoog binnen SEIN.

Hier ga ik volgende week voor de eerste keer heen.
Bedankt voor je reactie.

Re: Effect MRA

16
Je kan nooit weten of je vermoeidheid wordt veroorzaakt door RERAs die in het slaaponderzoek over het hoofd worden gezien zonder CPAP uitgebreid te beproeven.
Petrik schreef: 29 jan 2020, 07:43 Ondanks de smartwatch een onding is Persluchtpiraat, geeft hij wel duidelijk aan wanneer ik in slaap val en wakker word. Op deze wijze krijg ik inzichtelijk hoeveel uur ik per nacht slaap. Dus ik zie het probleem niet:)
Dat is het absolute minimum aan informatie. Dat bedoel ik dus.
Petrik schreef: 29 jan 2020, 07:43 Ik snap overigens niet waarom ik gebruik zou maken van een CPAP? Ik heb maar een AHi van 1,6 volgens het onderzoek?
Ik zou u aanraden wat dieper op het onderwerp UARS in te lezen. Het gaat hier om RDI.

U zou ook een keer een slaaponderzoek met WatchPAT kunnen doen. Naar verluidt is de pRDI van de WatchPAT een redelijk goede benadering van de RDI.

Magoed, als het na pillen en therapie nog steeds niet goed gaat, dan mag u me wel PMen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

17
Beste Persluchtpiraat en Ruudj,

Mijn vermoeidheid kan door van alles veroorzaakt zijn, misschien is er wel sprake van een burn-out geweest. Nu blijkt dat het niet aan de ademstops ligt, is het ook even zoeken. Voor nu probeer ik gezond te leven en het slapen weer op te pakken zonder MRA, zoals aangeraden door SEIN en het Isala. Misschien dat dit in combinatie met de therapie en eventuele medicijnen op korte termijn al wat oplevert. Ik ga in ieder geval nog navraag doen naar PLMD en RLS bij SEIN. Ik ben vanmiddag gebeld door het Isala en die gaven aan dat nog een onderzoek niet nodig is, want die van SEIN zijn erg uitgebreid en betrouwbaar.

Verder heb ik mij dieper ingelezen in UARS en dit zou goed kunnen aansluiten op mijn klachten. Echter wordt hier dus geen onderzoek meer naar verricht als ik het goed begrijp? Vooral het volgende verschil met OSAS: ''Een van de belangrijkste verschillen tussen het bovenste luchtwegresistentiesyndroom en obstructieve slaapapneu is dat apneus (adempauzes) en hypopneus (verminderde ademhaling) ofwel afwezig of zeer laag zijn bij patiënten met UARS.'' zou eventueel in mijn geval aanwezig kunnen zijn. Maargoed, er hoeft natuurlijk helemaal geen sprake te zijn van UARS veroorzaakt door RERA'S.

Ik zit overigens te kijken naar de uitslag, bij de respiratory analysis is bij RDI een number (index) van 22 (3,3) weergeven.
Je gaf zelf aan dat deze berekend kan worden door AHI/RI (RERAS), maar achter RERAS staat een lege kolom..
Is het een idee dat ik mijn uitslag met jullie deel, zodat jullie kunnen helpen met beoordelen?
Zelf heb ik namelijk niet de kennis over alle begrippen.

De Watchpat klinkt als een interessante optie, maar de kosten hiervan worden niet vergoed denk ik?

Wederom bedankt:)

Re: Effect MRA

18
Petrik schreef: 29 jan 2020, 19:20 Nu blijkt dat het niet aan de ademstops ligt
Niet aan ademstops, mogelijk wel aan RERAs.
Petrik schreef: 29 jan 2020, 19:20 Echter wordt hier dus geen onderzoek meer naar verricht als ik het goed begrijp?
Yep, in ieder geval in Nederland.
Petrik schreef: 29 jan 2020, 19:20 Je gaf zelf aan dat deze berekend kan worden door AHI/RI (RERAS), maar achter RERAS staat een lege kolom..
Da's zo zoiets raars wat mij doet denken dat ze RERAs helemaal niet serieus nemen/proberen op te sporen.
Petrik schreef: 29 jan 2020, 19:20 De Watchpat klinkt als een interessante optie, maar de kosten hiervan worden niet vergoed denk ik?
Wellicht wel, als het via uw huisarts wordt geregeld. Het schijnt dat sommige huisartsen al WatchPATs in hun praktijk houden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect MRA

19
Petrik, ik zie dat vaker op slaaprapporten staan RDI met een uitslag zonder dat de Rera's wordt aangegeven. Wat ik dan ook zie staan is dat de RDI gelijk is aan AHI en dat beide dan met bij jou 3,3 per uur wordt aangegeven. Is dit bij jou ook zo op het rapport vermeldt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Effect MRA

20
Beste Persluchtpiraat en RuudJ,

Ik slaap inmiddels weer een week zonder MRA en merk nog weinig verschil in vermoeidheid.
Wat ik wel merk, is dat ik heel erg vaag droom, vooral in de ochtend nadat ik één keer wakker ben geweest en nog even doorslaap.

PLP, ik ga navraag doen bij de huisarts wat betreft een WatchPAT.
Bedankt voor de suggestie.

RuudJ, is er een mogelijkheid dat ik mijn rapport even doorstuur? Evt. via messenger/facebook als afbeelding.
Ik zit ook in de apneugroep en heb er helaas weinig kijk op..

Mocht dit teveel tijd in beslag nemen, zal ik het zelf even moeten onderzoeken.