Resmed 10 met verwarmde start: condens

1
dag allen

Na maanden gespeeld te hebben met instellingen van de verwarmde slang, opwarming watertank, etc ben ik eigenlijk wat ten einde raad.
Ik slaap elke nacht met het toestel. Op zich helpt het maar vermits de kamer waar ik in slaap redelijk koud is, kreeg ik met een normale slang altijd condens. Daardoor heb ik zelf de verwarmde slang aangekocht en in het begin werkte dit ok.

Met de koudere temperaturen is het in mijn slaapkamer ook kouder geworden 's nachts en word ik om te paar uur wakker van het water dat zich ophoopt in met neus-stuk. Ik doe dit dan uit, veeg het even schoon met een zakdoek en slaap verder. Maar vermits dit om de paar uur opnieuw gebeurt, is dit verre van ideaal.

Ik merk dat bij de start de slang warm wordt, maar als ik wakker word van de condens, dit niet meer zo is. Is dit normaal?
Ik heb wat gezocht op dit forum, maar vind niet direct iemand met een gelijkaardig probleem. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft eigenlijk iemand een telefoonnummer of zo waar je deze vragen aan kan stellen?

Bedankt voor de hulp

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

2
Ik heb de laatste tijd ook zitten proberen, maar krijg het eigenlijk ook niet goed.

Eerst had ik een universele verwarmde slang omdat ik wist dat mijn vorige cpap ver over zijn gebruiksuren was.
Maar zolang die het deed geen probleem, alleen de verwarmde slang daarbij ging kapot.
Ik wilde wel een nieuwe, maar wist niet of ik een zelfde model cpap zou krijgen als die ook vervangen moest worden.
Dus vandaar de keus voor de universele verwarmde slang.

Nu kreeg ik de kans om een speciale resmed verwarmde slang te kopen.
Dus die gekocht.
Sinds dien zit ik ook te proberen om het goed te krijgen.
Bij de universele slang had ik geen condens en ook geen droge neus.
Maar bij deze is het nu de keuze tussen te droge neus, of condens in de slang.....
Op dit moment staat bij mij de temperatuur maximaal op 30 en de vochtigheid op 5.
Als ik die op 6 zet krijg ik condens.
Maar nu heb ik droge korsten in mijn neus, met af en toe wat bloed neiging....

Het is mij ook opgevallen dat deze slang niet warm aan voelt, terwijl de universele slang voelbaar warm wordt.
Maar dan kan de temperatuur niet ingesteld worden, die is vast.

Dus zit te twijfelen of ik de universele slang weer ga gebruiken......
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

3
Ik neem aan dat je een Resmed AirSense 10 Elite in bezit hebt.

Met de daarbij behorende verwarmde slang de Resmed Climatelineair, op de Resmed AirSense 10 Elite aangesloten zijn er twee mogelijkheden.

Mogelijkheid 1. Climate control op Stand 'Auto'. Het apparaat zal dan de temperatuur en de bevochtiger zelf gaan regelen. Je kunt beide niet zelf meer instellen. Het apparaat zal een temperatuur van 27 graden Celsius gaan gebruiken en daarbij de bevochtiger zo instellen dat er een relatieve vochtigheid van circa 85 % ontstaat. De slaapkamer temperatuur is daar wel van belang. De temperatuur moet tussen 16 graden en 19 graden Celsius liggen. Als de temperatuur lager ligt dan 16 graden, dan kan Resmed niet meer de relatieve vochtigheid op circa 85 % houden en kan er alsnog condens optreden.

Methode 2: de Climate control op handmatig instellen. De slangtemperatuur en de bevochtiger zijn beide manueel in te stellen. Je kunt de slangtemperatuur op 27 graden Celsius instellen en dan zelf met bevochtiger gaan regelen, echter er kan dan condens optreden.

Bij de Resmed AirSense 10 autoset is de Climate control en de slang temperatuur beide op de 'Auto' stand in te stellen. De slang temperatuur wordt dan ook op 27 graden Celsius ingesteld en de bevochtiger automatisch door het apparaat geregeld.

Nogmaals de temperatuur van de slaapkamer is echt van belang. Lager dan 16 graden, dan kan zelfs een verwarmde slang condens niet voorkomen. Bovendien heeft een neusdoppen masker vaak ook een deel eigen slang, welke niet verwarmd is. En als laatste, in de uitgeademde lucht zit altijd lichaamsvocht en dit kan neerslaan in het masker of onverwarmde deel van een slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

4
De verwarmde slang bij mij voelt direct na het starten (Climate control en slangtemperatuur, beide op Auto stand) warm aan. Na verloop van tijd wijzigt dit in lauw warm. De lucht die uit de diffuser gaatjes komt voelt duidelijk warm aan. Met koude lucht, met bevochten en slangtemperatuur uit voelt dit koud aan en heb ik vrij snel last van een loopneus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

5
RuudJ schreef: 20 feb 2020, 22:32 Nogmaals de temperatuur van de slaapkamer is echt van belang. Lager dan 16 graden, dan kan zelfs een verwarmde slang condens niet voorkomen. Bovendien heeft een neusdoppen masker vaak ook een deel eigen slang, welke niet verwarmd is. En als laatste, in de uitgeademde lucht zit altijd lichaamsvocht en dit kan neerslaan in het masker of onverwarmde deel van een slang.
Bij mij voelt het toch als een resmed probleem.
Ik heb geen thermometer in de slaapkamer, zal er eens 1 neer leggen.
Mijn vorige CPAP, F&P Icon met F&P verwarmde slang, had ik nooit condens
Bij de resmed met universele verwarmde slang ook niet.
Alleen bij de resmed slang gaat het niet goed.

Ik heb hier op het forum niet veel over gezien, maar ben dan toch niet de enige blijkbaar gezien deze vraag....

Als ik vitalaire er over bel hebben ze het waarschijnlijk nooit gehoord.
Had ik met andere vragen ook die mensen hier op het forum wel hadden.

Ik heb eigenlijk nog niet gekeken om resmed rechtstreeks te contacten.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

6
Bedankt voor alle feedback.

Ik heb ook eens met het ziekenhuis gebeld vanwaar ik het toestel "huur".
Zij zeggen dat het louter een probleem is van een te koude kamer en dat het eigenlijk geen condens is uit de slang, maar dat het van mezelf komt.

Ik ga proberen alle voorstellen eens af te gaan en zien waar die variabele zit die het verschil gaat maken.

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

7
Het is een wat late reactie maar ik heb hetzelfde probleem met een ResMed verwarmde slang. En volgens mij ligt het probleem echt aan een te koude kamer. Als ik namelijk de hele dag het raam open hebt om te luchten tot 23.00 uur als ik ga slapen, dan heb ik er last van. Als ik het raam eerder dicht doe en de verwarming slaat nog een paar keer aan zodat het 19 graden is daar heb ik er geen last van. Dus rond 19.00 je slaapkamerraam dicht doen helpt.

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

8
Resmed geeft aan, Climate control op Auto stand en de verwarmde slang op Auto stand, slang temperatuur is dan 27 °C en de bevochtiger wordt dan ook automatisch geregeld door het apparaat. De slaapkamer temperatuur zou moeten liggen tussen 16 en 19 °C, niet lager anders kan er alsnog condens optreden. Er kan altijd nog vocht neerslaan uit de uitgeademde lucht binnen in het masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed 10 met verwarmde start: condens

9
Zoals Ruud en ResMed zelf ook al aangeeft:

het gaat om de temperatuur in de slaapkamer. Onder de 16graden C krijgt iedereen te maken met condens.

Wat je nog kan proberen is de slang ophangen. ik heb ik inmiddels slanghengel hoselift
zie:

Code: Selecteer alles

https://www.vitalaire-winkel.nl/slanghengel-hoselift
Hiermee was het condens verhaal direct voorbij.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV