Snachts wakker worden met dichte neus

1
Beste allemaal,

Even jullie visie over het volgende. Het komt regelmatig voor dat ik avonds naar bed ga met een open en doorgankelijke neus, val in slaap en wordt om 3.00 wakker met het gevoel dat ik zwaar moet ademen en ik de lucht uit mijn masker moet zuigen, kortom benauwd. Vaak gaat het masker dan af en slapen we verder zonder met de merkbare gevolgen de volgende dag. Het is niet zo dat mijn neus verstopt zit met snot, sorry voor de details, maar het lijkt een soort van zwelling te zijn achter in de neus waardoor de doorgankelijkheid wordt beperkt. Ik slaap nu al een week preventief voor het slapen gaan met een shotje neusspray in ieder gat. Ik slaap dan de hele nacht door maar dit is natuurlijk geen blijvende en gezonde oplossing . Gebeld met de OSAS verpleegkundige en zij gaf aan dat het niet aan de ingestelde druk ligt, deze was goed. De oplossing zou moeten worden gevonden in de temperatuur van de verwarmde slang ( Hoger of lager, staat bij mij standaard op 27 graden ) of in de bevochtiging ( hoger of lager, staat bij mij op stand 2 omdat hogere bevochtiging ook hetzelfde probleem gaf. Stand 2 lijkt mij nou niet echt enorm bevochtigen maar goed ).

Ik heb al eens geprobeerd om alles op auto te zetten maar dit was ook niet de oplossing ( temp is dan 27 graden en bevochtiging op niveau 4 ). Ook hierbij telkens een verstopte neus, advies destijds van de OSAS verpleegkundige om de bevochtiging terug te zetten naar 2. Vannacht geslapen zonder bevochtiging, dus waterbak eruit en dichte klep erin en temp op 27 graden. Hele nacht doorgeslapen maar wakker geworden met een gort droge keel maar dat lijkt mij logisch. Ook gaf zij aan dat het zeer afhankelijk is van de weersomstandigheden buiten, maar het lijkt mij toch niet dat je elke dag dan je cpap moet aanpassen, je loopt dan telkens achter de feiten aan. Met raam dicht slapen en een constante slaapkamer temp van 20 graden vind ik verre van gezond.

Mochten jullie nog ideeën hebben of is dit herkenbaar voor jullie, dan hoor ik het graag.

Voor allen een uitgeslapen en fijn weekend gewenst !

Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

2
Sowieso geen verwarmde slang gebruiken zonder bevochtiger, tenzij de slangtemperatuur op uit stand staat.

Je gebruikt een neusmasker en bij mij slaat de neus dan dicht bij het ademen via de neus. Ik gebruik een neusdoppen masker en heb dan geen last van een verstopte neus. Je zou dat eens kunnen proberen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

3
Hoi Ruud, bedankt voor je antwoord. Waarom zou je de verwarmde slang niet kunnen gebruiken zonder bevochtiging ? De instromende lucht wordt dan toch enkel verwarmd maar niet bevochtigd ?
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

4
De instromende lucht is zeker met een hoge temperatuur erg droog zelfs heet. Het droogt de slijmvliezen erg uit en kan deze irriteren. Ook de keel en mond kan hierdoor extreem uitdrogen. Ik zelf heb dit een paar weken geleden ook gedaan. Bevochtiger uit en verwarmde slang op 23 graden Celsius. Mijn slijmvliezen waren bij mij de gehele dag pijnlijk, een branderige gevoel.

Het is normaal dat de neusgaten wisselend open en dicht gaan tijdens de slaap. Bij het gebruik van een neusdoppen masker blijven deze de gehele nacht open. Sowieso duwt een neusdoppen masker de neus iets omhoog en de neusvleugels iets naar buiten toe. Vervolgens blaast de luchtstroom de neusgaten open. Hierdoor merk je haast niet dat de cpap aan staat. Alleen door de doppen uit de neus te halen of de mond open te doen merk je dat hij toch aan staat. De bevochtiger zorgt ervoor dat je minder snel last van mondlekkage krijgt en bevochtigd de slijmvliezen en voorkomt die gort droge mond.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

7
Ik gebruik al jaren avamys neusspray al voor ik met de cpap ging slapen.
En het werkt goed om mijn neus, vooral overdag, open te houden.
Maar dat is vanwege allerlei allergieën.
Dan zet alles in mijn neus op zelfs tot bloedneuzen toe...

Ik had als eerste ook een neusmasker, maar ben al snel overgestapt naar een neusdoppen masker.
Die blaast de neusvleugels goed open.
Doordat de lucht gefilterd wordt, heb ik voor de avond/nacht geen avamys meer nodig.
En is 's morgens mijn neus goed open.

Een neusmasker heeft voor mijn gevoel eerder de neiging om de neusvleugels naar binnen te duwen ipv naar buiten.
Maar dat heeft wellicht gewoon met mijn neusvleugels te maken.
Op een of andere manier zuigen die makkelijk dicht bij ademen.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

10
Heb hier in het begin ook last van gehad waarna men een Celon behandeling heeft gedaan in m'n neus.
Dat zorgt ervoor dat de slijmvliezen minder geirriteerd raken en opzwellen.
Werkte prima maar merk nu (na 3,5 jaar) dat het weer begint op te spelen met een dichte neus in de nacht.
behandeling stelt niet veel voor maar maakte bij mij veel verschil.

Re: Snachts wakker worden met dichte neus

11
Beste,

Ik herken de symptomen en ben voor mezelf ook jaren op zoek geweest naar een oplossing.
Sinds ik neusstrips gebruik, heb ik hier geen last meer van. Het maak voor mij een enorm verschil uit, en is niet zo duur in aankoop

Je vindt een ruim aanbod op internet. Ik heb nasal breathe aid gekocht van Sleepright en gebruik deze al een paar jaar. Ik doe makkelijk 2 maand met 1 neusstrip.
Ik hoop dat dit je kan helpen.