Zal een MRA beugel echt werken?

1
Hallo allemaal,

Ik ben Pieter ik ben 21 jaar oud en heb sinds eind januari te horen gekregen dat ik lichte slaapappneu heb er word nu een MRA-beugel voor mij gemaakt, maar ik heb mijn twijfels of deze beugel mij dan ook echt daadwerkelijk zal gaan helpen.

Ik zal mijn verhaal even met jullie delen en hoop dat er iemand is die mij tegemoet kan komen.

Ik ben altijd een hele spontane energiek volle jongen geweest maar sinds 2 jaar begonnen er vermoeidheids klachten op te treden in het begin viel dit allemaal nog wel te overzien enkele tijd later werd het steeds erger en kon ik niet meer persoonlijk mijn bed uit komen zonder het behulp van mijn moeder omdat ik anders gewoon niet opstond ik ben talloze keren langs de huis arts geweest en keer op keer bloed laten prikken zonder enig resultaat of met het advies te gaan sporten me eten te letten etc. Ik besloot er toen maar mee leren te gaan leven dat is een poosje gelukt tot dat ik vaker uit bed kwam om temoeten plassen en depressieve klachten kreeg zoals nauwelijk zin hebben in iets dingen die ik normaal deed niet meer doe en kleine dingen zoals Iemand appen iedere keer maar uitstel met oh doe het straks wel... Ik ken mezelf niet zo dus ben weer naar de dokter gegaan en uitgelegd dat ik me zo begon te voelen, ze verwees me door voor een slaaponderzoek omdat het misschien appneu kon zijn dit heeft 1,5 jaar geduurd tot er eindelijk een wellichte oorzaak zou vrij komen Na een wachttijd van 4 maanden kreeg ik het slaaponderzoek ik kreeg apparatuur en bedradingen over me heen en moest thuis slapen ik sliep daardoor maar een uurtje of 2 en heb toch het idee niet genoeg gemeten te hebben maar desondanks dat brengt dit mij nu hier op dit forum, ik heb veel op Google rond gestruist om te kijken of z’n MRA beugel mij weer de ouden zal gaan maken maar ik kan nergens enige recensies vinden en hoop daarom hier een antwoord te krijgen, want ik kan me niet inbeelden of ik hierdoor weer energieker van ga worden en of het mij weer van ouds zal maken.

Ik hoop dat ik het niet te onduidelijk heb gemaakt en het te begrijpen valt.

Re: Zal een MRA beugel echt werken?

2
Welkom! Het is in ieder geval goed dat je een diagnose hebt.

Een MRA kan goed werken, als het "anatomisch gebrek" dat tot obstructie leidt wordt verholpen door de onderkaak naar voren te trekken. Dat is niet altijd het geval. Er zijn 2 mogelijkheden: Of je ondergaat een (slaap) endoscopie om ter plekke deze vraag te beantwoorden. Of je laat een MRA maken, en je gaat het traject af waar de MRA maximaal wordt uitgedraaid, en als het dan niet werkt dan zal het nooit werken.

Overigens is een MRA wel een aanslag op je gebit, en kan het tot (blijvende) kaakklachten leiden. Laat je hierover goed voorlichten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Zal een MRA beugel echt werken?

4
Welkom Pieter, wat ik niet lees is hoeveel jouw AHI score was per uur en misschien weet jij ook hoeveel in zijligging (links/rechts) en hoeveel in rugligging? Heb jij jouw uitslag van de slaaptest ook mee naar huis gekregen? Zo niet, vraag hem op, je hebt er recht op!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar