Plaats reactie
Dongen182
Geregistreerde gebruiker
Hoge AHI met FF masker, lage AHI met neusmasker ???

Bericht door Dongen182 »

Sinds 2 weken heb ik een resmed APAP (7-11cm) naast het bed staan. (56jr)

Mijn gesnurk van de afgelopen jaren bleken echte apneu's te zijn, zo bleek na een slaaponderzoek van het NSI (AHI 41, pO2=<87% soms). Tevens was meteen duidelijk waarom ik mij 's ochtend vaak brakker voelde dan de avond ervoor.

Al de eerste nacht met de APAP zat ik rond de AHI 1,5; prachtig dus!

Echter het neusmasker, een Resmed Mirage FX, bezorde mij een bijna rauwe plek op mijn neus, op de plaats waar ook een bril zou steunen. Ook met een gewone pleister werd dit niet beter. Er was ook vaak (20% tijd) een groot lek (30-35l/min, volgens Oscar)

Ik heb toen van Vivisol een Respironics Drweamwear FF gekregen, welke na wat gepruts aardig paste.
Alleen het ademen door de neus gaat moeilijker (er zit een deel van het siliconen flapje voor de neusgaten), waardoor ik waarschijnlijk ook vaak door mijn mond adem haal.

Met dit FF masker op schiet mijn AHI omhoog 10-20, en soms heb ik meer dan een uur lang om de minuut een stop.
Een diep ademhaling, die afvlakt in 1 min en dan 10-50 sec (bijna) verdwijnt, gevolgd door een diepe zucht en langzaam weer ondieper wordt en weer stopt, etc.

Als ik het neusmasker opzet, is het meteen weer weg.

Heb ik last van CO2 in ademen, of CSR, of wekt de CO2 en het FF masker dit slingeren op?

Ik heb het 3x getest, met steeds het zelfde resultaat: hoge AHI en slingerende ademhaling met FF masker en lage AHI (0,5-1,5) met neusmasker.

Ik gebruik nu het FF masker niet, maar het neusmasker met een siliconen "blarenpleister" op mijn neus.

Ik hoop dat een neusdoppenmasker alles gaat oplossen,.....Of kan het nog goed komen tussen mij en het FF masker?

Groet
Dongen182
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Dongen182
Geregistreerde gebruiker
Re: Hoge AHI met FF masker, lage AHI met neusmasker ???

Bericht door Dongen182 »

Hierbij nog even een plaatje uit Oscar, met het FF masker op.
Oscar 1 AHI met FF masker.jpg
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

Waarom hebben ze u niet een gewone Dreamwear gegeven?
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Welkom Dongen,

Je hebt geen centraal Apneu wat ik in de afbeelding zie.

Een full face masker behoort over de mond heen te lopen en over de neus heen te gaan of onder de neus tegen de neusgaten aan te drukken.

Je mag met zo masker via de mond ademen. Een neusdoppen masker met de juiste maat doppen kan ook goed helpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

Dongen182
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Dongen182 »

persluchtpiraat schreef:
23 mar 2020, 15:11
Waarom hebben ze u niet een gewone Dreamwear gegeven?
Ik zou het niet weten; misschien hebben ze voor het FF masker gekozen omdat ik ook vaak een verstopte neus heb (scheef tussenschot). Mijn ervaring tot nu is dat de lucht mijn neus best aardig "open blaast".

Het verbaast mij echter dat mijn AHI score zo hoog is met FF masker (10-20) in vergelijking met een neusmasker (AHI~1)

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

Wellicht dat het allemaal te wijten is aan het schuiven van de neusgaten over de opening. Ik heb daar ook wel eens last van, vooral als het warm is (zweet).
Diagnose SEIN: "insomnie." Dwz, insomnie die verdwijnt als ik mijn zelfgekochte CPAP gebruik. Wie het weet mag het zeggen. #mallampati4 join the club
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 9 over 6 cmH2O, F&P Simplus. FlashAir & Sleepyhead.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Dongen, die ervaring heb ik ook bij het gebruik van een full face masker. De AHi is altijd stukken hoger, dan bij het gebruik van een neusdoppen masker. Nu met de Resmed Airfit P30i de laatste twee nachten met drukinstelling 7,4 cmh2o en EPR 1 cmh2o een AHI van 0.5 en 0.7 per uur met slaaptijd 5h52 en 7h31. Prima masker!
Groet RuudJ

Dongen182
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Dongen182 »

Ik heb inmiddels een neusdoppenmasker getest, een Resmed Swift FX.
Het voelt prettig, en lijkt ook goed te blijven zitten bij het draaien in de slaap.
Ik heb geen problemen met mijn neusgaten gehad (ik heb preventief een beetje zalf gebruikt)

De APAP is op neuskussens ingesteld.

Ik had echter tijdens de nacht het gevoel "opgeblazen" te worden.
En ik heb de verschijnselen van Aerofagie voorbij voelen komen, tijdens en ook na het slapen.
Ook kwam de lucht zo goed "binnen" dat mijn oren (via de buis van eustachius) open en dicht plopten bij de automatische drukverstellingen van mijn APAP (7-11cm).

De lekkage was groot (42% van de tijd, volgens Oscar) en tikte soms de 65 l/min aan.
Ik denk dat deze lekkage boven op de normaal bedoelde uitstroming door het difuser op het elleboogje komt. (Oscar geeft soms ook bijna 0 aan, als alles goed afsluit, terwijl de elleboog gewoon goed blaast)

Lig ik soms met open mond??

De kussentjes lijken goed aan te sluiten en ik heb bij de masker-test-functie geen lek gevonden.
Ook maakt de Resmed flink wat geluid bij, zo veel, te veel lucht.

Het viel mij op dat de druk die de APAP het meeste koos (mediaan) flink lager was dan met de andere maskers (FF en neus)
Met het kussenmasker was de mediaan druk (8cm) en met de andere maskers (~10,5cm).
En toch voelde het veel meer "opgeblazen" dan met de hogere druk bij de andere maskers, waarbij ik dat gevoel helemaal niet had.

Wat is wijsheid:
[*]Gewoon nog een nacht zo proberen, en kijken en wennen aan het neusdoppenmasker
[*](Max) druk wat lager instellen (AHI was heel mooi: 0,3), bv van 11 naar 9cm, in de hoop minder opgeblazen te worden
[*]Aan het knopje ERP gaan zitten (nu niet gebruikt, maar in standje 1 zetten)
[*]Mond dicht proberen te krijgen (met veilige pleister of mondband)
[*]Kan ik er achter komen of het gewoon mondblazen is, en daardoor zelf lucht inslikken (eigen schuld en niet van APAP)
[*]Andere opties?

Alle tips zijn welkom, want ik voel me nog steeds alsof ik een paar liter bonensoep op heb,...

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Wat is wijsheid:
[*]Gewoon nog een nacht zo proberen, en kijken en wennen aan het neusdoppenmasker
[*](Max) druk wat lager instellen (AHI was heel mooi: 0,3), bv van 11 naar 9cm, in de hoop minder opgeblazen te worden
[*]Aan het knopje ERP gaan zitten (nu niet gebruikt, maar in standje 1 zetten)
[*]Mond dicht proberen te krijgen (met veilige pleister of mondband)
[*]Kan ik er achter komen of het gewoon mondblazen is, en daardoor zelf lucht inslikken (eigen schuld en niet van APAP)
[*]Andere opties?
Bekend is dat bij het gebruik van een neusdoppen masker de ingestelde druk 10 % lager kan worden ingesteld. De vraag is, of deze variabele druk van 7 tot 11 cmh2o wel nodig is gezien de lage ahi score van 0,3 per uur. Waarschijnlijk zult u minder tot geen last hebben van de genoemde klachten als de druk is ingesteld op een vaste waarde, dus in cpap instelling. Uw arts gaat in feite over de drukinstelling en het is ook niet gebruikelijk dat u zelf aan de drukinstelling knutselt. De Nekformule kan vaak een richtlijn geven voor een arts om via een berekening de in te stellen druk te bepalen.

De EPR is ervoor om hulp te bieden bij de uitademing als men problemen ondervindt. Geen problemen bij het uitademen tegen de luchtstroom in, dan is de EPR functie niet echt nodig om deze in te schakelen.

De mond dicht plakken met pleisters is zeker niet aan te raden. De mond blijft vaak ook automatisch gesloten als de druk instelling op de juiste druk is ingesteld. Mocht de mond toch nog openvallen, dan kunt u nog altijd gebruik maken van een kinband. Een kinband van betere kwaliteit is de Ruby Chinstrap Adjustable 9. Deze is verstelbaar aan de bovenzijde en vast te zetten aan de achterzijde. Dit met klittenband.

Dus de druk wordt door een arts bepaald daar deze ook eindverantwoordelijke is voor de therapie.

Terugkomend op het masker, het Resmed Swift FX intranasaal masker is opgevolgd door het Resmed Airfit P10 intranasaal masker en deze is nu opgevolgd door het Resmed Airfit P30i intranasaal masker. Dit masker heeft de slang aansluiting boven op het hoofd i.p.v. de aansluiting op het neusdoppen gedeelte. Het Resmed Swift FX masker heeft een 'stevige' woei uit de diffuser gaatjes. Het Airfit P10 en P30i heeft dit niet.
Groet RuudJ

Plaats reactie