Plaats reactie
nwschreuder
Geregistreerde gebruiker
Nieuwe apneu-er!

Bericht door nwschreuder »

Dag allemaal,

Ik zal me even voorstellen: Nico Schreuder, 64 jaar, gehuwd, sinds begin maart gediagnosticeerd met OSAS (AHI 59,6 ODI 61,7).
Omdat mijn echtgenote (steeds vaker) klaagde ben ik toch maar naar de huisarts gegaan, doorverwezen naar KNO-arts, slaaptest gedaan. In de uitslag omschreef de KNO-arts het als volgt: "Ik vraag me serieus af óf u nog wel ademt tijdens uw slaap". Advies behandeling m.b.v. CPAP, hiervoor doorverwezen naar longarts, volgens haar mag ik (ook) geen auto meer rijden (CBR richtlijn). Al met al wel ff slikken.
Nu in afwachting van m'n eerste CPAP-ervaring.
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 6,5
Dreamwear Internasal Mask M

RuudJ
Moderator
Re: Nieuwe apneu-er!

Bericht door RuudJ »

Hallo Nico, welkom hier op het ApneuForum. Ja met een AHI van boven de 15 per uur mag je niet meer autorijden als je arts dit heeft opgedragen. De arts mag dit niet doorgeven aan het CBR (medisch geheimhoudingsplicht) en jij hoeft ook niet te melden aan het CBR dat je Apneu hebt. Wel is het zo dat je AHI twee maanden gemiddeld onder de 15 per uur moet zijn om weer te mogen autorijden.

Je kunt wel zelf besluiten om auto te rijden, maar de kans dat je wat krijgt kan groot zijn. Je kunt spontaan 1 sec achter het stuur in slaap vallen en dan wakker schrikken of al een ongeluk hebben gehad. Bij mij is het eerste overkomen en ik ben me letterlijk rot geschrokken. Ook al eens voor een rood stoplicht in slaap gevallen. Dus weet wat je doet en wat je jezelf en een ander kunt aandoen.

Daarom is het verstandig eerst met de cpap therapie te beginnen. Ik heb je andere bericht al beantwoord. Dus lees dit even door.

Lees hier het ApneuSpecial-2019 let wel goed op dat je twee pagina's hebt, links en rechts. Dus let op de paginanummers! Zoom op 50 %
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

nwschreuder
Geregistreerde gebruiker

Bericht door nwschreuder »

Dank voor je reactie, RuudJ.
Ja, dat autorijden zal ik wel uit m'n hoofd laten. Gelukkig heb ik een echtgenote die graag auto rijdt en mij overal naar toe wil brengen, indien qua afstand van toepassing uiteraard. Ik fiets ook graag, dus die pak ik bij voorbaat als eerste.
Ik heb inmiddels, omdat ik lid van AV ben geworden, die special al van jullie ontvangen (waarvoor dank) en o.a. het genoemde artikel m.b.t. autorijden doorgelezen. Ik verslind trouwens sowieso alles wat ik onder ogen kan krijgen m.b.t. apneu. Daarom ben ik ook zo blij met dit forum, je zult mij hier dan ook regelmatig tegen kunnen komen.
Diagnose: AHI 59,6 (AI 45,2, OA 44,7, CA 0,5, HI 14,4) ODI 61,7
Therapie: Philips DreamStation CPAPwithCFlex, druk 6,5
Dreamwear Internasal Mask M

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Nico, altijd welkom hoor! :blush: :blush: :blush:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

Plaats reactie