Plaats reactie
wnc
Geregistreerde gebruiker
MRA en lage dreunende toon in oor

Bericht door wnc »

Na een tijd met "aanloop-problemen" als beginnend apneu-er (zie mijn "ff voorstellen" topic), benik nu zo'n 2,5 week aan t slapen met de MRA (Somnodent)
Blij dat me dat lukt.
Heb hem nog niet versteld (wil eerst de apneumeting afwachten).
Slapen gaat echt goed: ik word uitgerust(er) wakker. 
Wel ben ik einde middag best moe.

1 dag, na bijna 2 weken, last van wat spierpijn rechts bij mn kaak. Vooralsnog niet onoverkomelijk. Was maar 1 keer.

Wat wel irritant is, is dat ik sinds een paar dagen last heb van een continue lage (dreunende) toon in mn linkeroor. Het komt altijd op aan t eind vd middag /begin vd avond rond 18-19u.
En is weg als ik wakker word
Kan dit aan de MRA liggen?

Het is nu al een dag of 4-5 zo en begint echt wel irritant te worden.

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker
Re: MRA en lage dreunende toon in oor

Bericht door persluchtpiraat »

wnc schreef:
25 apr 2020, 18:09
Kan dit aan de MRA liggen?
Dat is tinnitus. Tinnitus wordt veroorzaakt door TMJ (kaakgewricht) syndroom, en MRAs zijn inderdaad in verband gebracht met TMJS.
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Op wachtlijst Kempenhaeghe. In overleg met SomnoClinic.
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, Dreamwear Full Face

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

persluchtpiraat schreef:
25 apr 2020, 19:02
Dat is tinnitus. Tinnitus wordt veroorzaakt door TMJ (kaakgewricht) syndroom, en MRAs zijn inderdaad in verband gebracht met TMJS.
En is dat iets dat tijdelijk is?
Omdat je kaakspieren moeten wennen aan de iets andere stand vd kaak 's nachts?

Of is dat een blijvende klacht?
(Of kan het blijvend zijn?)

persluchtpiraat
Geregistreerde gebruiker

Bericht door persluchtpiraat »

wnc schreef:
25 apr 2020, 21:33
Of is dat een blijvende klacht?
(Of kan het blijvend zijn?)
De oorzaak van mijn tinnitus was kaakklemmen door arousals (UARS). Na gebruik BiPAP ben ik verlost van de tinnitus, waar ik eerder van artsen heb mogen horen dat het levenslang was. In het verleden is enig gesuis wel eens teruggekomen, maar dat is dan altijd een teken geweest dat ik mijn druk moest verhogen. Na drukverhoging weer remissie dus.

Ik heb nooit een MRA gebruikt, maar ik verwacht dat het zal blijven als u de MRA blijft gebruiken zonder interventie. Bij cessatie komt wellicht vanzelf verbetering. Consulteer een kaakfysiotherapeut? Hopelijk doen die videobellen.
Ik behandel mijn UARS. Diagnose SEIN: "insomnie". Echter geen insomnie met CPAP, ra ra.
Op wachtlijst Kempenhaeghe. In overleg met SomnoClinic.
Philips Respironics BiPAP Auto 761P, 14 over 9 cmH2O, Dreamwear Full Face

wnc
Geregistreerde gebruiker

Bericht door wnc »

Nu sinds 2 weken kaakfysio.
Inderdaad videoconsult.
Paar simpele oefeningen gehad (linkje met instructiefilmpjes).
En eigenlijk ( vooralsnog) van mn oorklachten af.
:)

Door stand vd onderkaak 's nachts worden de nekspieren flink belast.
Het is eigenlijk net als met sporten: als je ineens vanuit t niets flink gaat trainen, dan protesteren de spieren ook.
Dus: oefeningen doen en overdag proberen de kaak minder te belasten. Oa kleinere happen, opletten met (kinderen van) harde zaken en snoep.

Plaats reactie