Plaats reactie
REvandenBerg
Geregistreerde gebruiker
Even voorstellen

Bericht door REvandenBerg »

Goeiemiddag, Ik ben Ruud van den Berg, 68 jaar, getrouwd, 3 kinderen, gepensioneerd. Na jarenlange slaapproblemen ben ik dit jaar op initiatief van de huisarts bij de psychiater beland. Kalmerings- en slaapmiddel hielp niet. Wegens snurkklachten en een zoon met apneu heb ik een slaapregistratie laten doen, waaruit apneu met AHI=20 bleek. Op 11 april gestart met Philips Dreamstation, instelling CPAP, 7 cm H2O. Direct volledige nachten gebruikt en een AHI < 3. Laatste 14 dagen AHI = 1,5. Beste resultaat na mijn verjaardag met zelfs maar 1 hypopneu. Met de 30 minuten ramp vanaf 4 cm H2O ben ik gestopt. Vanaf de start positieve gevolgen: vaster slapen en minder snurken, slaperig, hoofdpijn, concentratieproblemen, droge mond/tong, duizelig, nachtelijk plassen, spierpijn en tinnitus. Mijn vrouw en ik kunnen weer alle nachten in 1 bed doorbrengen. Met Dreammapper volg ik de resultaten op de voet. Hier Oscar ontdekt, maar moet nog leren waarom sommige events als AHI-event geregistreerd worden.

RuudJ
Moderator
Re: Even voorstellen

Bericht door RuudJ »

Welkom Ruud op ons forum. Ik lees uit jouw verhaal een win-win situatie. Een droge mond ontstaat vaak door een open mond en daardoor dan te ademen.

Wat je nog niet doorgaf is met wat voor type masker je slaapt. Mocht dit een full face masker zijn, dan adem je waarschijnlijk door je mond. De luchtstroom zorgt voor de uitdroging. Slaap je nu met een neus-of neusdoppen masker, dan slaap je met de mond gesloten en is dit metéén de oorzaak van de vermindering van droge keel/mond.

Wat ook nog bijdraagt met het volhouden en wat meer comfort geeft aan de cpap therapie is een verwarmde slang. Voor Philips Dreamstation is dit de Heated Tube 15 ofwel de HT 15mm doorsnee. Deze kun je bij diverse leveranciers zelf kopen vanaf circa €60 (Philips webwinkel) of meer bij andere leveranciers.

OSCAR is een software product waar je vooral kunt zien wanneer en hoe vaak en hoelang een event ofwel incident plaatsvond. Je kunt Oscar ook in het Nederlands instellen. Een incident wordt altijd getoont wanneer deze tenminste 10 seconden of langer duren.

Succes met de therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

REvandenBerg
Geregistreerde gebruiker

Bericht door REvandenBerg »

Dank je RuudJ. Ik draag een full face mask, heb een verwarmde slang op stand 3 en de luchtvochtigheids-stand op 5.

Ik snap de Oscar-grens, maar als ik naar de grafieken kijk, lijkt een incident sprekend op een non-incident rond die tijd. Het zal wel net onder en net boven de 10 seconden zitten.

RuudJ
Moderator

Bericht door RuudJ »

Als je in het tabblad Dagrapport zit en dan naar de linkerkolom gaat, dan zie je daar het tabblad incidenten. Deze kun je bekijken door op het plusje voor het incident te klikken. Je ziet ze dan staan met daarachter tussen haakjes de tijd in seconden.

Klik je op zo incident dan spring je er direct naar toe in het incidenten grafiek. Daar onder zie je de diverse grafieken met de bijbehorende zaken die op dat moment gebeuren bij dat incident. De stroomsnelheid grafiek kun je via je linkermuistoets en de pijltjestoetsen omhoog/omlaag in-en uitzoomen. Zo zie je wat er aan de hand is met je ademhaling en alles wat er bij hoort.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar.

Plaats reactie