Een klein avontuur bij SomnoClinic in Breukelen

1
U kent ze wel, het bedrijf dat altijd lekker met de PR in de weer is om de "SnǿrEx" zogenaamde snurkbeugel aan de man te brengen, en ook wel een beetje sneaky aanprijst voor apneu. Maar, de heer die ik vanmiddag sprak verzekerde me dat mensen volgens AHI zouden worden doorverwezen naar longarts of KNO. De SnǿrEx is namelijk niet werkzaam tegen apneu. De strekking is volgens hen dat ze de marktniche "snurken als luxeprobleem" bedienen.

Wat deed ik bij Somnoclinic? Welnu, ze zetten voor zover ik weet als enige organisatie de WatchPAT uit voor hun slaaponderzoeken. De WatchPAT heeft een unieke sensor (perifere arteriële tonometrie) die niet onderdeel is van de gebruikelijke PG en PSG. Deze PAT sensor is volgens mijn bronnen goed geschikt voor het detecteren van RERAs (arousals), de verwerking van het signaal gaat zelfs geheel algoritmisch wat de ongeïnteresseerde/onkundige (ten aanzien van RERAs) schakel van de KNF laborant uit de keten haalt. Ik lees in ieder geval bemoedigende berichten van mensen die in hetzelfde UARS schuitje zitten als ik. Het nadeel is wel dat ik 375 euro voor 1 ronde zelf zou moeten betalen. Maar goed, het is handig om dit achter de hand te hebben.

Ik ben nog even het "snǿrex" trucje ondergaan, wat inhoudt dat je op een tandartsstoel gaat zitten, en met open mond een snurkgeluid maakt. De heer die mij hielp drukte daarop met een gehandschoende vinger mijn tong naar beneden, om het effect van hun SnǿrEx te simuleren, en te demonstreren dat ik daarna geruisloos zou ademen. Het resultaat was echter niet wat hij had verwacht, zodra hij op mijn tong drukte kreeg ik helemaal geen lucht meer binnen en begon ik te steigeren op de tandartsstoel. Toen hij zijn vinger losliet was er een klikje te horen toen de luchtstroom weer mijn longen instoof. Hij zei nog "kijk, helemaal geluidsloos" waarop ik knipoogde "stoppen met ademen is inderdaad geruisloos" maar ik geloof niet dat het kwartje meteen viel.

Zoals reeds bekend, SnǿrEx en apneu is linke soep. Doe mij maar m'n fijne BiPAP :heart_eyes:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i