Lekstroomsterkte in Oscar

1
Ik heb een nieuw cpap apparaat gekregen, omdat mijn Resmed niet op afstand uit te lezen was.
Nu heb ik een Philips dreamstation gekregen en daardoor zie ik andere dingen in OSCAR. Overigens ook een ander masker, op mijn verzoek nu de Resmed P30i met quietair filter.

Een van de dingen die mij verbazen is de grafiek van de Lekstroomsterkte.
Bij mijn Resmed zag ik daar vrijwel altijd 0,0 met af en toe een piekje naar 3 tot 6.
Bij de Philips zie ik een constante (wel licht golvende) lijn die zich rondom de 28 beweegt. En op een gegeven moment ook een golfje onderin diezelfde grafiek die zich beweegt tussen de 0 en 4.

Wat betekent die dubbele lijn in OSCAR?
En gaat het met het lekken nu dan beter of slechter?

Voor mijn gevoel gaat het lekken slechter, maar niet zoveel slechter dat die waarde van gemiddeld 28 logisch lijkt.

Re: Lekstroomsterkte in Oscar

2
SleepyHead = Oscar ga daar even van uit.

De Leksnelheidsgrafiek-- een gedetailleerd overzicht
Afhankelijk van welke machine u gebruikt, bevat de lekstroomgrafiek één of twee grafieken.

ResMed-machines rapporteren alleen de overtollige leksnelheid, wat eenvoudigweg Lek in de SleepyHead-lekgegevens wordt genoemd. Een ResMed-gebruiker ziet slechts één lekgrafiek in de Leak Rate grafiek.

Alle andere grote merken van data-capabele CPAP's rapporteren totale lekken, die zowel de opzettelijke leksnelheid voor uw masker bij uw druk als de overtollige lekken bevatten. Met andere woorden:

Totale lekkage = Opzettelijke lekkage + Overtollige lekkage

SleepyHead doet een statistische analyse van de totale lekgegevens voor niet-ResMed machines om een geschatte overmatige lekkage te berekenen en meldt deze geschatte overmatige lekkage als Leak Rate. Dit betekent dat gebruikers van niet-ResMed machines twee "lekgrafieken" hebben in de Daily Detailed Data grafieken: Een voor Total Leak (de ruwe gegevens van de machine) en een voor Lek (de SleepyHead geschatte overmatige lekkage).

De bovenste (gouden) grafiek is de Total Leak Rate grafiek en de onderste (paarse) grafiek is de Leak Rate grafiek, die de SleepyHead geschatte overmatige lekkage laat zien.

Je kunt dit en nog veel meer terugvinden in de Engelstalige Handleiding van RobySue hoofdstuk 4.3.4.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Lekstroomsterkte in Oscar

3
RuudJ schreef: 03 jun 2020, 12:54 SleepyHead doet een statistische analyse van de totale lekgegevens voor niet-ResMed machines om een geschatte overmatige lekkage te berekenen en meldt deze geschatte overmatige lekkage als Leak Rate
De Dreamstation doet dit zelf

Overigens is dit echt geweldig, omdat je zo kan controleren of je uitblaasrooster op het masker niet verstopt zit. Dit is bij ResMed machines onmogelijk.
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 03 jun 2020, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Lekstroomsterkte in Oscar

5
jovi schreef: 03 jun 2020, 14:15 Wat is opzettelijke lekkage?
De uitstroom die door het uitblaasroostertje van het masker gaat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i