Veel UF2, wat betekent dit?

1
Morgen heb ik controle afspraak bij longarts. Ze lezen dan mijn Resmed SD kaart uit.

Nu heb ik na een aantal weken de gegevens weer eens ingelezen in OSCAR.
Het valt mij op dat ik erg veel UF2 per nacht heb (gemiddeld 20 per nacht).
AHI is over t algemeen redelijk laag, gemiddeld 1,79.
In een ander topic heb ik aangegeven dat ik s ochtends gebroken wakker wordt, kan deze UF2 daar ook de reden van zijn?
Voor zover ik lees gaat het hier om een apneu die <10 seconden duurt en wordt de UF niet in de AHI meegenomen.

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

2
Klopt, korter dan 10 seconden worden niet meegerekend. Je zult waarschijnlijk ook wel langere ademstops daar zien staan en die worden als UF1 of UF2 ook niet meegerekend, tenzij zij samen vallen met de incidenten op de lijnen van de obstructieve en centrale apneus.

Zij kunnen echter wel van invloed zijn op hoe jij je lichamelijk voelt. Nu accepteren artsen SleepyHead en Oscar niet als software om uit te lezen. Zij kijken alleen naar de officiële software programma's van de diverse fabrikanten.

Je AHI is laag, maar de klachten zijn nog niet over. Helaas is dat een kwestie van een lange adem. De arts zal tevreden zijn met deze score, maar voor je gevoel is er nog niet echt iets vooruit gegaan. Helaas kan dat een lange tijd duren voordat je wellicht ongemerkt vooruit gang boekt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

3
Ik gebruik de Resmed nu meer dan een jaar, had ik me niet -veel- beter moeten voelen?
De AHI is idd erg laag. Zou het duizelig en met hoofdpijn wakker worden ook een gevolg kunnen zijn van de UF2?
Kan een longarts een oximeter voorschrijven of schaf je deze op eigen kosten aan?

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

4
Wat voor type masker gebruik jij bij jouw therapie?

Een oximeter zal men niet gauw voorschrijven als een hulpmiddel wat je permanent krijgt. Men kan je soms een Osasense voorschrijven voor 1 of 2 nachten om te kijken hoe veel en hoe ver je nog last hebt van zuurstof dalingen in het bloed tijdens de nacht.

Er zijn mensen die zelf zo oximeter aanschaffen. Hou dan rekening met een prijs die ligt tussen de €75 en €200, hangt af wat voor oximeter je koopt en waar je hem koopt. De oximeter moet dan zeker een opname functie hebben van 24 uur. Bij het slapen gaan aanzetten en bij het opstaan weer uitzetten.

Je kunt bepaalde types kopen die ook via Oscar uitgelezen kunnen worden. Voordeel je ziet de grafieken samen met de grafieken van de cpap.

Alleen vaak zul je hem waarschijnlijk niet gebruiken en dan vergeet je hem op te laden en dan zijn op den duur dd batterijen uitgeput ofwel dood.

Bespreek met je longarts sowieso het probleem waarmee je worstelt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

6
Als er geen opties meer over zijn kunt u een WatchPAT slaaponderzoek doen met de CPAP. Dat kost 375 euro uit eigen buidel. Als de pRDI score >5 is dan bent u een kandidaat voor BiPAP zoals ik.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

7
Net sd uit laten lezen. Ze zien geen bijzonderheden in AHI. Sterker; voorbeeldige patiënt.
Aangegeven dat ik zelf uitlees en korte ademstops wel hoog zijn, werd ik niet begrepen.
Koolzuur stapeling kan al helemaal niet is de reactie.

Ik kijk t nog even aan, bestel nieuw masker, quiet air en filters en hoop dat ik me dan beter ga voelen.

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

8
Dat had ik ook al min of meer gezegd, de arts zal tevreden zijn... ;)

Koolzuur stapeling..... kan wel hoofdpijn veroorzaken en duizeligheid.

Maar nu is anders, hoe is het gesteld met de benen?
Heb je misschien ook beenbewegingen, ofwel last van rusteloze benen? Ik las dat hoofdpijn elke ochtend ook veroorzaakt kan worden door een gebrek aan Dopamine. Als dat te weinig wordt aangemaakt, veroorzaakt dit hoofdpijn bij het ontwaken maar dit kan ook restless legs veroorzaken.

Je kunt hiervoor een medicijn krijgen die dopamine aanvult. Wellicht een optie om eens met je huisarts te bespreken?

Een collega van mij, ook werkzaam bij onze ApneuVereniging vertelde eens in het ApneuMagazine het volgende:

"Ik gebruik tegen mijn Restles Leggs “pramipexol accord 0,088 mg” de werkzame stof pramipexol behoort tot de dopamine-agonisten. Het is nu juist het te kort aan dopamine, deze wordt niet voldoende aangemaakt in de hersenen, dat Restles Leggs veroorzaakt. De pil moet ik ongeveer een uur voor het slapen gaan innemen."

Drs. Sandra Houtepen Strong verteld:

"Ochtendhoofdpijn ontstaat door de vele wekreacties en het ontbreken van diepe slaap, het aanspannen van de nek-en schouderspieren èn door vochtverlies door het nachtelijk plassen" en ook dit "Neurotransmitters zijn stofjes die in je hersenen zorgen voor overdracht van informatie van de ene zenuwcel naar de andere. Serotonine, dopamine en noradrenaline zijn hormonen en ook neurotransmitters; zij beheersen onder andere emoties en de eetlust. Een tekort leidt tot de volgende verschijnselen: gedeprimeerd, prikkelbaar, futloosheid, hoofdpijn, verminderde seksdrive en onvoldoende controle over emoties".

Dus als je hiervan een tekort hebt, zou dit misschien ook je hoofdpijn kunnen verklaren. Kijk er eens naar zou ik zeggen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

11
rinja schreef: 15 jun 2020, 18:15 De longarts vermoed dat de druk bij uitademen te hoog is.
Dan zal een auto CPAP weinig verschil maken. Een auto CPAP is een CPAP waar de continue druk heel traag varieert. (Niet sneller dan +/- 1 cmH2O per minuut)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

13
Rinske, als je een Resmed apap gaat gebruiken met dus een variabele drukinstelling bijv. 4 minimaal en 7 maximaal, dan zal de druk bij de Resmed apap zo op 6,6,-6,8 cm gaan instellen en dat is slechts 0,4 tot 0,2 lager dan als je een vaste druk van 7,0 cmh2o die je nu hebt. Dus of dit gaat helpen? Heb je het nog gehad over je bewegelijke benen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

14
rinja schreef: 15 jun 2020, 19:08 Is er een alternatief voor de apap? Is dat Bipap?
De uitspraak wijst in die richting, ja.
rinja schreef: 15 jun 2020, 19:08 Gezien de "mooie" scores in de uitlezing heeft t, volgens de longarts, weinig zin om een nieuw slaaponderzoek te doen.
Deze longarts zou moeten weten dat de "uitlezingen" van een CPAP minder dan 1 procent van de informatie geven die een (gedegen) slaaponderzoek kan geven. Daarom worden er ook PSGs gedaan met CPAP. Deze houding van de longarts vind ik erg zorgwekkend.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

15
RuudJ schreef: 15 jun 2020, 19:53 Rinske, als je een Resmed apap gaat gebruiken met dus een variabele drukinstelling bijv. 4 minimaal en 7 maximaal, dan zal de druk bij de Resmed apap zo op 6,6,-6,8 cm gaan instellen en dat is slechts 0,4 tot 0,2 lager dan als je een vaste druk van 7,0 cmh2o die je nu hebt. Dus of dit gaat helpen? Heb je het nog gehad over je bewegelijke benen?
Beste Ruud,

Ik heb geen last van beweeglijke benen, maar van hoofdpijn en duizeligheid. Niet continue, maar wel regelmatig.
Vannacht werd ik weer wakker snakkend naar adem. Erg vervelend gevoel. Echt hyperventilatie symptomen.

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

16
persluchtpiraat schreef: 15 jun 2020, 20:04
rinja schreef: 15 jun 2020, 19:08 Is er een alternatief voor de apap? Is dat Bipap?
De uitspraak wijst in die richting, ja.
rinja schreef: 15 jun 2020, 19:08 Gezien de "mooie" scores in de uitlezing heeft t, volgens de longarts, weinig zin om een nieuw slaaponderzoek te doen.
Deze longarts zou moeten weten dat de "uitlezingen" van een CPAP minder dan 1 procent van de informatie geven die een (gedegen) slaaponderzoek kan geven. Daarom worden er ook PSGs gedaan met CPAP. Deze houding van de longarts vind ik erg zorgwekkend.
Dank Perslucht piraat, ik heb wel het idee dat de longarts mee wil denken. Aangezien het voor mij ook redelijk nieuwe materie is, ben ik nog geen goede sparringpartner. Ik kan m dus niet goed van repliek dienen. Info haal ik van dit uitstekend forum.

Re: Veel UF2, wat betekent dit?

19
Ok, dit is namelijk bekend als POTS (onderdeel van mijn eigen klachtenbeeld) wat in verband is gebracht met UARS (RERAs zonder apneu), of wat in uw geval van toepassing kan zijn: overblijvende RERAs bij behandeling OSAS.

Ter herinnering: RERAs zijn te detecteren met een WatchPAT slaaponderzoek.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i