MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

1
beste mede forumgebruikers,

sinds begin april gebruik ik een MRA bitje aangezien de slaaptest uitwees dat ik een score van 8 had.
Op mijn zij liggend 5 per uur en op mijn rug 28 apneus per uur.
Helaas merk ik nog weinig verschil en ben ik nog de MRA bit aan het instellen. Om de 1-2 dagen 1 slag naar voren.

Nu gebruik ik de app sleeprecorder om te zien of het snurken minder word naarmate ik de MRA bit (onderkaak) aanpas naar voren.

Afbeelding

Vanaf 25 april de MRA bit in gebruik en naar rechts steeds meer uitgedraaid om de 1-2 dagen.

Wat ik niet begrijp is dat er helemaal geen link te leggen is tussen het uitdraaien van de
MRA bit en het snurken en wellicht het aantal apneus?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt!
Stefan

Re: Relatie tussen Apneu en snurken?

2
Ik weet niet hoe ver u onderweg bent naar maximale excursie van de onderkaak, maar als het snurken niet minder wordt is lijkt het erop dat de MRA niet effectief is.

Is er bij u onderzoek verricht om aan te tonen dat een MRA a priori voor u zou kunnen werken? Dat is namelijk niet voor iedereen zo.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Relatie tussen Apneu en snurken?

3
ik zit nu volgens mij op 15-20x een slag draaien.

De cpap heeft niet mijn voorkeur aangezien ik bijna altijd door mijn mond adem tijdens de slaap.
Vaak zit dan ook mijn neus dicht. Hiervoor in 2019 geopereerd maar helaas heeft dit weinig geholpen.

Dus vandaar mijn voorkeur voor de MRA.

Re: Relatie tussen Apneu en snurken?

4
Mijn neus zat voorheen altijd dicht -- totdat ik met de CPAP begon. Ik ademde voorheen ook door de mond -- totdat ik met de CPAP begon.

Een MRA is een leuk idee, maar het moet wel werken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

5
Allereerst welkom op het forum hier. Stefan heb je wel een Slaapendoscopie gehad voordat de beslissing werd genomen voor de MRA of was dat geheel jouw eigen keuze vanaf het begin vanwege het door de mond ademhalen?

Dit doen namelijk veel mensen die aan apneu lijden. Een neusdoppenmasker blaast namelijk de luchtweg via de neus vaak totaal open.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

6
dag Ruud, bedankt ook voor je reactie.

ja ik heb in het ziekenhuis een neus endoscopie gehad en vervolgens een operatie om het neus tussenschot recht te zetten. Alleen blijft de rechterkant nog steeds dichtzitten bij het inademen. Uit ademen via neus gaat aan beide zijde wel goed.

Vandaar dat een MRA bitje mij beter leek.Aangezien de cpap via de neus gaat.
Maar merk nu dus nog weinig resultaat, is dat normaal dat het enkele maanden duurt of moet je al sneller het gevoel van resultaat hebben. Beter uitgerust, actiever overdag etc..

Re: MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

7
Hoelang het duurt dat hangt van veel dingen af en is voor ieder weer anders. Een MRA heeft vaak wel of geen genoeg effect en helaas duurt het soms maanden om daar achter te komen. Ook kan het gebeuren dat naarmate je ouder wordt apneu toeneemt en dat een MRA niet meer voldoende zijn werk kan doen en dat je dan alsnog over moet stappen op een cpap.

Een cpap behandeling hoeft niet specifiek via de neus te gaan, maar met behulp van een full face masker kun je via de mond ademhalen, hoewel via de neus beter is voor de therapie. Lees dit bericht eens door over het Effect van een neusdoppen masker en doe eens bij jezelf de test die daar in staat beschreven. Gaat het op deze wijze wel makkelijker om adem te halen via de beide neusgaten, rekening houdend met de luchtstroom die daar continu doorheen wordt geblazen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

8
ik had gehoopt dat een neusdoppenmasker zonder problemen zou werken, maar lees toch ook problemen met lekkage ed.

Ik probeer tot mijn afspraak in het zkh de MRA bit en bespreek de mogelijkheden daar met de KNO arts.
Wellicht een nieuwe slaaptest om het aantal apneus te registreren of toch een cpap met een neusdoppenmasker..

Had gehoopt op sneller resultaat, fit zijn en dat het snurken ook in relatie staat met de apneus.
Maar dat lees ik weer niet uit de app die het snurken over de nacht weergeeft.

Re: MRA: relatie tussen apneu en snurken ?

9
Veel mensen met apneu, snurken ook, echter niet elke snurker heeft ook apneu en niet elke apneu-er hoeft daarbij ook te snurken. Mensen met centraal apneu snurken bijvoorbeeld niet. De luchtweg is open en de hersenen geven geen signaal af om te ademen, dus de ademhaling stopt. De longen stoppen ook en alles ligt stil. Pas als het koolzuur gehalte in het bloed de zuurtegraad van het bloed heeft gewijzigd, wordt er een sein afgegeven aan de hersenen om weer een ademhaling signaal af te geven.

Mensen met obstructief apneu, snurken vaak weer wel. Ook met een MRA kun je nog snurken, zeker als je nog in de beginfase zit en de MRA nog niet op de beste stand is ingesteld.

Mensen met een cpap, mits de druk goed is ingesteld, snurken vaak vanaf de eerste nacht niet meer. Elk masker is een kwestie van afstellen en de juiste maat gebruiken om het masker zo goed mogelijk passend te maken. Daarom zijn er ook meerdere maten om te gebruiken. Dit mag geen reden zijn om niet aan een cpap te beginnen, want apneu, daar moet je niet te licht over denken.

Apneu blijft helaas een sluipmoordenaar die de kwaliteit en kwantiteit van het leven ernstig kan beïnvloeden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar