Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

1
Hallo,

Vanwege druk op de borst en pijn in schouders is door de OSAS verpleegkundige mijn vaste druk van 8,00 gewijzigd in een variabele druk tussen 4,00 en 8,00. Ik merk dat ik er bij inslapen aan moet wennen, maar geen pijn in mijn schouders gehad. Wel afgelopen nacht onrustig wakker geworden, had de indruk dat mijn hart op hol sloeg maar dat ebde na een paar minuten weg. Wel ongerust, niet kunnen slapen, uurtje in de kamer gezeten met een kop thee om tot rust te komen.

Wat vertelt OSCAR mij over afgelopen nacht? Ik blijf het lastig vinden om de grafieken te begrijpen ...
Printscreen OSCAR Printscreen OSCAR
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

2
Allereerst even een paar tips: Loop even Hoofdstuk3 door zodat je een paar instellingen wijzigt waardoor Oscar er beter uit komt zien.

Verder kun je links onderaan in een dropdownmenu grafieklijnen van incidentmarkeringen in en uit schakelen. Je kunt daar Variabele ademhaling (VB) uitschakelen, omdat men dit eigenlijk nog niet hadden willen opnemen. Men, het Oscarteam, is dit nog aan het onderzoeken wat de waarde van deze markeringen inhoud.

Ook zie ik dat je nog gebruik maakt van Versie 1.1.0. terwijl versie 1.1.1 al is uitgebracht.
Dus Update even de nieuwste versie.

Je hebt inderdaad een onrustige nacht gehad zo te zien. Geen Periodic Breathing (is een terugkerend patroon van ademhalen, soms cheyne stokes ademhaling). Geen grote lekkage LL. Geen Centraal apneu (hersenen geven geen signaal van ademhaling af)

Zes Obstructieve ademstops ontstaan door een blokkade van de luchtweg, dus een luchtstroom beperking. 7h47=7,8 x 0,77 = 6 Obstr.apn.
Zesenveertig hypopneus 7h47=7,8 x 5,91 = 46 hypopneus = ademhalingsverminderingen die een zuurstofdaling kan veroorzaken van 3 of 4 procent en die vaak gevolgd worden door een arousal ofwel een (bijna) ontwaak moment één die je zelf niet bewust hoeft mee te maken.

Zo te zien ben je vijf keer wakker geworden en heb je het apparaat uitgezet. Even voor twee uur had je meerdere hypopneus en daardoor kun je wakker geworden zijn. Om kwart voor vier ging je weer slapen met drie obstructieve ademstops. Tegen half zeven had je heel veel hypopneus. Wij noemen dit vaak een cluster. Waarschijnlijk lag je te dromen en dat gebeurd vaak in de Rem-slaap en dan adem je onregelmatig en dus veel hypopneus. Als je wakker wordt met een kloppend hart , wat je flink kan voelen zelfs in je keel, dan heb je waarschijnlijk een langdurige ademstop gehad en ben je wakker geworden door hyperventilatie. Inderdaad dan even rustig ademhalen. Diep ademhalen door de neus en even vasthouden zo 10 tot 15 tellen en dan langzaam uitademen door de mond kan al helpen om snel tot rust te komen. De grafiek die je niet toont, de ademhalingsfrequentie grafiek, toont vaak de momenten wanneer je slaapt en wanneer je in de remslaap zit. Gaat de ademhalingsfrequentie omlaag en dan tevens de Ademhalingsvolume omhoog dan ben je vaak wakker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

4
Hallo Ruud,

Ik heb versie 1.1.1 binnengehaald en geïnstalleerd, vervolgens hoofdstuk 3 doorgelopen en e.e.a. aangepast.

Na de getoonde nacht had ik eergisternacht een nacht met een nette AHI van 2,9 (0xCA, 6xOA en 18 Hypop). Maar afgelopen nacht weer een hogere AHI van 6,9 (0xCA, 8xOA en 46 Hypop), terwijl ik voor mijn gevoel goed geslapen had. Wel voelde ik mij tijdens een nachtelijk toiletbezoek enorm moe. Maar vanmorgen viel dat mee.

Wel ik hoorde ik van mijn vrouw dat zij mij geregeld hoorde "ploppen" qua ademhaling, dat zou betekenen dat ik mijn mond niet goed gesloten hou. Is dat af te lezen in een grafiek?

Hierbij twee printscreens van afgelopen nacht.

Ik ben er 3x uit geweest voor toiletbezoek, dat blijft bij mij een issue. Heeft m.i. voornamelijk te maken met een overactieve blaas, waar ik overigens medicijnen voor slik. De vraag blijft "wordt ik wakker omdat ik moet plassen of moet ik plassen omdat ik wakker geworden ben?". Kom ik wel in een diepe slaap?

Volgens de OSAS verpleegkundige hoef ik mij geen zorgen te maken over de hypopneus als de AHI maar onder de 5,0 blijft. Maar ik zie wel dat mij AHI grotendeels uit hypopneus bestaat. Jij gaaf een poosje terug aan dat hypopneus een daling van het zuurstofgehalte kan veroorzaken. De longarts heeft mijn zuurstofgehalte gemeten en die was 95%, hij was daarmee tevreden.

Groetjes,
Pieter
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

7
Hallo Pieter, heb je ook de grafiek titel formaat aangepast op 10 gezet? Dan lopen de titels niet in elkaar over!

Verder ben ik benieuwd of je al eens zonder
a-flex geslapen hebt? Dus direct op druk 4 tot 8 cmh2o starten en geen druk verlaging bij het uitademen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

8
Ruud,

Grafiektitel ga ik morgenochtend aanpassen, ik ben nu net op mijn werk (ik ben trambestuurder) en ga zo rijden.

Ik heb 12 jaar met vaste druk 8,0 geslapen, bijna altijd ook zonder ramptijd dus gelijk volle bak en dat beviel mij prima. Afgelopen dinsdag heeft de OSAS verpleegkundige nav mijn klachten de CPAP ingesteld op variabel 4,0 - 8,0 en met een ramptijd met 30 minuten. Die ramptijd heb ik zelf teruggebracht naar 15 minuten omdat ik 30 minuten te lang vind. Jij bedoeld dat ik de ramptijd op 0 moet zetten?



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

9
Sowieso ben ik geen voorstander van de rampinstelling, omdat je dan vaak in het begin teweinig lucht zou kunnen ervaren, waardoor je zou kunnen bijademen via de mond met een neus - of neusdoppen masker.

Maar ik bedoel hier echt de flex functie die bij jou op stand 3 (3 cmh2o) is ingesteld.

De flex geeft een drukverlaging bij het uitademen waardoor je makkelijker kunt uitademen tegen de luchtstroom van de inademingsdruk die bij jouw varieert tussen 4 en 8 cmh2o. Je ziet in Oscar dat de Epap = Uitademing druk varieert tussen 3,8 en 6,5 cmh2o. Als de flex uitstaat dan heb je als uitademing druk ook 4 - 8 cmh2o. Je kunt dit proberen en kijken of dit bevalt en zien of de hypopneus ook wellicht daardoor verminderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

10
Dag Ruud,

Ik merkte inderdaad dat ik tijdens de ramptijd moeite had om adem te halen, vandaar ik ik 'm al heb teruggezet van 30 naar 15 minuten.

Ik had al willen vragen wat EPAP betekent, maar je geeft de uitleg al. EPAP is dus de druk bij het uitademen. Ik vraag mij af of dit van invloed is op mijn hypopneus, want ik had al veel hypopneus toen alles nog op de vaste druk van 8,0 stond. Maar ik ben nog steeds zoekende wat betreft mijn vele hypopneus, maar eerst de afspraak over twee weken bij de OSAS verpleegkundige maar eens afwachten en daarna jouw voorstel proberen. Overigens leer ik hier in het forum meer dan bij de verpleegkundige ;)
Afgelopen nacht weer een hogere AHI nl. 8,81 (3xCA, 20xOA en 51 Hyopop), zo hoog is het nog nooit geweest tijdens de periode van vaste druk. Klopt het dat de hoge AHI m.n. aan het begin en aan het einde van de nacht zich voordeed? Dat zijn periodes dat ik nog/al wakker ben, maar al/nog mijn masker op heb. Ik ben een slechte inslaper, het duurt soms wel een half uur of langer voordat ik in slaap val. En als ik 's-morgens wakker word, dan blijf ik vaak nog even soezen totdat om 7:00 de wekker gaat om de hond uit te laten.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

11
Wat je ook zou kunnen doen is tot die tijd een flex instelling van 2 of 1 gebruiken. Dus een verlaging van 1 tot 2 cmh2o of 0 tot 1 cmh2o t.o.v. de inademingsdruk.

Je kunt voor het inslapen ook een hulpmiddel krijgen. Mijn moeder gebruikt Zolpidem en breekt zo ieniemini tablet eerst nog in tweeën voordat zij deze inneemt. Daarmee valt zij snel in slaap als apneu patiënte.

Het kan kloppen dat er juist ademstops in het begin en vooral tijdens de remslaap zich voordoen. Je ademhaling is in het begin nog onregelmatig en tijdens de remslaap droom je en daardoor haal je dus ook onregelmatig adem en daardoor ontstaat veel hypopneus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oscar uitgelezen na wijziging van vaste druk naar variabele druk

12
Dag Ruud,

Ik heb even gegoogled op Zolpidem en las o.a.:
- Zolpidem werkt het best als u het af en toe gebruikt. Bijvoorbeeld niet vaker dan eens in de 3 dagen.
- U kunt afhankelijk worden van zolpidem. Het is dan moeilijk om te stoppen met het gebruik.
- U kunt suf, slaperig, duizelig en vermoeid worden. Uw reactievermogen neemt af. Dat kan tot de volgende dag duren.
- Na inname mag u 8 uur lang niet autorijden.
M.n. de laatste twee zijn voor mij als trambestuurder niet handig ;-)

Ik heb inmiddels de ramptijd op nul gezet, dat lijkt mij inderdaad beter. Met veranderen van de flexinstellingen wacht ik nog even tot na de afspraak met de verpleegkundige, dat vind ik wel zo netje ten opzichte van haar.

Overigens was mijn AHI afgelopen nacht 5,3 (0xCA; 7xOA en 34 Hypop), dus minder dan de nacht er voor.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker