Re: Had iemand mij maar verteld over DSPS (Vertraagde Slaapfasesyndroom), misschien heb jij dit ook!

21
Heb ik ook, overigens. Wist ik al voordat de naam algemeen bekend was. Ik was altijd moe, maar kwam nooit in slaap, lag altijd eerst 1-2 uur wakker. Helaas kan ik niet op m'n natuurlijke tijdstip gaan slapen, want ik moet op tijd weer opstaan. Gebruikelijke arsenaal aan "tips" had ik al ruimschoots toegepast (geen drukke dingen doen, licht op tijd dimmen, geen koffie/thee/chocolade enz.). Uiteindelijk slik ik nu elke avond melatonine en dat werkt. Ik word op een "normale" tijd slaperig en slaap redelijk snel in. Ben begonnen met 5 mg, die is volgens mij niet eens meer verkrijgbaar. Ben toen overgestapt op pilletjes van 0,1 mg en heb langzaam de dosis verlaagd. Ik zit nu al heel lang op 0,3 mg en dat is voor mij genoeg. Gebruik geen hogere dosis dan je nodig hebt, dan wordt je lichaam er ongevoelig voor en kom je helemaal niet meer makkelijk in slaap. Als je twijfelt, even bespreken met je huisarts.

Re: Had iemand mij maar verteld over DSPS (Vertraagde Slaapfasesyndroom), misschien heb jij dit ook!

23
Wat zo jammer is, is dat iedereen wordt verwacht om ergens tussen 06:30 en 08:30 te beginnen met werken. Als je later wilt beginnen (omdat je ritme dat dicteert) dan word je verweten "lui" te zijn. De wetenschap weet intussen al lang dat dit niks met lui te maken heeft. Niet alleen dat, maar geforceerd buiten je ritme leven is gewoon slecht voor je gezondheid. Los van dat je altijd moe bent.

Laten we eens inzien dat dit nadeel ook voordelen heeft. Als niet iedereen op dezelfde tijd werkt heb je meer aanwezigheid voor klanten (bijvoorbeeld) en minder piekdrukte op de weg en in de trein.