Schoonmaken plastic waterbak

1
Ik heb een slaapapparaat met een plastic waterbak. Nu ben ik onlangs verhuisd en ik merk dat het water hier veel meer kalk bevat waardoor er aanslag in de waterbak zit.
Hoe kan ik de waterbak het beste schoonmaken? Bij glas, bijvoorbeeld een waterkoker doe je dit met azijn uitkoken. Maar bij een kunststof waterbak weet ik dat niet. Iemand een idee?
Ik denk dat wanneer ik hem schoon heb gemaakt ik voortaan water uit een fles uit de supermarkt ga gebruiken
Al vast bedankt
Bettina

Re: Schoonmaken plastic waterbak

3
Ik gebruik om de paar weken schoonmaak azijn met eucalyptus geurtje. Een scheut met warm water erbij en een uurtje laten staan. Daarna afspoelen onder de kraan. Ik gebruik dagelijks schoon kraan water in de bevochtiger.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Schoonmaken plastic waterbak

6
Ik heb hier ook hard water (midden-Limburg).
Zelfs afgekookt water (waarbij toch al flink wat kalk in de waterkoker is blijven zitten) geeft in een week of 2 - 3 al de eerste aanslag op het bakje en wat kalk aanslag op de metalen bodem (Ik heb n Resmed)

Ik probeer het snel schoon te krijgen met een scheut schoonmaak azijn, waar ik 1 op 1 of 1 op 2 warm/ heet water op giet, zodat het oplossen versnelt.

Na 10 min is alles schoon.
En na 3 keer spoelen met water ruik je niets meer van de azijn.

Ik probeer NIET te gaan borstelen, want ik verwacht daardoor allerlei "micro"-krasjes, waardoor er nog sneller wat blijft zitten aan het kunststof bakje. Azijn doet het werkt.

Beginnen met heel schoon water / Britta / fles, voorkomt natuurlijk de aanslag voor het grootste deel.
Gemeten >40 AHI. Net aan de slag gegaan met APAP Resmed. Nog wat worstelen met de maskers. Eerste resultaten zeer goed. AHI <2

Re: Schoonmaken plastic waterbak

8
Ik gooi mn bakje op zaterdag altijd vol met lavendel schoonmaakazijn. voor naar bed gaan. Goed omspoelen en met de vingers ook door t bakje om residu weg te vegen. Na 3 maanden ziet t bakje er nog uit als nieuw. Je ruikt de schoonmaakazijn nog wel dan. Maar door de lavendel vindt ik zelf t wel lekker ruiken. En de geur is ook zo weg.
Je leeft niet maar 1 keer. Je leeft elke dag. Haal er wat goeds uit!!
AHI 53. Met cpap +- 06

Re: Schoonmaken plastic waterbak

10
Hallo.

Ik maak mijn waterbakje schoon in een sopje van neutral afwasmiddel. Die geeft geen geur af en daar maak ik mijn masker en slang ook mee schoon.

Als ik water in mijn waterbakje doe, dan gebruik ik water uit mijn Brita waterfilterkan. Dat is een kan met een filter die kraanwater filtert. Gebruik geen flessen water zoals spa blauw want daar zitten veel mineralen in etc.

Door de Brita filterkan blijft het waterbakje kalk vrij. Als ik het waterbakje onder de kraan heb afgespoeld van de zeepresten. Dan spoel ik het nog even na met het water uit de filterkan. En dan maak ik het waterbakje goed droog met een schone theedoek en zet ik het weg.