kinbanden.

1
Hoi Allemaal.
Vandaag heb ik de Resmed Airfit P30i ontvangen en deze vanmiddag even getest.
Dat viel me niet tegen heb bijna een uurtje de ogen dicht gehad en doordat mn mond open ging werd ik uit mn slaap gehaald.😋
Nu had ik iets gelezen op het forum over kinbandjes dus gezocht hoe die eruit zien en gebeld met de zorgverzekeraar met de vraag of ik deze vergoed kan krijgen. Dat was niet het geval volgens de medewerker van de zorgverzekeraar. Ik vond dat nogal raar en heb een telefoontje gedaan naar Mediq en daar kon ik de kinband wel kosteloos bestellen. De medewerker van Mediq vroeg wat er aan de hand is en waarom ik een kinbandje wilde hebben. Hij vertelde me dat er vandaag veel gebeld wordt om een kinbandje . Ik heb hem verteld dat ik op het forum van de apneu vereniging had gelezen dat zo,n kinband goed helpt. De medewerker van Mediq vertelde me dat hij nu begreep waarom er op het moment zoveel vraag is naar een kinband. 🤗

Re: kinbanden.

4
Owja 🤔 . Ergens op dit forum zag ik staan dan je het masker wat je gebruikt bij instellingen moet aangeven. Sinds gisteren dus een Resmed Airfit P30i in gebruik en zou graag willen weten hoe ik deze moet instellen .( x1 x2 bla bla bla) Ik gebruik het dreamstation van Philips.😎

Re: kinbanden.

5
Hennie, in principe komt het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker vrijwel overéén met het Dreamwear pillow masker van Philips.

https://cpapinfo.nl/storage/app/media/Handleidingen%20Philips/Philips%20DreamWear%20neusmasker%20gebruikshandleiding.pdf

Dit masker heeft factor X1 volgens deze beschrijving. Zou dus dit instellen bij het weerstandsfactor in de Dreamstation.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kinbanden.

7
Ik draag de kinband sinds een paar dagen onder de kin, nadat ik deze jaren op het puntje van mijn kin droeg zoals het vaak wordt afgebeeld. Dit heeft een positief effect op mijn adem stops. Deze zijn nu lager in aantal. Of dit blijvend is en of dit toevallig is moet ik nog verder bekijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kinbanden.

8
Ik dacht dat als je een kinband gebruikt dat je dan geen lucht meer zou verliezen via de mond zodat de stops sowieso minder zouden zijn. Nu blijkt zelfs de manier waarop je de kinband gebruikt invloed heeft op de stops? Ik heb inmiddels wel een kinband besteld om te kijken of dat help, this drukkies daar, krijg de kinband over 2 weken binnen.🥱

Re: kinbanden.

9
Waaraan merken jullie trouwens dat een kinband nodig is? Worden jullie bijvoorbeeld wakker met een open mond en een flink blazend apparaat?
Zelf merk ik dat ik een erg droge mond in de ochtend heb en bij het uitlezen van mijn gegevens zie ik regelmatig een Leak Rate tussen de 10-20.
Zou ik dan ook een kinband kunnen gebruiken?
ResMed AirCurve 10 CS-A TJ

Re: kinbanden.

10
Juist een droge mond bij het gebruik van een neus - of een neusdoppen masker is een teken dat de luchtstroom via de mond verloopt. Ook als een eventuele partner klaagt over herrie, terwijl je weet dat jouw apparaat fluister stil is, is een teken dat er waarschijnlijk lucht via de mond ontsnapt. Als de druk van jouw apparaat goed is ingesteld, zou de mond automatisch dicht kunnen blijven. Mocht er een probleem zijn met de lippen en/of het gebit, dan kan er alsnog mondlekkage optreden. Dan is het gebruiken van een kinband de oplossing. Je hebt verschillende soorten kinbanden, ook zelfs die de oren afsluiten, dus zorg dat je een kinband krijgt of koopt die de oren vrij houdt en dat deze niet van het hoofd af kan schuiven. De Resmed hanteert een lekgrens van 24 liter per minuut. Daaronder is nog goed, daarboven spreekt men van grote lekkage boven de leklimiet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kinbanden.

11
Ook ik gebruik al jaren een kinband want anders wordt ik wakker met open en heel droge mond waar de lucht zo uitblaast.
Mijn druk is 6,5 en mijn vraag is over dit onderwerp of ik de druk zou moeten verhogen of verlagen? (om geen kinband nodig te hebben)
Ik zou het erg fijn vinden om de band niet meer nodig te hebben namelijk. Ruud, heb je raad?
Resmed airsence 10 met neusdoppen Airfit P10

Re: kinbanden.

12
Als je geen problemen hebt met de lipsluiting of gebitsluiting, dan zou je bij een dreamstation de druk iets kunnen verhogen bijv 7 cmh2o om te kijken of de mond automatisch gesloten blijft. Ik doe altijd wel met (noodzakelijk voor mij) een kinband het puntje van mijn tong tegen de bovenzijde van mijn tanden aan de bovenzijde.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: kinbanden.

13
tverdeni schreef: 27 nov 2020, 09:55 Mijn druk is 6,5 en mijn vraag is over dit onderwerp of ik de druk zou moeten verhogen of verlagen? (om geen kinband nodig te hebben)
De kans bestaat dat het openen van de mond het gevolg is van non-OSA SDB incidenten. zie bijvoorbeeld deze discussie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: kinbanden.

14
Het was bij mij óf een full facemasker óf een kinband.
Na een paar weken de kinband geprobeerd te hebben heb ik het FF masker met liefde omarmd.
Ik werd helemaal naar van die band.
Bijna een claustrofobisch gevoel.
Je kan niet gapen, je kan niet zuchten...
Nee, niks voor mij.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/