AHI-grafiek

1
Ik begrijp niet goed hoe ik de AHI-grafiek moet lezen.. in mijn geval (4 weken aan de cpap, druk 9, (ramp 4) c-flexstand 2, AHI rond de 4 of5) zie ik 4 tot 6 trappetjes per nacht waarbij zo'n AHI-trapje 1 of 2 keer oploopt tot waarde 13 en soms ook al bij 2 of 3 ophoudt. Betekent één zo'n trapje dan een reeks van 13 apneus achter elkaar?
En AHI van 13, wat zou dan aangepast moeten worden? Kan dat de reden zijn dat ik na 4 weken neusmasker nog geen verbetering bespeur? (AHI in slaaponderzoek begin juli was 36, dus het is wel flink afgenomen). Ben nog steeds extreem slaperig overdag.

Re: AHI-grafiek

2
Op het scherm "Masker en Apparaat" werd dit door mij aangegeven:
Telkens op nul zetten. Vink dit aan!

Het voordeel hiervan is, dat vanaf de start van de cpap bij het slapen gaan, per uur wordt weergegeven wat de precieze AHI in dat bepaalde uur is geweest. Na elk uur wordt dit weer op nul gezet. Zo kunt u gemakkelijk controleren welke uren u Apneu / Hypopneu heeft gehad en of dit veel of weinig was. Misschien komt alles wel in de Remslaap naar voren, dus in eerste gedeelte van het tweede uur van de slaap. Als dit zo elke 1,5 uur daarna plaatsvindt, kunt u concluderen dat u Remslaap gerelateerd apneu heeft.
Je ziet dan inderdaad stapje(s) bijvoorbeeld van 1 of 1 tot 2 of zelfs 1 tot 13. Dit zijn de daadwerkelijke ademstops in die uren, dus niet verdeeld over alle uren zoals de cpap aangeeft.

Als je naar bed gaat en de cpap start om 10h50 dan begint vanaf dat moment de uur-telling, dus het volgende uur om 11h50 - 12h50 enz.

als dan een uur hebt met 1 stop , vervolgen een paar uur later 2 en het volgende 3 en op het einde een uur met 13 dan heb je in totaal 19 stops gehad en die wordt dan zichtbaar in Oscar met zeg in totaal 7 uur gemeten tijd weergegeven als 19/7 = 2,71 / uur en in het display van de cpap als 2,7 per uur.

Vaak zie je aan het einde van de nacht meer stops per uur dan in het begin van de nacht. Meestal zijn dat dan ademstops die tijdens de remslaap (droomslaap) voorkomen. Die worden ook wel remslaapgerelateerd genoemd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI-grafiek

4
Dus, bij velen van ons, ziet een AHI grafiek er zo uit..

Een oplopende trap aan het einde van de nacht.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-11-15 om 08.51.12.png Schermafbeelding 2020-11-15 om 08.51.12.png 1325 keer bekeken 11.37 KiB