Eerste nacht met een Airsense 10

1
Ik ben gegaan van een onbehandelde AHI van 16,6 naar 2.24 dus dat is mooi.
Ik heb het 7.36 uur uitgehouden met het neusmasker op....
Instellingen:
Beademingsmodus CPAP
Druk 8
EPR uit
bevochtiger 2

Ik had moeite om mijn mond strak genoeg dicht te houden en werd meerdere keren wakker door klapperende lippen, moet ik een kinband gaan gebruiken of gaat dat vanzelf goedkomen?
Ik ga normaal elke nacht minstens een maal naar het toilet maar afgelopen nacht geen een keer...
2 andere dingen die hopelijk opgelost kunnen worden:
-vreselijk droge mond
-Ik ben enorm opgepompt , misschien komt dat mede doordat mijn maag niet goed afsluit...

Sta open voor tips!

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

2
Hoi Sjaak, gebruik je wel de aanlooptijd of staat deze ook op uit? Die vreselijke droge mond wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een luchtstroom die via de mond naar buit loopt. Dus mond lekkage wat ook al die klapperende lippen aangeeft. Het opgeblazen gevoel wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de druk van 8 cmh2o. je kunt hierover lezen in dit bericht: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=102&t=12660

De Resmed Airsense 10 heeft een drukinstelling in stapjes van 0,2 cmh2o en het aanpassen in zo stapje kan al een verschil geven. Ik denk dat je met een druk van 7,8 cmh2o al minder last zal hebben van klapperende lippen zoals jij het beschrijft.

Wat je ook kunt proberen is het gebruiken van een verwarmde slang voor de Resmed AirSense 10, deze kun je zelf aanschaffen voor zo €31,96 bij Vivisol en vrijwel voor dezelfde prijs bij ook bij Vitalaire.

Zo slang geeft meer comfort, minder droge mond en helpt ook tegen mondlekkage en je zou er langer mee kunnen slapen. Natuurlijk is het hoofddoel van zo slang, het tegengaan van condens.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

3
Mijn Resmed is al ingesteld op een aanlooptijd van 10 minuten en een aanloopdruk van 2 .
Ik ga wel proberen de druk iets te verlagen, ik moet bij 8 bar echt mijn lippen stijf op elkaar houden!
Gaat dat ook helpen tegen het opgepompd worden?

Wat die droge mond betreft moet ik misschien gaan koken met wat minder knoflook.

Ik ga ook zsm een verwarmde slang bestellen.

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

4
Sjaak schreef: 29 aug 2020, 17:22 een aanloopdruk van 2 .
Dat kan niet, want de apparaten gaan niet lager dan 4.

U kunt overwegen om Vitamine D3 te slikken, want dat stuurt de opname van calcium en minder calcium levert slappere slokdarmkringspieren op.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

5
Een aanloopdruk van 2, daar zul je waarschijnlijk de bevochtiger stand mee bedoelen. De aanloopdruk kan starten vanaf 4 cmh2o maar dit heeft geen nut als de druk van de cpap ook vast staat op 4 of als de minimumdruk bij een apap op 4 is ingesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

6
Dit zegt Oscar:

Beademingsmodus CPAP
Druk 8.00 cmWK
Aanloopdruk 2
Aanlooptijd 10.00 min
AntiBacterieel filter Nee
Automatisch starten Uit
Climate Control Automatisch
EPR Uit
Masker Neus
Stand bevochtiger 2
Status bevochtiger Aan
Temperatuur 27 ºC
Temperatuur aan 2

Ik zie geen mogelijkheid om de druk van 8 te verlagen in in het menu helaas.
Kan ik dat als gebruiker wel instellen of moet ik het aan Vitalaire vragen?

vitamine D3 slikken zal niet helpen helaas, ik heb een hernia in mijn middenrif en daardoor een Barret slokdarm.
En ik ben het hele jaar veel in de zon en eet graag en vaak vette vis...geen vitamine D3 tekort dus.

Re: Eerste nacht met een Airsense 10

7
Sjaak, die aanduiding Aanloopdruk 2 lijkt mij meer een aanduiding dat de Aanloopdruk op Aan staat. Het lijkt erg veel op Temperatuur Aan 2.

In het dagrapport van Oscar zou je bij de druk grafiek de startdruk van de rampinstelling moeten terugvinden. Bij het starten van de cpap moet de druk ergens tussen 4 en 8 cmh2o starten. Dit moet elke keer bij het starten zichtbaar zijn en die lijn moet schuin oplopen naar niveau 8 cmh2o in 10 minuten tijd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar