Eindelijk dan de diagnose

1
Hallo allemaal,

Sinds drie weken heb ik de diagnose osas gekregen. Er is een lang voortraject aan vooraf gegaan met allemaal mediciatie. Zoals benzopedieen die nooit echt goed gewerkt hebben. De neuroloog in het ziekenhuis was verbaasd wat ik wel allemaal niet gehad heb.

Drie jaar geleden heb ik voor het eerst een slaap onderzoek gehad. Daar kwam eigenlijk uit dat ik heel veel snurkte maar geen aanwijzingen voor osas. (2.6/h apneu index, desaturatie tot 92%) .

Nu weer een slaap onderzoek gehad en daar kwam uit 14.9/h plus de zuurstofwaarde in mijn bloed was gedaald tot 80%. Kwam duidelijk naar voren dat voornamelijk in de rugligging voorkomt. Beide gaven ook weinig rem slaap ( 6 & 2%) volgens mij moet dat ergens ~ 20% liggen.

Sinds heel vroeger heb ik wel eens dat ik heel even zwart voor mijn ogen zie. Alsof ik even weg was. Maar andere mensen zien niks geks. Kan dit iets met osa te maken hebben? Ik weet dat het al sinds je geboorte kan voorkomen Loop denk ik sinds de 16/17 rond met slechte slaap.

Volgende week ga ik naar de kno arts. Geen idee wat daaruit komt. Wellicht een cpap of een mra beugel die ik eerder gehad heb, maar niet zo goed kon verdragen. Heb verder een normaal gewicht voor mijn lengte en ben nu 30.

Als iemand anders soortgelijke ervaringen heeft of suggesties dan hoor ik dat graag!

Re: Eindelijk dan de diagnose

2
Welkom op het forum. Ga niet voor een MRA, maar ga direct voor een cpap en houd je poot stijf. De reden is dat je met een cpap direct geholpen bent en dat ook het snurken direct verdwijnt. Je zuurstofsaturatie is veel te laag en daardoor heb je veel zuurstof te kort en dit heeft direct invloed op jouw organen, nieren , hart, hersenen en je moet daar zeker zo snel mogelijk wat aan doen. Kans op hartfalen en erger is aanwezig. Hamer op een snelle behandeling.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

3
Dank je voor je reactie. Ik moet wel zeggen dat het niet elke nacht zo erg is naar mijn gevoel. Snurken is altijd wel erg aanwezig. Maar volgens collega's zie ik er wel moe uit al voel ik mij niet zo. Denk dat het met de cpap wel een stuk beter gaat. Wordt wel elke nacht een paar keer wakker helaas.

Re: Eindelijk dan de diagnose

4
Om Apneu te leren begrijpen lees onderstaande artikelen eens door:
https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?f=40&t=8295
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

6
Jouw ahi score onder de 5 per uur is normaliter geen reden om over te gaan op een therapie. In jouw geval snurk je in alle houdingen. Hoewel in de NB wordt aangegeven dat je niet in rugligging hebt gelegen, kwamen er wel gebeurtenissen voor in die lighouding. Jouw vermoeidheids klachten geven wel redenen om met een therapie te starten. Als je start met de cpap therapie dan zal er een complete stilte plaatsvinden meestal vanaf de eerste nacht al. Snurken zal dan vaak direct over zijn. Het minder naar het toilet moeten gaan tijdens de nacht of minder vaak wakker worden, zijn tekenen van een positieve werking van de cpap therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

8
iekozz schreef: 05 sep 2020, 00:37 Sinds heel vroeger heb ik wel eens dat ik heel even zwart voor mijn ogen zie. Alsof ik even weg was.
Wel eens problemen gehad met lage bloeddruk, duizeligheid met name na opstaan e.d.?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eindelijk dan de diagnose

10
Gezien de forse zuurstof daling en de hoeveelheid ademstops zou ik nog steeds gaan voor de cpap. Ook omdat het snurken in alle houdingen voorkomt en dit met een cpap direct voorbij is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

12
De onderkaak naar achteren kan duiden op een vernauwde toegang bij de luchtpijp. Dit kan met de MRA naar voren worden getrokken zodat de luchtweg beter geopend kan worden. De KNO arts kan dit via het Slaapendoscopie onderzoek constateren en vaak krijg je een roesje waarna het onderzoek via de endoscoop plaatsvind. Tijdens dit onderzoek wordt de kaak dan handmatig naar voren getrokken en dan kan men via de endoscoop zien of dit ook daadwerkelijk helpt. Echter ik zou sowieso voor de cpap gaan. Het komt voor dat men gelijktijdig met een mra en een cpap therapie beter wordt geholpen, echter er wordt slechts één therapie vergoed vanuit het basispakket.

Om toch voor beide therapieën in aanmerking te komen, zou de arts eerst de cpap therapie moeten voorschrijven (reden: kan metéén toegepast worden met snel resultaat) en daarmee dus een tijd gaan werken. Vervolgens zou hij dan de mra (moet worden aangemeten, gemaakt en er gaat weken overheen met het eindresultaat, omdat dit mm voor mm moeten worden aangespannen) kunnen gaan voorschrijven om dit als combinatie therapie uit te proberen. Als dit dan samen goed werkt, dan zou de arts ook voor de mra een vergoeding bij de Zorgverzekeraar kunnen indienen. Op deze wijze worden twee therapieën vergoed zolang zij maar niet beide gelijktijdig worden aangevraagd door de arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

13
De slaapendoscopie en de mra beugel heb ik inderdaad gehad. Kom zojuist bij de arts vandaan. Wou beginnen met positietherapie, maar op aanraden van hier toch met de cpap begonnen. Omdat het ook voor snurken werk. Binnen een week wordt het geleverd, spannend! Heb het niet nagevraagd, maar volgens mij is het autopap. Maar wellicht regelt het bedrijf dat.

Re: Eindelijk dan de diagnose

14
Goed gedaan. Als het een AutoSet of een AutoCpap wordt zou het perfect zijn, maar als het een cpap wordt met vaste druk kan het ook goed werken hoor. Vaak wordt een AutoSet of een AutoCpap toch weer in een cpap stand gezet. Meestal na de titratieperiode. Even afwachten dus.

Nog even een opmerking: Je hoeft niet het gehele vorige bericht telkens te herhalen. Alleen als je het nodig vind om een stukje tekst er uit te halen kan dat, maar hele berichten neemt onnodig ruimte in beslag en meestal is het een reactie op een voorgaand bericht. Ik heb de geciteerde berichten even weer verwijderd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

15
Ja sorry, zal het niet meer doen :).

Vanmiddag ook gelijk gebeld, volgende week woensdag wordt die geleverd door total care. Ben zeer benieuwd. Denk wel dat je met een slang niet meer op je andere zij kan draaien. Anders zit die in de weg. Dat lijkt mij wel lastig als je wel eens van positie wisselt.

Ga sowieso het wel even eerst proberen met wat tv kijken. Kan ik er alvast aan wennen.

Re: Eindelijk dan de diagnose

16
Dit is zeer eenvoudig op te lossen. Als je het Resmed Airfit Neusmasker N30i of neusdoppenmasker P30i gaat gebruiken zit de slang aansluiting boven op het hoofd en deze draait 360 graden met je mee.

Wat je ook kunt doen is de Hose Slangenlift aanschaffen deze kost circa € 37

https://www.vitalaire-winkel.nl/slanghengel-hoselift
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

18
Totalcare werkt ook vaak met de Devilbiss 64 Blue. Als je mag kiezen zou ik voor de Resmed AirSense 10 gaan. De Devilbiss heeft geen verwarmde slang, dan zou je voor de universele hybernite verwarmde slang moeten gaan. Die is niet in temperatuur instelbaar en werkt niet samen met de cpap. De slangen van Philips en Resmed wel. Waarbij die van Resmed nog het beste werken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eindelijk dan de diagnose

20
Even een update: Heb vandaag de cpap ontvangen, het is deze: https://www.totalcaregroep.nl/webshop/c ... biss-blue/ Edit: Met dit masker: https://www.totalcaregroep.nl/webshop/c ... fp-eson-2/

Net even voor een half uurtje geprobeerd. Het display gaf telkens ~ cmh20 aan. Is dat goed? Voelde mij wel beter na het even gebruikt te hebben.

Als je even door je mond wil ademen, wat ik nogal veel deed in mijn slaap was best wel een raar gevoel. Alsof de wind je mond weer dicht gooit. Ook merkte ik dat je extra je best moet doen om goed te ademen door je neus. Vanavond de eerste nacht, ben benieuwd.

De druk is ingesteld op 10.0/5.0 met een ramp van 20 minuten.