OSA en allergieën

1
Ik ben 54 jaar en sinds 17 dagen bezig met de CPAP-therapie (AHI 8,6/uur en ODI 12,2/uur). Als ik naar het ontstaan van OSA kijk zie ik onderwerpen die voor mij niet gelden (overgewicht, alcohol, medicijnen, roken, snurken etc.). Wel loop ik al 3 jaar bij de allergoloog voor een veelvoud aan allergieën, en word ik daar sinds 3 jaar voor behandelt dmv immunotherapie. Dit doet helaas nog niet veel. Zou er een verband kunnen liggen tussen OSA en allergieën??
Heeft iemand hier ervaring mee??
(het valt me op dat hier nog niet veel onderzoek naar gedaan is, klopt dit? Of heb ik iets gemist?)

Re: OSA en allergieën

2
Of allergieën meer voorkomt bij apneu dat weet ik niet. Wel dat dit voorkomt bij wat hieronder vermeld wordt:

http://www.bioweer.nl/nieuwe-relatie-gevonden-tussen-luchtverontreiniging-en-slaapapneu.html


https://apneuvereniging.nl/ik-heb-apneu/apneu-andere-aandoeningen/

Maar vaak ontstaat apneu door slap weefsel, te grote amandelen enz. Het neemt toe naarmate je ouder wordt.

Weet je ook waaruit jouw ahi bestaat?
Bijv. veel hypopneus of obstructief apneu of centraal apneu?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: OSA en allergieën

3
Hoi Ruud,
Heel veel dank voor je informatie.
Om antwoord te geven op jouw vraag: er is bij mij sprake van hypopneus (gedeelte afsluiting bovenste luchtweg). Doordat ik naast al mijn allergieën ook een overgevoeligheid heb voor vuile en vieze lucht (en daarbij mijn neusslijmvliezen veelal opgezwollen zijn) is er gekozen voor een full mask CPAP therapie.
Mijn voornaamste klacht was/is dat ik 's nachts nog maar iets van 4 uur sliep/slaap en ik overdag (bijna) niet meer functioneer.
Mochten er nog mensen zijn met ervaringen van allergie en apneu: ik hoor ze graag!
Groet,
Jacqueline

Re: OSA en allergieën

4
Hoi Jaqueline,

Ik heb ook een heel aantal allergieën en heb ooit ook zo'n therapie gedaan.
Die is halverwege stopgezet omdat de reacties veel te heftig waren.
Dit mede doordat ik toen nog op kantoor werkte bij een bloemenveiling.
Daar stond bij warm weer echter de deur open naar de opslaghal waar de bloemen staan voor ze op transport gaan.
Ik ben daardoor eerder achteruit gegaan dan dat het geholpen heeft.

Ik gebruik in tegenstelling tot jou een neusdoppen masker.
Die blaast dus mijn neus wel open, en doordat het gefilterde lucht is veel minder last van allergieën.
Voor mij was de cpap een hele verademing en heb hem vanaf het begin veel gebruikt.
Eigenlijk weinig aanloop problemen.

Als ik 's morgens op sta is mijn neus helemaal vrij, dus geen opgezette slijmvliezen.
Na een paar uur is dat echter weer als vanouds en heb dan neusspray nodig om het open te houden.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: OSA en allergieën

6
Dank je wel JWBox, wat fijn en herkenbaar jouw verhaal. Ik ben helaas nog niet van mijn vermoeidheid af maar slaap al wel beter.

Ruud: in antwoord op jouw vraag: ik heb de Air Sense 10. Zijn daar idd speciale filters voor??

Dank beide voor jullie reactie & hulp!

Groet,
Jacqueline