65 stops per uur, wat nu?

1
Goedendag mooie mensen,

Mijn partner gaf het al een tijdje aan, ik heb ademstops tot wel 30 seconden (ik dacht eerst ze telt vast te snel) maar ze nam het op een gegeven moment op en jawel ik lig daar 30 seconden dood te gaan! (Pardon, maar zo klinkt het verdorie)

Huisarts gebeld, verwijzing ziekenhuis 2 weken. Prima, anamnese: 2 tot 6 weken wachten voor eerste onderzoek.. mijn partner kwam ondertussen ook het slaapapneu centrum tegen (zwolle) en daar kon woensdag een eerste diagnose apparaatje ophalen, donderdag inleveren vrijdag gebeld met resultaat. 50 stops gemeten per uur (had een hele slechte nacht).

Prima, volgende onderzoek kon een week later (moest daar bij ziekenhuis 5 weken op wachten door Corona gedoe). Nu vandaag uitslag gehad duurde wel 3 weken maar oke. Had gemiddeld 65 stops per uur (redelijk goede nacht maar uitgebereider meetapparaat) in alle houdingen.

Botte arts, advies: Beugel of cpap.

Nu lezend hier raden jullie een Cpap aan gezien de snelheid etc.. dank daarvoor als eerste!

Maar sprak laatst iemand die had 120 stops in een uur, jaar een xpap gehad en toen bleken zijn amandelen vergroot te zijn. Is wat aan gedaan: slaapt zonder problemen.

Nu vroeg ik die beste botte meneer van kan ik ook naar een KNO arts? Verder laten onderzoeken.

Antwoord: Nee. Daarvoor moest ik maar naar mijn huisarts. Over het algemeen had het er niks mee te maken etc....

Nu ben ik zeer snel verkouden/heb snel verstopte neus.. mijn tong lijkt dik? >:) (leuk zo'n partner ;) ) en ik spreek nasaal. Tekenen dat er iets mogelijk niet goed zit of geblokkeerd?

Huisarts zegt overigens: je bent met hun een traject aangegaan, zij hebben ook KNO artsen. Dus die was niet speciaal van plan me door te sturen. En die beste meneer van het apneu centrum dus ook niet.

Nu lees ik hier dat andere mensen wel doorgestuurd worden. Wat is jullie mening?

Alvast bedankt en top alle info op dit forum heel fijn! Ga zo weer verder lezen :grin:

Re: 65 stops per uur, wat nu?

2
Welkom

Het slaapcentrum waar jij bent geweest is snel met het diagnosticeren van slaapapneu en vaak ook met het leveren van een cpap. Deze krijg je dan vaak van leverancier Westfalen Medical uit Deventer. Deze levert de modellen van Philips de Dreamwear Autoset en van fabrikant Resmed de Resmed AirSense 10 AutoSet. Beiden worden geleverd met de verwarmde slang en dat is bij andere leveranciers niet het geval. Daar moet je deze verwarmde slang vaak zelf aanschaffen.

Ik begrijp dat je graag nog een kno arts zou willen spreken en een huisarts mag jou in feite een verwijzing daar naar toe niet weigeren.

Echter gezien de ernstige apneu die je hebt (>30 per uur is ernstig) kun je alleen een cpap therapie accepteren. Mijn advies is om zo snel mogelijk dan ook te starten met de cpap therapie. Een mra is bij 65 per uur geen optie. Apneu is een sluipmoordenaar en kan zeer veel schade toebrengen, herseninfarcten en hartfalen zijn hierbij de ergste gevolgen die tot invaliditeit kan leiden of zelfs tot de dood.

Daarom zo snel mogelijk aan de therapie beginnen en na verloop van tijd verder kijken of je via een kno onderzoek verder kunt komen. Maar weet dat operaties vaak maar 50 % winst kunnen opleveren en dan hou je nog ruim 30 ademstops over en zal je nog aan de cpap gebonden zijn. Je zit nu in de pijplijn en in deze corona tijd moet je een aanbod van een cpap met beide handen aanpakken.

Anderen moeten maanden wachten. Ik zelf zou de Resmed aanraden, maar anderen zouden weer voor de Dreamstation gaan. Als masker zou ik voor het Resmed Airfit P30i Neusdoppen (intranasal) masker gaan. Deze blaast de neusgaten open.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 65 stops per uur, wat nu?

3
Gris schreef: 03 nov 2020, 19:04 Huisarts zegt overigens: je bent met hun een traject aangegaan, zij hebben ook KNO artsen. Dus die was niet speciaal van plan me door te sturen.
Welkom! Het kost uw huisarts niets om u door te verwijzen, dus waarom zou hij/zij dat niet doen?

Het mooie van CPAP is natuurlijk dat het geen sporen nalaat, dus je kan het altijd proberen en daarna KNO ingrepen overwegen. Amandelen en zo tot daar aan toe, maar pas op met de notoire UPPP. Die wordt soms mooi verkocht, maar werkt haast nooit en neemt lichaamsfuncties weg.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: 65 stops per uur, wat nu?

4
Dank voor jullie reacties!
Had verwacht een mailtje te krijgen bij een antwoord en was het verder even vergeten.(geweldig, aan het eind van mijn bericht zie ik dat je het moet/kunt aanvinken haha)

Nu dacht ik even kijken, vandaar mijn late reactie.

Hier lezend al over de cpap inderdaad besloten daarvoor te gaan i.v.m. snelheid.. binnen 4 dagen kon ik hem ophalen! Helemaal super!

Man die uitleg gaf zei ook al dat cpap enige mogelijkheid was voor mijn hoeveelheid stops (ga nog even bericht/klacht sturen over arts)

1e nacht 6 uur ermee geslapen. Even wennen, kleine teleurstelling: ik dacht normaal doe ik het redelijk NU GA IK VAST ALS EEN RAKET! Maar nee.. niet dus. Het was wat meer geleidelijk/verdeeld.

Maaarrr 10 uur vertrokken van huis, hele dag sjouwen, verhuizen en auto rijden en donders 's avonds om 23:30 had ik nog steeds energie! Waar normaal het licht om 20:00 wel uit gaat of nouja.. dan functioneer ik nog half maar......

Nu week verder plus minus neusverkouden al een paar dagen.. géén succesverhaal.. vandaag masker ook over mond binnengekregen, straks eens proberen!

Overigens ook gesproken met total care en heb nu nog ongeveer 4 stops per uur.

Maar verdorie als ik hem niet opdoe.. meteen begint mijn lichaam weer met zelfmoordpogingen. ':)

Zal morgen eens zien wat voor prachtigapparaat ik heb! Inderdaad verwarmd, stil ook! En het viel me mee hoe klein hij is!

Los van de verstopte neus super blij! En zal nog eens kijken eventueel naar alternatieve maskers.

Kno arts zal ik nog eens achteraan gaan.