gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

1
De laatste tijd krijg ik vooral veel lucht binnen.
Ik ervaar in meerdere mate een opgeblazen gevoel.

Ik gebruik 2 maskers - Resmed N20 en Redmed F30i (onder de neus en over de mond).
De pasvorm van de F30i is matig; eigen zou die ook OVER mijn neus moeten ipv er onder tegenaan.
De N20 is super, maar valt helaas mijn mond te vaak open, met alle gevolgen van dien, droge mond, opgeblazen gevoel etc etc.

Maar goed, ik wissel dus af.

Ik slik gedurende de nacht lucht in (tenminste zo voelt het). Ik las ergens een tip over een soort van wigkussen 8-11%
s Ochtends sta ik op met een opgeblazen buik, soms midden in de nacht, door pijn in de maagstreek.
(ff ontluchten op het toilet geeft soms verlichting, en een buurvrouw die er wakker van werd)

Maar wie heeft er een tip of truc voor mij.
Een wigkussen?? hoeveel % dan?

Maar ik kan die tip nergens teruglezen

alvast dank
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: gezocht tip /truc

2
Als de N20 zo geweldig voor jou is maar de mond valt regelmatig open, waarom maak je dan geen gebruik van een goede kinband. Eerst de kinband en daaroverheen het masker.

Wat is bij jou de ingestelde druk?

Maak je gebruik van een flex functie bij Philips of de EPR bij Resmed?

Heb je ook last van pijn tussen de schouderbladen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: gezocht tip /truc

3
RuudJ schreef: 08 nov 2020, 23:45 Als de N20 zo geweldig voor jou is maar de mond valt regelmatig open, waarom maak je dan geen gebruik van een goede kinband. Eerst de kinband en daaroverheen het masker.
Ik heb alle bestaande kinbanden in huis, slechts 1 werkt, helaas is die van neopreen gemaakt waar ik allergisch voor ben.
RuudJ schreef: 08 nov 2020, 23:45 Wat is bij jou de ingestelde druk?
9-11
RuudJ schreef: 08 nov 2020, 23:45 Maak je gebruik van een flex functie bij Philips of de EPR bij Resmed?
EPR bij ResMed is uitgeschakeld
RuudJ schreef: 08 nov 2020, 23:45 Heb je ook last van pijn tussen de schouderbladen?
Nee
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: gezocht tip /truc

4
RuudJ schreef: 08 nov 2020, 23:45 Heb je ook last van pijn tussen de schouderbladen?
Inmiddels wel, ik dacht ik wordt verkouden ofzo.. last van de longen etc etc, maar inderdaad, sinds dat rare in=ademen ook pijn tussen de schouderbladen.
machine: ResMed AirCurve 10 VAuto | masker: ResMed Airfit N20 icm AirTouch N20 mt S |
update jan 2022 ResMed AirCurve 10 ASV

Re: gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

5
Kun je last hebben van een misschien onnodige hoge druk instelling? Een te hoge druk kan Aerofagie veroorzaken en ook pijn tussen de Schouderbladen.

Heb je al eens de eventueel benodigde druk uitgerekend met behulp van de Nekformule?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

10
Ja, bij Resmed heten deze Resmed Aircurve CS 10 en ook daar zijn diverse uitvoeringen van zoals S en S/T. Ook is er de Resmed Aircurve CS 10 Pacewave specifiek gericht op de patiënt met Csas.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

11
RuudJ schreef: 13 nov 2020, 16:24 Ja, bij Resmed heten deze Resmed Aircurve CS 10
Bedoelt u niet AirCurve 10 S, of AirCurve 10 VAuto? CS apparaten zijn bij ResMed altijd ASV.
neuteboomg schreef: 13 nov 2020, 16:19 Arts denkt gelukkig mee, gaat nu inderdaad EPR op 2 of 3 uittesten, anders toch een overstap maken naar de Bi-pap (bi level) machine.
Dat is toch wel een arts die u mag koesteren :heart_eyes:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

12
persluchtpiraat schreef: 13 nov 2020, 23:42
RuudJ schreef: 13 nov 2020, 16:24 Ja, bij Resmed heten deze Resmed Aircurve CS 10


Bedoelt u niet AirCurve 10 S, of AirCurve 10 VAuto? CS apparaten zijn bij ResMed altijd ASV.
PLP, Ik bedoel dus eigenlijk dat bipap's bij Resmed Aircurve heet en dat daar nog diverse types van zijn zoals jij benoemt. Eerlijk gezegd wist ik niet dat CS staat voor ASV, weer wat geleerd. :face_with_rolling_eyes: :face_with_rolling_eyes:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: gezocht tip /truc om luchthappen tegen te gaan

13
RuudJ schreef: 14 nov 2020, 00:08 PLP, Ik bedoel dus eigenlijk dat bipap's bij Resmed Aircurve heet en dat daar nog diverse types van zijn zoals jij benoemt. Eerlijk gezegd wist ik niet dat CS staat voor ASV, weer wat geleerd.
ResMed heeft regio-afhankelijke benamingen voor hun ASVs. In de VS noemen ze het gewoon AirCurve ASV maar in de EU Aircurve CS PaceWave (CS zou staan voor Cheyne Stokes waar ASV natuurlijk een goede maatregel voor is)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i