Re: A-flex vs. C-flex

3
Dag RuudM,

Ik heb het bericht gelezen en middels de zoekfunctie ook andere berichten, maar ik het is mij nog niet helemaal duidelijk. Doet A-flex hetzelfde als EPR (Resmed)? En soms krijg de indruk dat A-flex hetzelfde is als C-flex+. Ik heb de Philips folder gelezen, maar mijn Engels is niet zo goed dat ik het begrijp.

Waarom vraag ik dit? Ik heb sinds 2008 een CPAP met een vast druk van 8,0 en sinds 2018 heb ik een Dreamstation. Met enige regelmaat en met grote tussenpozen heb ik last van druk op mijn borst. Eerst denk je aan je hart, maar dat is verschillende keren gecheckt en daar kwamen geen hart gerelateerde problemen uit. Na 12 jaar zonder begeleiding heb ik dit jaar contact gezocht met het slaapcentrum van het RDGG hier vlakbij. Zijn heeft toen de vaste druk gewijzigd in een variabele druk van 4-8. In eerste instantie werkte dit, ik had geen last meer van druk op de borst. Maar zo af en toe kwam de pijn op de borst weer terug en toen heeft zij de C-flex functie aangezet. Ook dit werkte in eerste instantie goed. Maar toch zo af en toe weer klachten. Vaak merkte ik dat het langzaam wegging als ik bewust en lager ademhaalde omdat ik het gevoel had dat mijn ademhaling hoog zat.

Mijn AHI bestaat voornamelijk uit hypopneu's (15-50 per nacht). Maar op zich kon ik er mee leven. Tot afgelopen woensdag, slechte nacht gehad, vaak wakker, AHI viel mee (5,7 met 35 hypopneu's). Maar op kantoor vanaf 10:00 behoorlijke last op mijn borst en dat hield maar aan. Nuchter beredenerend weet ik dat het niet mijn hart betreft, maar onderhuids toch een ongerust stemmetje, dus toch de huisarts gebeld waar ik om 15:00 gelukkig gelijk terecht kon. Alles onderzocht, geen hartprobleem. Toch voor alle zekerheid volgende week een fietsproef.

De druk op de borst is wel minder, maar nog niet weg na drie dagen.

Ik wacht eerst de fietsproef af en ga dan contact opnemen met de OSAS verpleegkundige. Maar ik zoek nu wel verdere informatie. Ik heb jaren geen last gehad, waarom nu dan wel. Ligt het aan mijn ademhaling, ligt het aan de werking van Dreamstation, is het de werking van C-flex? Is A-flex voor mij beter? Of kan ik beter een Resmed met EPR gebruiken? Kortom veel vragen en behoefte aan informatie.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

4
schep4697 schreef: 28 nov 2020, 15:28 Doet A-flex hetzelfde als EPR (Resmed)? En soms krijg de indruk dat A-flex hetzelfde is als C-flex+.
Nee, EPR verschilt van Flex. In APAP modus is C-Flex+ identiek aan A-flex dus ik zal alleen van "Flex" spreken.

EPR Is een beknotte vorm van "bilevel CPAP" (Handelsnaam van ResMed: VPAP of VAuto) die beperkt is tot maximaal 3 cmH2O aan pressure support. Pressure support is "adembekrachtiging" die ademhaling makkelijker maakt net als stuurbekrachtiging voor het sturen in de auto.

Een bilevel apparaat hanteert een lage druk en een hoge druk. De lage druk wordt als minimum gehandhaafd. Tijdens actief inademen komt de hoge druk, dit zorgt ervoor dat je een "kontje" krijgt. Als je stopt met inademen valt de druk weer terug, waardoor het weer makkelijk uitademen is. Zo wordt op symmetrische wijze het hele ademen makkelijker gemaakt. Dit helpt bijvoorbeeld bij mensen die COPD of Polio/spierverlamming hebben.

Het is sowieso supercomfortabel. Ik lust er zelf wel pap (haha) van, ik gebruik 5 cmH2O aan pressure support.

Flex is anders, bij Flex is het verschil tussen hoge en lage druk bij elke ademhaling anders. Het werkt zo, hoe krachtiger je ademt, hoe meer hij meegeeft. Ik vind dit zelf onlogisch, en naar mijn idee stuurt dit aan op hyperventileren. Daarnaast wordt de druk alweer naar het hoge niveau teruggebracht terwijl je nog bezig bent met uitademen, waardoor de sensatie kan bestaan dat het apparaat aan het tegenwerken is. Ik heb dit zelf als stressvol ervaren.
schep4697 schreef: 28 nov 2020, 15:28 AHI viel mee (5,7 met 35 hypopneu's).
Nou, ik vind dat nogal een hoge score. De aanpak daarvoor zou zijn: druk verhogen, als dat niet werkt kan EPR mogelijk werken. Alle vormen van pressure support (waaronder dus ook EPR) zijn goed voor het aanpakken van hypopneus. Als EPR op 3 niet afdoende is dan moet u upgraden naar een echt bilevel apparaat.

De Persluchtpiraat zegt: het leven is te kort voor bijna 6 hypopneus per uur.

Dit was (hopelijk) een authentiek bericht van PLP, GPG key ID 49A3F5E6. Om te controleren dat mijn stem niet gekaapt of vervalst is kan een kopie met cryptografische handtekening worden geraadpleegd: https://paste.c-net.org/SpoonWhere
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: A-flex vs. C-flex

5
Hallo Persluchtpiraat,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik begin eea nu beter te begrijpen wat betreft flex en epr. Ik ga dit ter sprake brengen bij mijn OSAS verpleegkundige.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

6
Vanmiddag bij mijn OSAS verpleegkundige geweest en mijn verhaal gedaan. Ik heb van haar voor een maand een Resmed AirSense 10 Elite met ingeschakelde EPR functie meegekregen om te ervaren of deze beter voor mij werkt dan de Dreamstation.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

7
De eerste nacht met de AirSense 10 was super positief, AHI was 0,7 en dat waren 6x OA, 0xCA en 0xHypopneus. Terwijl ik altijd gemiddeld 20-40 hypopneus per nacht heb met op 2 dec jl zelfs 51 hypopneus.

Nu duimen dat dit zo blijft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

8
Dat is een goed resultaat Pieter. De Resmed heeft ook een ander algoritme dan de Dreamstation, dat zou ook nog een punt kunnen zijn geweest voor deze verbetering. Was dit ook met druk 4 - 8 cmh2o, zoals bij de Dreamstation, volgens je onderschrift? Gebruik je EPR stand 1 of een andere stand?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: A-flex vs. C-flex

9
Dag Ruud,

Ik heb dezelfde drukinstelling, dus tussen 4 en 8 cmH2O. De OSAS verpleegkundige heeft de EPR ingesteld op stand 1.

Groetjes,
Pieter
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

10
De tweede nacht met de Resmed leverde een AHI van 0,3 met 1 OA en 2 Hypopneus, ik heb nog nooit zo'n lage AHI gehad!
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

11
Pieter, hier even een tip voor wat Oscar betreft. In de afbeeldingen heb je diverse grafieken staan. Bij elke grafiek kun je als je op de grafiektitel aan de linker kant gaat staan diverse 'dingen' doen. Als je de linker muisknop ingedrukt houd zie je een vuistje verschijnen. Je kunt dan de grafiek omhoog of omlaag verplaatsen. Zo kun je de voor jou belangrijkste grafieken in één scherm bekijken. Je kunt ze ook vastpinnen, maar ik zou alleen de event/incidenten grafiek bovenaan vastzetten.

Je kunt ook gebruik maken van de rechtermuisknop. Er opent dan een menu en daar heb je ook diverse mogelijkheden. De onderste twee zijn van belang. Je kunt verticaal de incidenten tonen in elke grafiek ven horizontaal kun je lijnen plaatsen. Belangrijk om dit te doen is de ademhalingsfrequentie en het ademteugvolume en de lekstroom sterkte grafiek waarbij de Lekstroom sterkte bovengrens de rode lijn op 24 l/min is. Ik zou via Bestand - Voorkeuren - Uiterlijk - de Grafiektitels op 10 zetten. Dit komt beter over.

Laatste tip. De volgende keer als je de afbeeldingen plaatst laat dan ook de Details zien van de linker kolom.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: A-flex vs. C-flex

12
Dag Ruud,

Afgelopen nacht was de AHI 1,52 en dat bestond uit11xOA en 1xHypopneu. Nog steeds een score een score waar ik heel blij mee ben. Wat mij opvalt is dat de 9 OA's vlak na het inslapen waren en 2 OA's vlak voor het wakker worden.
Wat ik heel prettig vind aan de AirSense is dat hij pas de druk gaat opbouwen als de machine bemerkt dat ik slaap. Hierdoor kan ik op de drukgrafiek precies zien wanneer ik nog wakker was, ook na een nachtelijke toiletbezoek.

Bedank voor de tips mbt de grafieken, ik heb eea aangepast. Overigens stonden de grafiektitels al op 10, maar vet en dat laatste heb ik nu uitgezet.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

13
Hoi Pieter, misschien kun je ipv een variabele druk ook wel eens uitproberen om met een vaste druk van 8 cmh20 te gaan slapen. De druk is dan constant en daardoor ook rustiger. Minder kans dat je door drukwijzigingen wakker kunt worden. Ook kun je de Aanlooptijd op AUTO stand zetten, deze staat nu op 10 minuten. De druk gaat dan ook daadwerkelijk pas naar 8 toe als je in slaapt bent gevallen. De Aanloopstartdruk zou dan naar bijv 6 kunnen om het gevoel te krijgen voldoende lucht te ontvangen bij de start van de cpap. Overleg dit eens met je arts of Osa-verpleegkundige.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: A-flex vs. C-flex

14
Hoi Ruud,

Het nachtelijk wakker worden gaat juist nu een stuk beter. Ik heb een tijd gehad, voornamelijk door prostaat/blaasproblemen, dat ik iedere anderhalf uur wakker werd en naar het toilet moest. Na twee prostaatoperaties én een medicijn tegen een overactieve blaas word ik nu nog maar 2x nacht wakker en afgelopen nacht slechts 1x, ik heb zo waar zo'n 6 uur achter elkaar geslapen en dat is voor mij een unicum.

Ik heb 10 jaar lang met de Philips Respironics REMstar met een vaste druk van 8 geslapen, nooit problemen gehad. In 2018 overgestapt naar de DreamStation en sindsdien regelmatig last van pijn/druk op de borst. Daarom de vaste druk losgelaten en flex ingesteld. Maar met de DreamStation blijkt dat toch niet echt de oplossing. Met de ResMed AirSense lijkt dat beter te werken. In januari een afspraak met de OSAS verpleegkundige om het gebruik van de ResMed te evalueren en eventueel definitief over te stappen.
vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

15
Pieter, ik stelde dit voor omdat je met een vaste druk en epr 1 een veel rustiger verloop van je ademhaling krijgt. Nu gaat deze op en neer. En zoals je al ziet, een Resmed blijft vaak onder de maximum stand hangen en bij jou is dat 7,98 cmh2o zo 45 % van de tijd. Sowieso zit je 50 % van de tijd boven de 7 cmh2o door de epr 1 stand, dus je nacht zou rustiger kunnen verlopen door een vaste druk instelling. Wellicht hetzelfde als bij de Remstar.

Als je in januari die afspraak hebt zou je dit eens kunnen voorstellen.

Maak je ook gebruik van de bevochtiger en van een climatelineair verwarmde slang voor de Resmed AirSense 10?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: A-flex vs. C-flex

16
Hoi Ruud,

Ah, ik denk dat ik je nu beter begrijp. Wel een vaste druk, maar EPR die de uitademdruk verlaagd. Heb ik dat zo goed begrepen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

17
Ik maak inderdaad gebruik van de meegeleverde bevochtiger. Nog geen verwarmde slag, maar als ik de AirSense definitief ga gebruiken dan zal 'm zeker aanschaffen.

Groetjes,
Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

18
Wel een vaste druk, maar EPR die de uitademdruk verlaagd. Heb ik dat zo goed begrepen?
Ja, je hebt nu een variabele druk tussen 4 en 8 cmh2o met EPR 1 zo te zien in je OSCAR afbeelding.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: A-flex vs. C-flex

19
Duidelijk nu, bedankt. Ik ga dat bij mijn afspraak in januari bespreken.

Groetjes,
Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

vriendelijke groet,
Pieter

CPAP (8cmH2O) sinds oktober 2008 (nu tijdelijk flex tussen 4,00 en 8,00)
Philips DreamStation
ResMed AirFit P10 Neuskussenmasker

Re: A-flex vs. C-flex

20
RuudJ schreef: 13 dec 2020, 10:16 En zoals je al ziet, een Resmed blijft vaak onder de maximum stand hangen
Als dit gebeurt, dan komt dit waarschijnlijk omdat de ademhaling bij of tegen de maximale druk nog steeds de verschijning van Flow Limitation. De strategie om met Flow Limitation om te gaan in het AutoSet algoritme is om (E)PAP druk te verhogen. Dit is echter veel minder effectief dan Pressure Support. Pressure Support (waar EPR een beperkte versie van is) heeft een heel sterk effect tegen Flow Limitation, dus ondanks het feit dat EPR de EPAP verlaagt is het zeker zinnig om EPR omhoog te schroeven, en eventueel de maxPAP te verhogen met dezelfde waarde in het geval van APAP en de CPAP druk in geval van CPAP. Als Flow limitation nog steeds niet opgeschort is, dan moet je aan zwaardere middelen. Ik heb zelf PS van 5 cmH2O nodig, dat zou overeenkomen met "EPR standje 6 of 7" als dat zou bestaan (EasyBreathe waveform dat in EPR ingebakken zit en dat PS verzwakt gecompenseerd).
RuudJ schreef: 13 dec 2020, 10:16 Pieter, ik stelde dit voor omdat je met een vaste druk en epr 1 een veel rustiger verloop van je ademhaling krijgt. Nu gaat deze op en neer.
EPR standje 1 is nog maar het begin. Dit wisselen kan zeker een teken zijn van variabele Flow Limitation.

Dit was (hopelijk) een authentiek bericht van PLP, GPG key ID 49A3F5E6. Om te controleren dat mijn stem niet gekaapt of vervalst is kan een kopie met cryptografische handtekening worden geraadpleegd: https://paste.c-net.org/CubicleMutation
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i