Afvallen en 5 ploegen

1
Hallo allemaal.

Sinds 4 weken staat mijn Cpap ( na 6 maanden) eindelijk goed ingesteld. Mede door de ademhalingstherapie voor het disfunctioneel ademhalen begint de cpap therapie zijn vruchten af te werpen.

Nu ik bijna 6 maanden geen nachten meer werk, heb ik meer energie en zie ik er uitgeruster uit. Familie en vrienden zien en zeggen dat ook.

Ik slaap nu ipv 4 uur gemiddeld per nacht 6 uur. En de AHI's zijn onder de 5.

Nu ben ik inmiddels 4 kilo afgevallen, en volg geen speciaal dieet of zo. Dus ik vroeg mij af of het lichaam dan weer terug naar normaal gaat?

Ik lees ook dat mensen aankomen door de Cpap. Iemand ervaring met dit fenomeen?

De osas verpleegkundige adviseerde in het begin om niet te starten met een dieet. Omdat mijn hormoon huishouding op zijn kop stond en mede door 23 jaar 5 ploegen was mijn bioritme om zeep geholpen.
Dus lijnen werd erg moeilijk.

Ben benieuwd of ik blijf afvallen. Ben ongeveer 1 kg per week afgevallen sinds de therapie is aangeslagen

Re: Afvallen en 5 ploegen

2
Mooi te horen dat je nu eindelijk de goede instelling hebt gevonden en dat je therapie aan slaat. Ik ben zelf gelukkig nooit aangekomen maar merk dat ik sinds een maand ook een paar kilo kwijt ben.
Ik volg geen dieet, sport niet maar ben wel actiever dan ik voorheen was.

Re: Afvallen en 5 ploegen

3
Een heel late reactie, maar de relatie tussen slaap en (over)gewicht is meestal zo dat men afvalt of op gewicht blijft als men goed slaapt en ja, wij slapen met een CPAP beter dan zonder. En als je beter slaapt heb je overdag meer energie om meer te doen, dat laatste voel ik zeker. Zelf ben ik helaas wel aangekomen of eigenlijk fluctueert mijn gewicht in de 12 jaar dat ik nu een CPAP heb tussen de 90 en 108, afhankelijk van mijn Bourgondische leefstijl, de hoeveelheid beweging per dag/week (sporten, woon-werk verkeer met de fiets, lange of korte wandelingen met de hond) en het gegeven dat mijn spijsvertering veranderde toen ik de leeftijd 40 passeerde en nu de 50 nader .....
Mijn streven is echter om weer onder de 90kg te komen, want deze grens heeft een significante impact op mijn slaapapneu.