Trompet spelen zou helpen

1
In een uitzending van Hart van Nederland werd vorige week met de nodige trots gesteld dat trompet spelen zou helpen tegen slaap apneu.
Een trompettist had gemerkt dat hij slaapapneu had gekregen toen hij een tijd was gestopt met trompet spelen. Toen hij de trompet weer gebruikte had hij geen last meer van slaapapneu. Zijn longarts wilde dit verder onderzoeken.

Helaas zijn mijn ervaringen dat muziekspelen op een blaasinstrument wel enkele positieve invloeden hadden, maar totaal niet op het gebied van de vermindering van slaapapneu.
Ik speel vanaf mijn 12 jaar op een euphonium of trombone en ik heb nooit gemerkt dat dit een positieve invloed zou hebben op mijn slaapapneu welke diagnose ik later kreeg.
Ondanks dat, door het spelen op een blaasinstrument de longen wel getraind worden om langer een toon aan te kunnen houden, ben ik 18 jaar geleden acuut in het ziekenhuis opgenomen veroorzaakt door ernstige slaapapneu. Ik heb het ternauwernood overleefd en ben blij dat ik door een cpap de extra tijd heb gekregen.

In dit forum is ooit wel eens iemand geweest die schreef dat Didgeridoo ook zou helpen tegen slaapapneu. Ook daar is geen enkel positief bewijs van geleverd.

Dus mijn idee is, dat oefeningen niet echt zullen bijdragen aan het bestrijden van slaapapneu.

Des al niettemin ben ik van mening dat het spelen op een blaasinstrument in het algemeen voor de muzikant gunstige gevolgen heeft, zoals het plezier in muziekmaken samen spelen met andere muzikanten en een goed uithoudingsvermogen.

Houdoe,

CoBen
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Trompet spelen zou helpen

2
Hoi CoBen,

Er werd ook bij vermeld dat het niet voor iedereen zou helpen.
Kan me zo voorstellen dat als je jarenlang trompet hebt gepeeld je keel- halsspieren verstevigd worden en en als je dan plotseling stopt dat de boel verslapt. Maar de stelling dat een trompet tegen apneu zou helpen zou ik niet direct willen beamen.
Of de buren blij worden van het getrompetoeter daar geloof ik ook niet in.

Greetz Ben
CPAP Philips Dreamstation I
Masker: F&P Vitera FF

Re: Trompet spelen zou helpen

5
Ik ben benieuwd of het verwijderen van jouw amandelen ook invloed heeft op het bespelen van de klarinet?
Een hele logische vraag Ruud.
Persoonlijk denk ik dat na het verwijderen van de amandelen het spelen op elk blaasinstrument wel iets, doch niet veel zal verbeteren.
De oefeningen die er voor zouden zorgen dat de keel weefsels minder slap zouden worden is in dit forum al vaker geopperd. Ik herinner mij de discussie vooral over het didgeridoo spelen. Uiteindelijk is bewezen dat het niet veel helpt.
Als iemand zingt zijn dezelfde keel spieren in werking als bij het blazen op een instrument. Ik ken een zanger die ook slaapapneu heeft. Dus dat helpt ook niet.
Ik hoop in elk geval, na de corona crisis weer normaal in de muziek vereniging te kunnen spelen.

Houdoe,

CoBen
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Trompet spelen zou helpen

6
RuudJ schreef: 14 dec 2020, 18:18 Ik ben benieuwd of het verwijderen van jouw amandelen ook invloed heeft op het bespelen van de klarinet?
Ik denk dat het wel mijn embouchure zal gaan verbeteren omdat ik vaak bij het blazen mijn keel onbedoeld dicht kneep, maar ja wat wil je als je 2 van die enorme knikkers in je keel hebt zitten. Zodra ik in de 3e octaaf moet gaan spelen, dan moet ik zo knijpen met mijn lippen dat mijn keel min of meer ook sneller dicht geknepen werd. Dus het zal mij benieuwen.

Re: Trompet spelen zou helpen

9
Dragon77 schreef: 16 dec 2020, 03:53
RuudJ schreef: 14 dec 2020, 18:18 Ik ben benieuwd of het verwijderen van jouw amandelen ook invloed heeft op het bespelen van de klarinet?
Ik denk dat het wel mijn embouchure zal gaan verbeteren omdat ik vaak bij het blazen mijn keel onbedoeld dicht kneep, maar ja wat wil je als je 2 van die enorme knikkers in je keel hebt zitten. Zodra ik in de 3e octaaf moet gaan spelen, dan moet ik zo knijpen met mijn lippen dat mijn keel min of meer ook sneller dicht geknepen werd. Dus het zal mij benieuwen.
Speel dan ook gewoon basgitaar.
Dan hoef je alleen maar je vingers wat hoger te zetten om een hoger octaafje te pakken.😃

Maar zonder gekheid:
Wéér zo'n kadootje van Cor Ona die hij best had mogen houden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/