63 jaar geleden was ik 2,5 maand oud en werd ook ik met een lepeltje gevoerd. Met mijn hazenlip eenzijdig een knots van een gat tussen neus en mond met open verhemelte en een scheef staande platte neus, kon ook ik niet zuigen. Gelukkig weet ik daar niet veel meer van.
Mijn eerste herinnering op dat vlak gaat terug naar het Emma kinderziekenhuis in Amsterdam waar ik als zesjarige met heel veel kinderen lag. Ik herinner mij een rammelend karretje met potjes en naalden en gas vlammen waarmee de naalden werden gedesinfecteerd, denk ik.
Ik moest geopereerd worden aan mijn gespleten huig en zou een injectie in mijn been krijgen daarvoor. Aan mijn lijf geen polonaise dacht ik. Met vijf verpleegsters aan mijn lijf en nummer zes met de spuit lukte het niet om mij te injecteren. Uiteindelijk gaf men het op.
De dokter kwam van de OK en zei, Ruud zie je die kast? Daar zitten je kleren in. Trek ze maar aan en ga maar naar huis. Huis was Den Helder en daar waren mijn ouders die niet op bezoek mochten komen had ik gehoord. Blijkbaar was dat zo in de jaren 60. Hier schrok ik wel van en gaf mij over.
Bij het ontwaken lag ik vastgebonden in bed met twee kokers om mijn ellebogen heen, zodat ik mijn armen niet kon buigen om aan mijn hoofd en mond te komen. Al met al een traumatische ervaring die ik nu nog met mij mee draag.
Gelukkig is het nog allemaal goed gekomen nu 63 jaar later.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al
lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar