Dreamstation & Resmed N30i

1
Afgelopen dinsdag heb ik een Philips Dreamstation met Resmed Airfit N20 gekregen. Dat neusmasker blijkt echter niet lekvrij en comfortabel te zijn voor mij. In overleg heb ik nu een Airfit N30i pillow mask toegestuurd gekregen met vooraf de opmerking dat ik ook de instelling op Dreamstation moet wijzigen. Op het Dreamstation kan ik echter kiezen voor X1 t/m X5 en ik kan nergens vinden welke instelling overeenkomt met pillow mask :relaxed:
De instelling bij aflevering blijkt tot mijn verbazing “Uit” te zijn :thinking:

Uiteraard zou ik de vraag moeten stellen aan mijn (zorg)leverancier, maar ik ontving de N30i vandaag = zaterdag. Ze zijn dus niet bereikbaar en ik wil graag vannacht al met het nieuwe masker slapen.

Kan iemand hier me vertellen welke instelling ik moet gebruiken voor het N30i masker?
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

2
De instelling van weerstandsfactor, daar praat je over als over X1 t/m X5 praat, is eigenlijk alleen bestemd voor Philips maskers.

Het wijzigen van het type masker, de N30 is een neusmasker en de N30i is een neuskussen masker zonder doppen dus een pillow = kussentjes masker, kan alleen bij de xpap (a-, bi-, C-pap & asv) gebeuren bij het merk Resmed, niet bij de Dreamstation van Philips.

In het Apneuforum onder het merk Philips is een bericht over de masker weerstandsfactor.

Dit gaat over full face masker, neusmasker en minimaal contact maskers = neusdoppen en kussentjes masker.

Je kunt ervoor kiezen om aan de hand van je N30i neuskussen en dan vooral de maat daarvan kiezen uit die instellingen aldaar.

In de dreamstation kun je de weerstandsfactor van het slot halen en daarna deze op X1 tot x5 zetten, maar gelang van de maat.

Het kan zijn dat je het van het slot af halen moet doen in het setup menu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation & Resmed N30i

3
Het instellen van de weerstandsfactor zit gelukkig niet op slot, maar op "Uit" en kan ik wijzigen in X1 t/m X5.

Bij het telefonische contact met de leverancier werd gezegd dat ik voor gebruik van de N30i de instelling aan moet passen (naar "pillow"). Vreemd dat ze dat zeggen bij nieuwe combinatie Dreamstation CPAP en Resmed masker :thinking: , terwijl het bij aflevering staat ingesteld op "Uit" en ze er bovendien niet bij vertellen welke weerstandsfactor moet worden ingesteld voor een pillow mask.

De tabel heb ik gevonden. Ik zal het apparaat instellen op X2 vanwege pillow medium dat ik ga gebruiken en maandag bellen met de leverancier om hun advies te vragen.
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

4
RuudJ schreef: 16 jan 2021, 15:07 De instelling van weerstandsfactor, daar praat je over als over X1 t/m X5 praat, is eigenlijk alleen bestemd voor Philips maskers.
Als ik daar een nuance in mag aanbrengen: Is alleen bekend van Philips maskers. Elk maskerontwerp heeft een bepaalde weerstand (of akoestische impedantie) en Philips is de enige die het mogelijk maakt om de heuristiek van de gesloten lus voor het handhaven van de druk te voorzien van deze extra informatie. Het resultaat is een gelijkmatigere druk in het masker, minder schommelingen. Het is net als een rechte lijn rijden op de fiets: als je regelsysteem niet helemaal goed is ga je slingeren.

Standje uit (ofwel X0) is een "middle of the road" gemiddelde waarde.

Theoretisch zou Philips weerstandsfactoren kunnen bepalen voor maskers van hun concurrenten, maar ja, daar verzwakken ze hun concurrentiepositie mee.
EricS schreef: Bij het telefonische contact met de leverancier werd gezegd dat ik voor gebruik van de N30i de instelling aan moet passen (naar "pillow").
Dat is een instelling die weer niets met maskerweerstand te maken heeft. Het enige wat deze instelling aanstuurt is de te verwachte spoelings-luchtstroom (herinner dat de luchtstroom die het apparaat te allen tijde moet opbrengen de optelsom is van spoeling en maskerlekkage). Philips machines zijn iets slimmer, ze "leren" de spoelings-luchtstroom voor elk masker, ze passen zich dus volautomatisch aan.

Dit aspect van de uitleg van collega Ruud moet ik helaas als gebrekkig aanmerken.

PLP. expertisecentrum regelsystemen O:-)

https://paste.c-net.org/HoggingAndrew
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

5
persluchtpiraat schreef: 16 jan 2021, 17:32
EricS schreef: Bij het telefonische contact met de leverancier werd gezegd dat ik voor gebruik van de N30i de instelling aan moet passen (naar "pillow").
Dat is een instelling die weer niets met maskerweerstand te maken heeft. Het enige wat deze instelling aanstuurt is de te verwachte spoelings-luchtstroom (herinner dat de luchtstroom die het apparaat te allen tijde moet opbrengen de optelsom is van spoeling en maskerlekkage). Philips machines zijn iets slimmer, ze "leren" de spoelings-luchtstroom voor elk masker, ze passen zich dus volautomatisch aan.
Dit kan ik niet volgen. De mogelijke instellingen voor maskertype zijn X0 t/m X5. Dat zijn weerstandsfactoren, maar hebben niets te maken met maskertype zeg je. Waarom zijn dat dan de mogelijke waarden bij "Maskertype" en/of waar zou ik dan aan moeten geven dat ik een pillow mask gebruik?
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

6
EricS schreef: 16 jan 2021, 13:48 Kan iemand hier me vertellen welke instelling ik moet gebruiken voor het N30i masker?
T.b.v. naslagwerk de informatie van de (zorg)leverancier :D
Voor Dreamstation i.c.m. Resmed N30i is de juiste instelling X2.
Voor Dreamstation i.c.m. Resmed N20 is de juiste instelling X4 (was bij aflevering echter ingesteld op Uit = X0 :unamused: ).
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

8
EricS schreef: 16 jan 2021, 17:42 Dit kan ik niet volgen. De mogelijke instellingen voor maskertype zijn X0 t/m X5. Dat zijn weerstandsfactoren, maar hebben niets te maken met maskertype zeg je. Waarom zijn dat dan de mogelijke waarden bij "Maskertype" en/of waar zou ik dan aan moeten geven dat ik een pillow mask gebruik?
De "masker weerstand" instelling bij Philips Respironics vervult een andere functie dan de "masker type" instelling bij ResMed.

https://paste.c-net.org/InfraredSampson
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

10
Dag allemaal,

Daar ben ik weer eens.
Omdat mijn favoriete masker (Airfit N10) niet meer geleverd wordt, heb ik gisteren een nieuw masker gekregen, de N30i van Resmed. De consulent van de leverancier vertelde me dat ik op de Dreamstation de instelling maskertype moest wijzigen, maar ze wist niet wat de juiste instelling moest zijn. Bij thuiskomst heb ik gebeld naar de leverancier en de medewerkster aan de telefoon vertelde me na lang zoeken dat de stand op x3 moest staan. Stond op x1.
Vol goede moed gaan slapen. Redelijk geslapen, maar wel met een AHI van 5,6! Terwijl ik al tien jaar lang rond AHI 1 - 2,5 zit.
Zojuist de instelling naar x2 gezet en nu maar afwachten wat het komende nacht wordt. Ben benieuwd.

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Dreamstation & Resmed N30i

11
Eigenlijk moet je nooit aan de knoppen gaan draaien op basis van 1 nacht. Als een week lang een trend zichtbaar is dan weet je pas dat er echt verschil is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Dreamstation & Resmed N30i

15
Eigenlijk moet je nooit aan de knoppen gaan draaien op basis van 1 nacht. Als een week lang een trend zichtbaar is dan weet je pas dat er echt verschil is.
Ha Persluchtpiraat,
Ik snap dat je dat zegt, maar ik loop al een poosje mee en elke nacht met een verhoogde AHI is er een te veel. Ik ben een paar keer wakker geworden met een droge mond, dus met open mond geslapen. Dat is ook nieuw voor mij. Als het morgen weer foute boel is, dan ga ik eerst even uitlezen om te kijken wanneer er wat gebeurt.

Wordt vervolgd.....
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Dreamstation & Resmed N30i

17
Goedemorgen,

Een waterig zonnetje schijnt op de keukentafel en ik zit aan de koffie.
Vannacht veel beter geslapen (een uur extra), maar toch wel een paar keer wakker geweest. Het is me gelukt voornamelijk op mijn zij te slapen, dus geen droge mond vanochtend. En een AHI van 2,2. Dat vind ik acceptabel en voldoende reden om nog even door te zetten met dit masker.
De instelling laat ik voorlopig op x2 staan. Ik zie het verschil niet tussen die instellingen, zou het veel uitmaken?

Een mooie zondag allemaal!

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Dreamstation & Resmed N30i

18
Hoi Anne Marie.

Hier kun je de tabel vinden van de weerstandsfactor voor de Dreamstation.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=13523

Je kunt ook X3 eens proberen, geeft misschien nog een beter resultaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation & Resmed N30i

19
Ha Ruud,

Dankjewel, ik zal ernaar kijken en proberen.
Mijn hoge AHI van de vorige nacht heeft vast te maken met rugligging. Ik moet gewoon weer even wennen aan een ander masker. Zo jammer, dat de N10 uit productie is gehaald. Dat masker was voor mij ideaal. Ik zie dat Total Care ze gewoon in de webshop heeft. Misschien koop ik er daar nog eentje, als reserve en voor de zekerheid.

Gaat het goed met jou?

Groetjes,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!