Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

1
Goedendag, Na eindelijk afgerekend te hebben met een slechte gewoonte van jaren, heb ik nu weer t gewicht en de tailleomvang van 35 jaar geleden.. 2 vragen daarover : Ik heb nu t gevoel dat de druk te hoog staat en als dat zo is kan dat centrale apneu s uitlokken ? 2 e vraag : Zijn er mensen die daadwerkelijk van slaapapneu af gekomen zijn,bijv. door hetzelfde wat ik nu bereikt heb met mn lichaam? groeten Bastiaan

Re: Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

2
Bastiaan, jazeker kan de druk nu te hoog staan. Wat je eens voor jezelf zou kunnen doen is om de druk die je nu nodig zou hebben bij 'Benadering' zelf te berekenen via de Nekformule waarbij de AHI bij de eerste slaaptest zonder cpap van belang is en het huidige BMI (dus je huidige gewicht gedeeld door je lichaamslengte gedeeld door je lichaamslengte) en je huidige nekomvang in cm.

Er zijn inderdaad mensen die van de cpap afgekomen zijn, maar vaak zijn dat mensen die een Gastric Bypass hebben ondergaan en die zo 40 kg of meer zijn kwijt geraakt. Er wordt gezegd dat 1 op de 600 (heb ook gehoord 1 op de 800) mensen die door sterk gewicht verlies van hun apneu afgekomen zijn.

De ultieme test is, de cpap gedurende een maand niet te gebruiken. Keren de problemen (die je maar al te goed kent) weer terug, dan weet je genoeg en blijf je gebonden aan het cpap gebruik.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

4
Bastiaan, het verhaal over een hogere druk kan centraal apneu uitlokken kan kloppen, maar ook met lagere drukken kan een cpap sowieso centraal uitlokken. Bijgevoegd hier het document welke PLP eerder in het forum heeft geplaatst over CSA veroorzaakt door de Cpap.


Dan de Nekformule:
Om een inschatting van de benodigde druk te maken kun je dit berekenen met de nek formule:

Druk = -5.12 + (0.13 * BMI) + (0.16 * nekomtrek in cm) + (0.04 * AHI)

De uitkomst is vaak in de praktijk wat aan de lage kant, dus 1 mbar= 1 cmh2o hoger komt vaak voor. (Bij de uitkomst er dan 1cmh2o bij
optellen).
Druk = -5,12 + (0,13 x 26) + (0,16 x 42) + (0,04 x 27) = -5,12 + (3,38) + (6,72) + (1,08) = 6,06 cmh2o + 1 cmh2o = 7,06 cmh2o afgerond 7,0 of 7,5 cmh2o bij de Dreamstation of 7,0 of 7,2 bij de Resmed AirSense 10. Let wel: dit is een Inschatting.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

6
Ik ben, zonder operatie, 42 kilo afgevallen, en zit nu op een BMI van rond 23.
Bij aanvang therapie had ik een AHI van 22, na het gewichtsverlies was dat 33.
Mijn druk is wel verlaagd na het gewichtsverlies.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

8
bastiani schreef: 26 jan 2021, 20:20 Dank je wel. De druk staat bij mij op 6.4 afgesteld. Is niet zo hoog toch? (neusdoppenmasker ) resmed Bastiaan

Valt reuze mee Bastiaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vet verlies en te hoge druk en uitlokken centrale apneu s

9
bastiani schreef: 26 jan 2021, 20:52 Dus juist meer ahi s na afvallen Agnes ? soms verslapt de keelholte dan neem ik aan?
Ik vermoed dat dat de oorzaak is inderdaad.
Daarbij, apneu kan veroorzaakt worden door overgewicht, maar het omgekeerde kan ook het geval zijn. De apneu veroorzaakt vermoeidheid, die je onbewust probeert op te lossen door een overmaat aan koolhydraten, waardoor je dus overgewicht krijgt. Dat kan leiden tot een vicieuze cirkel, waarbij je steeds zwaarder wordt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP