Uitademen wordt geblokkeerd - Philips Dreamstation

1
Ik gebruik al zo'n 10 jaar een CPAP en de laatste paar jaar de Philips Dreamstation met luchtbevochtiger.
Het laatste jaar heb ik problemen zoals hieronder omschreven.

Wanneer ik op mijn rug lig, krijg ik gedurende de nacht problemen met het uitademen. Hierbij "klapt mijn keel dicht". (achterste gedeelte van mijn tong blokkeert mijn luchtpijp) en moet ik mijn mond openen om te kunnen ademen. Wanneer ik de Philips Respironics Pico CPAP Neusmasker afdoe, kan ik weer normaal ademen.
Wat ook (tijdelijk) helpt is de Philips Dreamstation even uitzetten en vervolgens opnieuw aanzetten. Hierdoor kan ik weer normaal ademen.
Ik slaap altijd met CPAP maar wordt ik twee tot drie keer per nacht wakker door dit "uitademprobleem".

Weet iemand een oplossing voor dit "uitademprobleem"?

Re: Uitademen wordt geblokkeerd - Philips Dreamstation

2
Of de druk verhogen, maar beter is ervoor te zorgen dat je op je zij blijft slapen. Een zwaar kussen in de rug of een verzwaringsdeken met het goede gewicht ongeveer 10% van je lichaamsgewicht kan ook helpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitademen wordt geblokkeerd - Philips Dreamstation

5
Wout, maak je wel gebruik van de Flex mogelijkheid op jouw Dreamstation? Je hebt in cpap stand waarschijnlijk c-flex en c-flex+ en op autocpap stand a-flex tot de mogelijkheid. Flex verlaagd de druk tijdens de uitademing en maakt zo het ademen gemakkelijker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitademen wordt geblokkeerd - Philips Dreamstation

6
RuudJ schreef: 21 apr 2021, 12:24 Flex verlaagd de druk tijdens de uitademing en maakt zo het ademen gemakkelijker.
In theorie. Maar als je er helemaal gek van wordt dan ben je niet de enige ':)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i