Kniestuk Airfit masker draait moeilijker sinds kort

1
Sinds begin dit jaar heb ik een Resmed Airfit frame met P30i neuskussentjes.
Ik vind dit frame/masker deels veel fijner dan het Dreamwear frame met gel nasal pillows dat ik bij mijn Dreamstation kreeg.
Een ding vind ik minder en dat is nu nog wat erger geworden.
Het kniestukje naar de slang aan het frame van de Dreamwear draait heel soepel 360 graden rond, dat van het Resmed Airfit frame altijd al wat minder.
Het was de eerste tijd nog te doen, maar het draaien gaat voor mijn gevoel nu nog moeizamer.
Zo raak ik 's nachts af en toe een beetje in de knoop met de slang.
Deze gaat achterlangs via 2 lussen hoog aan de bovenrand achteraan mijn bed.
Dit heeft altijd goed gewerkt, ook zelfs nog met mijn vroegere System One systeem met het F&P nasal pillows masker.

Wie herkent dit en liever nog, is er iemand die een oplossing weet zodat het quicksnap kniestukje wat soepeler draait en blijft draaien.
Als ik het vergelijk met de Dreamwear is de verbinding bij de Airfit van minder hard kunststof en ondervindt dus mogelijk meer weerstand.
Maar blijkbaar wordt dit erger als het wat ouder wordt.

Tips, graag!
Groet, Bob
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Kniestuk Airfit masker draait moeilijker sinds kort

2
Bob, ik heb hetzelfde masker en op 06-03-2021 heb ik dit nu een jaar in gebruik en mijn slang loopt via een slangenhengel (1 lus) en ik heb daar helemaal geen last van. Draait nog steeds soepel. Heb je al eens een smeer middeltje gebruikt op dit koppelstuk? Misschien heel dun insmeren met vaseline of wat boter om eens te kijken of dit helpt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kniestuk Airfit masker draait moeilijker sinds kort

3
RuudJ schreef: 02 mar 2021, 14:39 Heb je al eens een smeer middeltje gebruikt op dit koppelstuk? Misschien heel dun insmeren met vaseline of wat boter om eens te kijken of dit helpt?
Ruud, ik heb jouw tip geprobeerd, had zelf ook al aan iets dergelijks gedacht.
De eerste poging met wat (room)boter leek te helpen, maar na 1 nacht was het al weer minder.
Misschien nu een keer met vaseline proberen.

Maar zo soepel als het bij de Dreamwear draait zal het niet gaan worden denk ik, jammer.
Voor de rest is het een puik masker.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.

Re: Kniestuk Airfit masker draait moeilijker sinds kort

4
Sinds kort heb ik een "slanghengel", mede vanwege dat probleem met dat kniestukje.
Ik moet zeggen - een verademing :grin: !
Dat had ik al veel eerder moeten doen.
Nooit meer last dat de slang in de weg zit en als ik er een keer uit moet is het ook veel makkelijker om het masker terug te vinden en makkelijker om het op te zetten.

Aanrader dus.

Wel heb ik een stukje buisisolatie (dunste versie) gebruikt om over onderste deel van de slanghengel te doen, om beschadiging van de achterwand van het bed en klapperen daartegen te voorkomen. Die buisisolatie steekt net niet boven mijn kussen uit.
Ook moest ik met (medisch plakband - dat spul van wit linnen) de onderste onderlinge delen aan elkaar vast maken omdat ze uit elkaar schoven.
En als laatste... wij hebben schotelbodems en daar bleef de voet van die slanghengel niet lekker op staan, dus een dun houten plaatje van 30x40 cm er onder geschoven en nu staat alles lekker stabiel.
Ik adem omdat iedereen dat doet
maar doe het natuurlijk graag goed.
Dat geldt niet alleen voor overdag
maar ook in de nacht als dat ff mag.