blazen waarschijnlijk door de mond

1
Hallo

mijn vrouw heeft al jaren tot volle tevredenheid een apneu apparaat, echterrrrr..
eind 2020 begon het apparaat erg te blazen, zodanig dat mijn vrouw doorsliep en ik wakker lag
dus Linde gebeld
Monteur kwam, hoorde het aan en gaf aan het zekere voor het onzeker te nemen en een nieuw neer te zetten. De Phillips Dreamline. Kort gezegd, geen succes en omgeruild voor een Resmed.
Het probleem van eind 2020 bleef zich echter voordoen
als mijn vrouw in slaap is gevallen gaat het apparaat vaak vol aan blazen, kracht 11.5 (max is 12)
als ik haar dan licht aanraak stopt het onmiddelijk
Huisarts, KNO arts, diverse monteurs, niemand had een idee wat dit veroorzaakte
totdat de laatste monteur opmerkte dat wellicht de mond van mijn vrouw openzakte en de lucht dus vrij baan had via neus in en mond uit

ik heb geprobeerd dit fysiek te controleren, maar mijn vrouw trekt de dekens ongeveer over haar hoofd, dus zien kan ik het niet
Na 40 jaar naast elkaar geslapen te hebben liggen we nu noodgedwongen in verschillende kamers omdat ik in 2.5 maand niet aan mijn nachtrust kwam
mijn vrouw klaagt erover meerdere malen wakker te worden met een gortdroge keel en komt ook niet aan haar benodigde slaap

mijn vraag is: zijn hier ervaringsdeskundigen met een mogelijk idee om dit op te lossen??

bvd

Kees.

Re: blazen waarschijnlijk door de mond

2
Kees, dit is een openbaar forum en iedereen kan jouw naam en telefoonnummer lezen, dus ik ben als moderator zo vrij geweest om deze te verwijderen om eventueel problemen te voorkomen.

Het probleem wat je beschrijft komt vaak voor. Er zijn eigenlijk meerdere oplossingen voor.

Oplossing 1: Vaak kan door middel van een drukwijziging de mond automatisch gesloten blijven. Dit kan door de druk te verhogen en dit hoeft echt niet veel te zijn om al tot een goed resultaat te komen. Ook een verlaging zou kunnen als de druk nu te hoog is ingesteld. Waarschijnlijk zijn de ademstops toegenomen met het toenemen van de tijd. Dus dit kun je in overleg met de arts doen. Is een druk van maximaal 12 cmh2o wel nodig? De eigenschap van de Resmed is dat deze automatisch naar de maximale ingestelde druk gaat en daar de hele nacht vlak onder blijft zitten, dus op zo 11,5 tot 11,8 cmh2o. Misschien heeft zij wel een lagere druk nodig en blijft de mond nu op staan vanwege de hoge drukinstelling.

Oplossing 2: het gaan gebruiken van een goed zittende kinband. De leverancier Vivisol heeft het merk AG kinband in vaste vorm in drie verschillende maten en zij hebben ook het TOPAZ 09ADJ en 09ADJ XL verstelbare kinband. Deze laatste hebben zij dus nog niet in hun webwinkel te koop en hiervoor zou je dus contact kunnen opnemen met hun Sales afdeling. 1 inch = 2,54 cm.


Oplossing 3: het gaan gebruiken van een full face masker, dit kan zijn een masker over de neus en mond heen of onder de neus en over de mond heen. Let wel de kans blijft dan bestaan dat de mond kurkdroog blijft omdat de luchtstroom door de mond heen gaat. Er bestaat een Gel die in de mond kan worden aangebracht, waardoor er speeksel wordt aangemaakt.

Als ik u vrouw een advies mag geven, hou dan eerst de opgegeven volgorde van de oplossingen aan.

Zelf slaap ik met het Topaz 09ADJ kinband, maar deze is eigenlijk voor mij te klein tov de Ruby 09ADJ kinband.

Succes en mocht u vragen hebben, stel deze gerust.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar