alcohol

1
Ik ben nog niet zo lang gediagnostiseerd met apneu. In tegenstelling tot het verhaal dat ik steeds hoor, heb ik , als ik alcohol gedronken heb, volgens mijn cpap minder AHI's dan bij nuchter slapen. Hoe kan dat ? wat betekend dit? klopt dit ? hebben meer mensen deze ervaringen? welke diagnose kan hier bij horen? en vooral hoe kan ik dit in mijn voordeel aanwenden zonder steeds te moeten drinken?

Re: alcohol

2
Alcohol onderdrukt REM slaap, en tijdens REM slaap zijn we het meest verlamd, dus meer risico op obstructie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alcohol

3
Dank voor je reactie piraat.
zo te zien kan ik niet aanwenden in mijn voordeel. Toch wel een gerelateerde vraag, als ik bijna in slaap val, vermoedelijk nog geen remslaap, hoor ik soms mezelf snurken, lijkt me ook een behoorlijke spier ontspanning. Mensen die gedronken hebben schijnen vaker te snurken. Hoe rijmt dit alles ?

Re: alcohol

4
Het is afhankelijk van de dosis. Bij meer alcohol neemt het CNS-onderdrukkende effect de overhand, en dan zit je op het spectrum meer snurken tot stikken in je kots etc. :upside_down_face:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: alcohol

5
Alcohol kan lekker zijn, maar bij Apneu zorgt het ervoor dat de spieren zich verslappen waardoor er sneller en eerder ademstops kunnen ontstaan. Doordat je spieren verslappen door alcohol zal je dus ook eerder en sneller gaan snurken. Snurken is niets anders dan slap weefsel wat inzakt in de luchtweg en door de ademhaling gaat trillen. Hierdoor ontstaat het snurkgeluid.

Jouw ervaring met alcohol op, minder ademstops dus een lagere ahi, komt vaker hier naar voren. Dit kan met 1 glaasje wijn of 1 biertje inderdaad voorkomen. Ook ik heb die ervaring. Wellicht met 1 glaasje kan de cpap de ademstops nog goed opvangen. Alleen door alcohol krijg je vaker een onrustige slaap en dat werkt weer in het nadeel van de therapie. Zeker als je meer dan 1 glas alcohol drinkt.

Daarom gebruik alcohol niet als excuus om met een glaasje op de cpap te gebruiken in de hoop dat het resultaat de volgende dag mee zal vallen. Je kunt beter accepteren dat de cpap nodig is en ervoor zorgen dat de omstandigheden rondom de therapie goed op orde zijn. Dus een goed passend masker, een stevig kussen, waardoor er minder tot geen maskerlekkage ontstaat. Zorg dat er geen condens ontstaat in de slang en het masker. Gebruik eventueel een slangenhengel, een kussen van traagschuim eventueel met inkepingen waar je masker invalt bij zijligging. Kijk of het nodig is om de druk bij het uitademen verlaagd kan worden tov de druk bij het inademen. Voorkom dat de Ramptijd of Aanlooptijd met een bepaalde startdruk nodig hebt. Probeer dus direct op de juist ingestelde druk te gaan starten.

En vooral geef het de tijd en verdeel je eventuele herwonnen energie over de gehele dag zodat je aan het eind ook nog wat overhoud. Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alcohol

7
Ruudj,
ik heb je adviezen nog eens goed gelezen.
Met name omtrent energie verdelen. Ik werkte halve dagen en mijn voornemen was na een maand steeds 1 uur langer te gaan werken. Ik vond dat al een traag herintreden. Nu enkele weken 6 uur gewerkt en merk geen vooruitgang meer maar achteruitgang. Ik ben nu terug naar 4 uur per dag. ppfff. Dat is zeer ontmoedigend.
Mogelijk weet je het antwoord op een slaap verstorend probleem. Als ik ga slapen maakt mijn masker weinig geluid. Als ik na 4 uur wakker wordt kan ik vaak niet meer in slaap vallen omdat mijn masker dan piept en lucht geluiden maakt ,zeker bij uitademen. Wat is hier de oorzaak van en wat kan ik er aan verbeteren?

Re: alcohol

8
Martien, ik weet niet met wat voor masker je slaapt? Ik weet uit eigen ervaring en van anderen, dat bij het Resmed Airfit P10 masker neusdoppenmasker de binnenkant wel eens met condens beslaat en dat daardoor de ventilatiegaatjes verstopt kunnen raken en dat dit een piepend geluid kan veroorzaken. Ook kan als dit condens veel aanwezig is, het filter zo verstopt raken dat het masker de lucht onder de siliconen rand van de doppen laat lekken. Dit kan trouwens ook bij andere types en merken maskers gebeuren. Het vocht verwijderen is dan vaak de enige oplossing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: alcohol

9
RuudJ schreef: 25 mar 2021, 20:38 Ook kan als dit condens veel aanwezig is, het filter zo verstopt raken dat het masker de lucht onder de siliconen rand van de doppen laat lekken.
Dat is onmogelijk omdat een CPAP een constante-druk flow generator is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i