Re: Beenkramp in nacht - magnesium

21
Beste allen,

Ik ben na 25 jaar verlost van heel veel nachtelijke kramp in onder andere mijn benen. En niet alleen 's nachts maar ook overdag.
Wat ik hier allemaal lees komt me heel bekend voor.
Mijn verhaal en oplossing (voor mij in ieder geval):

Ik werd iedere nacht tot 12 keer wakker met kramp in allerlei beenspieren. Dacht dat het kwam door het mijzelf wakker maken vanwege in slaap/vallen en gaan snurken.
Begonnen met Magnesium, geen koffie en/of alcohol in de avond. Dat hielp wel wat ...
Totdat mijn vrouw zag dat ik soms to een minuut niet ademde en dat ik dus apneu had.
Toen begonnen met C-pap en na 2 dagen al geen kramp meer! De dosering Magnesium naar 1 of 2 capsules Magnesium Tauraat/dag.
Na 1 jaar begonnen met een MRA beugel omdat dat minder 'gedoe' is en nog steeds geen kramp.
Ik kan nu zonder rugpijn midden in de nacht opstaan (ben 62 jaar) zonder rugpijn. Ik heb geen pijnlijke/gevoelige kuiten meer. Slaap soms de hele nacht door.
Werkelijk: ik voel me 10 jaar jonger en ga weer met plezier slapen.

Als ik het moet verklaren: door het langdurig niet ademen ben je aan het stikken, dan komt er een overlevings-/vluchtreactie op gang waarbij je alle spieren plots aan spant. Hierdoor ontstaan de kramp (wellicht icm allerlei ander fysische reacties/processen)

Re: Beenkramp in nacht

22
Andreas schreef: 05 okt 2021, 14:44 Als ik het moet verklaren: door het langdurig niet ademen ben je aan het stikken, dan komt er een overlevings-/vluchtreactie op gang waarbij je alle spieren plots aan spant. Hierdoor ontstaan de kramp (wellicht icm allerlei ander fysische reacties/processen)
Het is veel simpeler: zuurstofgebrek veroorzaakt kramp. Zie https://www.gezondheidsplein.nl/aandoen ... /item31776 onder "Oorzaak van de kramp".
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Beenkramp in nacht

23
Ja, en kaakklemmen komt ook zeker door zuurstofgebrek >:)

Het is een bakerpraatje (en onderdeel van de AHI cultus) dat alles maar door hypoxie zou komen. Er is een onderzoek waarbij hypoxie werd geinduceerd met 100% stikstofaanvoer en daaruit bleek dat hypoxie op zichzelf niet zo veel doet. Het is eerder dat het sympathisch zenuwstelsel wordt geactiveerd door hoog vacuum in de thorax. Ik kan me niet herinneren dat ze constateerden dat de patienten stijf als een plank werden, maar ik zal 'm nog wel weer een keer doorlezen. :upside_down_face:

De beschrijving van Andreas is dus correct.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Beenkramp in nacht

24
Had ook jaren beenkramp, overdag en `s nachts, ondanks magnesium - night. Ik Moest voor andere dingen overdag meer water gaan drinken en op suiker gaan letten. Sindsdien alleen overdag 1 keer kramp gehad.
Kraanwater lukte niet zo. Heb diverse bruis smaakwaters van de huismerken uitgeprobeerd en twee lekkere ontdekt. Inmiddels staan er 5 stuks 1,5 liter flessen per week op de boodschappen lijst.
De gedachten om midden in de nacht boven aan de trap geblokkeerd te staan om naar de WC te gaan en bijna 112 moeten bellen kan ik voorlopig afkloppen.
Dus zorgen, dat overdag de verkeerde stoffen uit de spieren werkt hier. :blush: :relieved:
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Beenkramp in nacht

25
Naast wat hier al gezegd is over de oorzaak van de spierkrampen, wil ik nog wat zeggen over magnesium supplementen.
De meeste mensen nemen magnesium redelijk slecht op bij oraal gebruik. Daarnaast werkt magnesium ook ontspannend op de darmen, waardoor je sneller een laxerend effect krijgt dan dat je voldoende magnesium binnenkrijgt op zoden aan de dijk te zetten. Daarom is het handiger om magnesium *uitwendig* te gebruiken. Het wordt zeer goed opgenomen via de huid, werkt minder laxerend en je lichaam kan het beter verwerken.
Een zeer sterk magnesiumbad is het beste (of, als je de faciliteit bij je in de buurt hebt, ga lekker floaten), maar bij gebrek aan een bad werkt een voetenbad ook prima.
Ik kocht mijn magnesium altijd in 25kg balen online, want die peperdure zakjes van de drogisterijen zijn werkelijk belachelijk geprijst (maar geschikt om het uit te proberen).

Re: Beenkramp in nacht

27
Graag dan ook mijn ervaringen met Magnesium.
Ik heb ook geprobeerd met Magnesium olie op de kuiten mijn krampen te verminderen. Smeerde dat uurtje voor het naar bed gaan op mijn kuiten. Overigens best lastig omdat het nogal plakkerig is en blijft, maar dat had bij mij geen merkbaar effect.
Magnesium Tauraat bevat heel weinig magnesium maar wordt blijkbaar (en volgens de verkopers) veel beter opgenomen en had bij mij wel degelijk effect.