Re: Geen rare dingen, toch osas?

21
iekozz schreef: 28 jun 2021, 21:35 Tijdens de endoscopie zagen ze dat zodra de kaak wordt versteld dat eigenlijk alles oplost. Helaas kwam ik hier niet in aanmerking voor omdat mijn ahi te laag zou zijn. Dat was nieuw voor mij.
Te laag voor welk middel / welke ingreep?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen rare dingen, toch osas?

23
Een kaakverzettings-operatie is toch de meest effectieve ingreep die je kan doen. Sommigen vinden het minder ingrijpend dan zachte-weefseloperaties zals ESP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen rare dingen, toch osas?

24
persluchtpiraat schreef: 29 jun 2021, 00:16 Een kaakverzettings-operatie is toch de meest effectieve ingreep die je kan doen. Sommigen vinden het minder ingrijpend dan zachte-weefseloperaties zals ESP.
Ah, dat wist ik niet. Ik heb de richtlijn er even bijgepakt en ze raden het pas aan vanaf een ahi van 15. ( https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... j_osa.html )

Waarbij dus andere therapieën zoals cpap of een mra gefaald hebben. Toch het wel waard om even over te hebben met de kno arts lijkt mij. Heb alleen niet echt zin in een conflict hierover.

Het slaaponderzoek vorig jaar was de ahi 14.7, bijna aan de richtlijn. Heb inmiddels ook een uitdraai van het slaaponderzoek van visivol, maar die is toch helaas niet zo uitgebreid als die van van een ziekenhuis zelf.

Re: Geen rare dingen, toch osas?

25
iekozz schreef: 29 jun 2021, 21:48 Ah, dat wist ik niet. Ik heb de richtlijn er even bijgepakt en ze raden het pas aan vanaf een ahi van 15. ( https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... j_osa.html )
Dat is vooral financieel gemotiveerd. Beperkte zorgmiddelen (zoals bijv. het Inspire implantaat) moeten gerantsoeneerd worden uitgedeeld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Geen rare dingen, toch osas?

26
persluchtpiraat schreef: 29 jun 2021, 23:50
iekozz schreef: 29 jun 2021, 21:48 Ah, dat wist ik niet. Ik heb de richtlijn er even bijgepakt en ze raden het pas aan vanaf een ahi van 15. ( https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... j_osa.html )
Dat is vooral financieel gemotiveerd. Beperkte zorgmiddelen (zoals bijv. het Inspire implantaat) moeten gerantsoeneerd worden uitgedeeld.
Dat snap ik. Die is volgens mij pas vanaf een ahi van 30. Dat was ook niet mijn idee. Geen idee hoeveel zo'n kaakoperatie kost eigenlijk. Wellicht krijgen ze het dan niet vergoed van de verzekeraar omdat ik niet in het standaard plaatje pas. Heb het inmiddels nagevraagd, even wachten op het antwoord.

Re: Geen rare dingen, toch osas?

27
Nou, het heeft even geduurd, maar uiteindelijk toch antwoord van het olvg. Aankomende vrijdag een consult om te komen praten over de optie voor een kaakoperatie.

Officieel is de richtlijn > 15 ahi. In het slaaponderzoek van 2020 scoorde ik 15, laatste keer was 14.2. Ben een beetje bang dat ze gaan zeggen valt wel mee, kijk eerst maar hoe de eerste optie operatie gaat.

Het heeft psychisch ook nare gevolgen. Doordat je slaap steeds niet goed is raak je steeds meer gestressed waardoor het nog slechter is. Daar hebben wel meerdere mensen hier last van denk ik?