Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

122
pinguin schreef: 18 jun 2021, 12:58 Interessant om te zien waar het nu eigenlijk om gaat:
Ik ben dankbaar aan Nick dat hij de eerste Dreamstation teardown op Youtube heeft gepubliceerd. Altijd leuk om te zien hoe die dingen van binnen er uitzien. Ik ga m'n eigen DS AutoSV niet openen omdat ik helemaal fucked ben als ik iets verknoei en omdat hij zo duur duur duur is. Ik heb ondertussen wel een hoop Airsense10s van binnen gezien :yum:

Maar goed, ik hoop dat @Mk1321984 (hieronder "gequote" omdat deze phpBB geen mention systeem heeft) niet deze exacte aanpak voor het verwijderen van het foam heeft overgenomen. Wat Nick hier doet is wel het stomste wat je zou kunnen doen. Hij opent aan beide zijden van de pneumotachograaf (twee gaatjes die eruit zien als "oogjes") een groot venster met z'n Dremel. Daardoor wordt de inlaatfilter omzeild waardoor deze geen functie meer heeft. De CPAP zal pluisjes en haren in de turbine zuigen die op den duur zal gaan stampen als een ongebalanceerde wasmachine op centrifugestand. Mensen die last hebben van allergieën en een pollenfilter gebruiken zullen een probleem krijgen, want die filters doen dus niets meer.

Het tweede probleem is dus dat de pneumotach niet meer zal werken, dus dat alle waarden in OSCAR nergens meer op slaan De CPAP zal nog wel de druk kunnen handhaven, maar de golfvorm van de ademhaling is niet meer te meten. Dus ook geen apneu en hypopneu detectie etc. Volgens mij heeft Nick dit nog niet gecheckt ':) maar ik heb 'm gevraagd en zal nog wel hier terugkoppelen.
Mk1321984 schreef: 17 jun 2021, 21:40 ...
Gegroet,
PLP van kenniscentrum knoeien met CPAPs O:-)

modedit RM: al geplaatste videolink weggehaald
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

126
Onderstaand de reactie die ik vandaag van VitalAire kreeg. Deze sluit aan bij de overige berichten die langzaam naar voren komen. Het maakt het iets rustiger maar ik ben evengoed wel benieuwd hoe een oplossing er straks uit gaat zien.


Beste heer, mevrouw,

Na de eerste berichtgeving van Philips maandag 14 juni jl. over een mogelijk veiligheidsrisico van haar slaapapneu- en beademingsapparaten, heeft Philips meer informatie gedeeld in een waarschuwingsmelding (Europese Field Safety Notice) en heeft de vereniging van artsen, dus ook uw behandelend arts, haar advies hierover gegeven. Na onze eerdere e mail deze week informeren we u hier graag over.

Aangepaste waarschuwingsmelding van Philips
De waarschuwingsmelding van Philips bevat onder andere het volgende: Philips verzoekt u contact op te nemen met uw arts voordat u uw voorgeschreven therapie verandert. Bepaal samen met uw arts of het voordeel van het voorzetten van therapie met uw apparaat zwaarder weegt dan de risico’s die Philips benoemt. Raadpleeg de website van uw ziekenhuis/behandelcentrum voor het advies van uw arts.

Reactie van vereniging van artsen
In reactie hierop hebben de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose en de Slaapgeneeskunde Vereniging Nederland een advies uitgebracht die wij graag met u delen: “Uitvoerige overleggen met diverse instanties, de berichtgeving uit Europa en de vanochtend bekend gemaakte informatie vanuit Philips samenvoegend denken wij dat tot nader order continueren van de behandeling met de huidige apparatuur wenselijker is dan staken.”

Welke oplossing komt er voor deze apparaten? Worden de producten vervangen?
Wereldwijd zijn er miljoenen apparaten op de markt. Er komt, zoals de informatie nu bekend is, een plan om alle apparaten op termijn te repareren of te vervangen. In Nederland werken wij samen met Philips, andere CPAP-leveranciers en artsen/ziekenhuizen/behandelcentrum aan een actieplan om dit uit te voeren. Zodra dit actieplan is uitgewerkt, informeren we u over de vervolgstappen.

Kan ik nu al mijn apparaat omwisselen?
We begrijpen dat het eerste advies en de berichten in de media voor veel onzekerheid heeft gezorgd en dat u uw apparaat zou willen wisselen. We gaan alle apparaten in Nederland repareren of vervangen. Tot het actieplan klaar is, kunnen we geen apparaten omwisselen. We informeren u hoe dit proces gaat lopen en wat de planning gaat worden. U hoeft hiervoor geen actie te ondernemen, zoals het registreren van uw apparaat op de website van Philips zoals genoemd in de aangepaste waarschuwingsmelding.. In Nederland zal uw leverancier zorgdragen voor registratie/aanmelding bij fabrikant Philips.

Meer informatie?
Ga naar de website van uw ziekenhuis of behandelcentrum voor het advies van uw arts. Helaas hebben wij, en uw arts, nog geen antwoord op al uw vragen. Houdt daarom onze website in de gaten voor de meest recente informatie over deze waarschuwingsmelding van Philips. We informeren u daarnaast ook via e-mails of brieven.

Met vriendelijke groet,

Nesrine Djebali,
Benelux Managing Director

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

130
Ik heb zelf naast een Dreamstation een Dreamstation GO aangeschaft bij Philips..
ik heb net nog even gebeld met de klantenservice en we kunnen nu nog niet registreren..maar er is wel een nederlandse site opgezet..

www.philips.nl/healthcare/e/sleep/commu ... src-update

Het leuke is dat je op deze site als patient nog niet kan registreren, maar er staat iig wel een 0800 nummer (0800-0222350). Volgens de aardige mevrouw daar is het registreren nog niet open ivm het afwachten van goedkeuring van de regelementaire instanties. in de medische wereld moet materiaal ook goedgekeurd worden natuurlijk. Daar kon ze verder geen info over geven.

Het leuke en verwarrende is; als je naar de Nederlandse Philips site gaat en daar naar de klantenservice, wordt je via een link waarop je kan klikken doorverwezen naar de Amerikaanse update site. Daar staat dat patienten alleen uit USA en Canada zich nog kunnen registreren. Doe je eens gek en klik op de link om het proces te starten, kan je opeens wel je land selecteren (nederland), je serienummer intikken en het proces starten.. alleen moet je inloggen in een systeem en daar heb je een username en password voor nodig. Dit schijn je te krijgen per brief of per e-mail. En daar is het nog op wachten.

Let op, dit is alleen voor mensen die direct bij Philips een apparaat hebben gekocht.. dit is niet voor mensen die via Mediq, Vivisol of andere leverancier een apparaat in bruikleen hebben. De leverancier regelt het registreren voor je.

Er zit dus blijkbaar schot in het opzetten van het registreren voor vervanging/reparatie, maar de info hierboven is wellicht nog een dooie mus... sorry daarvoor.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

132
dennispols schreef:ik zie meer reacties waarbij men het over een panty heeft. echter lijkt mij dit ook weer weerstand geven m.b.t. de uitstroom. dus ja, een filter lijkt mij een goede tijdelijke oplossing. maar hoe groot zijn die deeltjes? en moet men dan de druk ophogen?
Ik had ook een panty tussen de cpap en de slang gedaan, maar intussen een virus/bacteriefilter aangeschaft bij Oxigo. Houdt geen gas tegen maar wel het evt isolatiemateriaal. Voorlopig ga ik gewoon door met de cpap want zonder is geen optie.


Verstuurd vanaf mijn X1030X met Tapatalk


Btw Niets gemerkt van een verminderde uitstroom
CPAP Philips Dreamstation I
Masker: F&P Vitera FF

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

134
Pinda schreef: 24 jun 2021, 11:01
Dat weet u pas als u het probeert.
Wilt u zeker weten of zo'n "filter" de luchtstroom beperkt, test dan of u het ingestelde (uw cpap druk) aantal cm water kan wegblazen met uw cpap, door uw slang in een fles/glas/vaas met water te hangen, uw cpap starten (wel slang vasthouden) en dan kijken hoeveel cm water uw cpap weg drukt uit de slang. Dit zou de ingestelde waarde zeer dicht moeten benaderen.

Zo weet u of er ergens een beperking in flow is.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

136
Ik weet uit ervaring, heb eens in de Resmed de instelling AB filter op Aan gezet, dat dit van invloed was op de luchtstroom. Ik kon een stuk moeilijker ademhalen, terwijl het AB filter niet eens aanwezig was tussen de cpap en het beginpunt van de slang.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

138
Het filter zal de stukjes wel tegen houden, mochten die er al zijn. Je weet natuurlijk niet hoe groot of hoe minuscuul klein deze zullen zijn. Als ze er al zouden zijn en als zij worden tegengehouden, dan moet dit in het filter achterblijven aan de zijde van de cpap.

Wat niet zal worden tegen gehouden, zal de eventuele ontstane giftige gassen zijn. Die gaan daar mogelijk wel doorheen. Zo'n filter die tussen de cpap en de slang wordt geplaatst zal er wel voor zorgen dat bij het gebruik van de HT15 verwarmde slang deze niet meer verwarmd kan worden wegens het ontbreken van de stroomaansluiting die niet aanwezig zal zijn op het filter onderdeel.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

140
Ik heb geen Philips apparaat, maar een Resmed Aircurve ST bipap. Ooit met mijn cpap heb ik 1 keer de instelling AB filter gewijzigd om te kijken wat voor effect dit had en even geprobeerd, maar het ademde anders en toen Resmed gevraagd waarvoor dit diende:

3) AB Filter is dit een pollen filter die op de plaats komt van het witte filter?
Nee, het AB filter is een filter die tussen de luchtuitlaat van het apparaat en de slang wordt geplaatst bij gebruik van het apparaat door meerdere patiënten (bv in een instelling). We hebben wel hypoallergene filters beschikbaar voor onze apparaten, deze komt dan ipv het witte filter die standaard in het apparaat zit. De instelling AB filter moet op 'Nee' blijven staan, tenzij dit AB filter echt wordt toegepast.
Standaard luchtfilters zorgen voor effectieve luchtfiltratie voor uw ResMed S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie.
Deze wegwerpfilters kunnen apparaten beschermen tegen vervuiling zoals huidschilfers en kattenhaar en helpen uiteindelijk uw patiënten schone lucht in te ademen. De luchtfilters moeten om de zes maanden worden vervangen, of vaker als ze gaten ontwikkelen of verstopt raken met vuil of stof.
De hypoallergene luchtfilters voor S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie zijn gemaakt van een combinatie van materialen die voorkomen dat fijne deeltjes en grotere materie uw therapieapparaat en uiteindelijk uw luchtwegen binnendringen. Uw luchtfilter moet om de zes maanden worden vervangen, of meer indien nodig, bijvoorbeeld als het is beschadigd, gescheurd of wordt geblokkeerd door stof of vuil.
Het ResMed hypoallergene luchtfilter is met name geschikt als u lijdt aan hooikoorts of andere allergenen in de lucht.

Dus ik heb geen last van het Philips Foam probleem.

Ik heb nog even in de klinische handleiding van de Dreamstation gekeken of ik iets over een instelling van het AB filter voor Philips apparatuur kon vinden, maar daar wordt niets over vermeld. Dus ook niet of er een specifieke instelling voor aanwezig is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar