AHI

1
Ik ben in de veronderstelling dat dmv een CPAP mijn ademstops naar nul zouden gaan. Elke ochtend kijk ik hiernaar en gemiddeld zit ik tussen 4-8 AHI. Als het getal hoog is merk ik dat goed overdag. Wat moet ik doen of aanpassen op op nul AHI uit te komen.
Overigens ik heb ook een MRA daar denk ik vaak bij dat ik helderder wakker wordt dan bij de CPAP. Hier zit uiteraard geen metertje op . Maar de MRA zorgt regelmatig voor zeer veel pijn in de kaken..
Wie heeft ideeën of tips hieromtrent?

Re: AHI

2
martien schreef:Wat moet ik doen of aanpassen op op nul AHI uit te komen.
Stapje voor stapje de druk omhoog. Totdat je consequent in rond de AHI 1-2 komt, want er is altijd nog ruis in de meting.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI

3
persluchtpiraat schreef: 27 apr 2021, 12:42
martien schreef:Wat moet ik doen of aanpassen op op nul AHI uit te komen.
Stapje voor stapje de druk omhoog. Totdat je consequent in rond de AHI 1-2 komt, want er is altijd nog ruis in de meting.
Heb ik destijds ook gedaan. Pas wel op, want te veel druk zorgt er voor dat je niet meer goed kunt uitademen. Je moet dan vechten om de lucht er weer uit te blazen en dan word je midden in de nacht doodmoe wakker. Is ook niet de bedoeling.

Normaal krijg je bij een AHI tot 5 geen diagnose (want ieder gezond persoon heeft wel een paar ademstops per uur) en met een AHI tot 15 gaan ze meestal niet tot behandeling over omdat het middel erger is dan de kwaal. Kom je tussen 4 en 8 uit dan kun je er ook voor kiezen om het zo te laten.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: AHI

4
Peter vdS schreef: 27 apr 2021, 17:04 Normaal krijg je bij een AHI tot 5 geen diagnose (want ieder gezond persoon heeft wel een paar ademstops per uur) en met een AHI tot 15 gaan ze meestal niet tot behandeling over omdat het middel erger is dan de kwaal. Kom je tussen 4 en 8 uit dan kun je er ook voor kiezen om het zo te laten.
Ook als men klachten heeft bij een lage AHI gaat men tot behandeling over.
Ik vond iets over richtlijnen osas bij volwassenen: https://apneuvereniging.nl/wp-content/uploads/2020/02/201804_Richtlijn-OSA-bij-volwassenen.pdf

Ik vermoed dat deze up-to-date is, maar dat zal vast wel iemand weten hier.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: AHI

6
Peter vdS schreef: 27 apr 2021, 17:04 Pas wel op, want te veel druk zorgt er voor dat je niet meer goed kunt uitademen. Je moet dan vechten om de lucht er weer uit te blazen en dan word je midden in de nacht doodmoe wakker.
Daarom herinner ik mensen graag eraan dat BiPAP ook nog bestaat (heeft deze nadelen totaal) niet, en dat artsen dit graag willen doodzwijgen omdat BiPAP een paar honderd euro meer kost.

Peter vdS schreef: met een AHI tot 15 gaan ze meestal niet tot behandeling over omdat het middel erger is dan de kwaal
Tenzij je UARS hebt, mijn AHI was nooit hoger dan 2,5 :')
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI

7
Accepteren dat er 4 tot 8 stops per uur zijn kan ik echt niet. Bij meer dan 5 stops ben ik de hele dag duf en heb weinig energie. Ook bij minder dan 5 stops ben ik niet scherp. Sowieso kan ik me niet meer herinneren hoe het is om gewoon helder te zijn. Wat een ellende
Dit kan gewoon niet goed zijn voor mijn lichaam. Mijn CPAP verhoogt automatisch de druk waardoor ik snachts soms wakker wordt omdat de lucht door mijn mond naar buiten wordt geblazen. Binnenkort ga ik de MRA en CPAP combineren.

Re: AHI

9
Martien, je kunt ook je apparaat met een vaste druk laten in stellen. Natuurlijk heb je soms momenten dat de druk dan te laag is om alle ademstops te voorkomen maar de meeste worden weggeblazen. Het is ook rustiger slapen en met behulp van flex of epr kun je de druk bij het uitademen ook nog verlagen. Met behulp van een neusdoppen masker is de ahi al gauw mogelijk onder de vijf per uur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar