Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

1
Hallo allemaal,

De bovendruk op mijn Bipap staat hoog ingesteld (15cmWK) en daardoor slik ik veel lucht in. Kan dat kwaad?

De druk staat zo hoog, omdat mij eerder opviel dat ik stopte met ademen tijdens het in slaap vallen. Toen de bovendruk nog op12cmWK stond, voelde ik de Bipap druk uitoefenen, maar ik ademde dat gewoon niet in (CSAS?). Alleen door bewust te ademen lukte het. Langzaam ben ik de druk gaan opvoeren totdat ik op 15 kwam. Op deze stand heb ik geen last meer van het niet meer ademen, tenminste niet bewust dan. Mijn AHI ging ook iets omlaag. Normaal zat ik tussen de 5/6 AHI. Nu tussen de 2.5/4 AHI en ik voel me ook beter.
De longarts en OSAS consulente hebben de uitslagen bekeken en waren erg tevreden. Ze gaven me wel mee dat de bovendruk van 15 te hoog is en ik moet proberen terug richting 13 te gaan. Natuurlijk probeer ik dat in stapjes, maar dat gaat meteen verkeerd en ik krijg weer ademstops die ik bewust mee maak, tevens gaat de AHI omhoog en ik voel me dan ook slechter. Ik zit nu dus met een dilemma, of me weer slechter voelen of de hele dag winden laten.

Volgende maand heb ik een eindgesprek met de OSAS consulente. Moet ik die winderigheid maar voor lief nemen of denken jullie dat hier toch wat mee gedaan moet worden?


Mijn setup:

Resmed Aircurve s10 (9.2/15cmWK)
Resmed Mirage Quattro FF
Devilbiss oxygen concentrator (1 lpm)

Groetjes,
Eddie

Re: Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

2
Nee, het is niet gevaarlijk, alleen hinderlijk. Hoe lang zit u al op IPAP 15? Het kan een gewenningsproces zijn, maar als het aanhoudt dan is het wellicht de moeite waard om vitamine D3 te checken. Ik had een vit d3 tekort waardoor de kringspieren van m'n slokdarm nogal slap waren. Daarom ging er toen veel lucht naar binnen. Nu niet meer, ondanks dat m'n ASV regelmatig piekt met IPAP 19
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

4
Hier kun je meer lezen over luchtproblemen door het inslikken van lucht.

Een bipap kan zeer hoge waarden aan. Een cpap kan 4-20 cmh2o aan en een bipap 2-25 cmh2o of nog hoger.

Een cpap kun je dus tot max 20 cmh2o met een epr van 3. Dus inademdruk 20 met verlichting bij uitademen van 17 cmh2o maximaal.

Dit kan zowel bij cpap als apap (autocpap of autoset) ingesteld worden.

Bij een bipap is het dus makkelijker ademen dan bij een cpap met hogere drukinstelling.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

5
Voor mijn gevoel is het ook alleen maar hinderlijk.Blij dat je dat beaamt, alleen het artikel waar Ruud naar linkt zegt dat ik er toch wat mee moet als het chronisch is.
Ik zit ruim een jaar op IPAP 15. Vitamine D3 heb ik nooit laten controleren, maar ik slik het al wel jaren. Dagelijks een dosis van 5000IU. Als ik dat niet doe wordt ik soms depri en dan vooral in de wintermaanden. Ik zal het toch maar eens laten checken, wie weet. Bedankt voor de tip!

Ik sta er wel van te kijken dat je IPAP op 19 staat. Mijn longarts gaf mij het gevoel dat mij 15 waarde heel erg hoog was. Ik al zo'n 3 jaar bezig met instellingen etc, maar hoger dan 12 kwamen ze niet. De uitslagen op 15 waren goed, maar er werd wel op aangedrongen te proberen IPAP richting de 13 te krijgen. Mijn gevoel zegt mij echter dat ik hoger nog fijner zou vinden, maar dat heb ik dus niet meer aangedurfd. Mag ik vragen wat je EPAP waarde is?

@Michiel: Sorry ik begrijp niet helemaal welke waarde je bedoeld? De enige fluctuerende waarde die ik heb is de AHI, welke ik uitlees mbv Oscar. De boven en onderdruk zijn vast nadat ik ze zelf heb ingesteld in het configuratiemenu van de Resmed. Op dit moment staat die op EPAP 9.2/ en IPAP 15cmWK. Deze waarden heb ik zelf bedacht door de laatste therapie waarde (EPAP 7/ IPAP12cmWK) stap voor stap te verhogen tot het comfortabel voor me werd.

@Ruudj, bedankt voor de link. Ik las dat als het chronisch wordt, je er wat aan moet doen. Maar waarom je er wat aan moet doen staat er jammer genoeg niet bij. Ik wil de druk graag hoog houden, ondanks dat ik (en mijn vrouw) last heb van mijn winderigheid. Soms is er zoveel lucht dat het zeer doet in de ochtend.
Een CPAP begon ik mee, maar daar werd ik erg benauwd van. De Bipap is stukken beter.

Over 2 weken heb ik een afrondend gesprek met de longarts. We zijn al 4 jaar bezig en ze hebben echt van alles geprobeerd. Het resultaat is wisselend, maar sowieso veel beter dan voordat ik met de therapie begon.

Re: Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

6
Eddiep schreef: 30 apr 2021, 01:10 Ik sta er wel van te kijken dat je IPAP op 19 staat. [...] Mag ik vragen wat je EPAP waarde is?
Mijn IPAP piekt op 19. Mijn EPAP is vast op 9cmH2O, mijn PS is variabel tussen 5 en 10 cmH2O, het is een ASV. Omdat IPAP = EPAP + PS is IPAP dus variabel tussen 14 en 19 cmH2O. Omdat het een ASV is kiest hij een niveau van PS voor elke individuele ademhaling.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Hoge druk en lucht inslikken, kan dat kwaad?.

7
RuudJ schreef:Hier kun je meer lezen over luchtproblemen door het inslikken van lucht.

Een bipap kan zeer hoge waarden aan. Een cpap kan 4-20 cmh2o aan en een bipap 2-25 cmh2o of nog hoger.

Een cpap kun je dus tot max 20 cmh2o met een epr van 3. Dus inademdruk 20 met verlichting bij uitademen van 17 cmh2o maximaal.

Dit kan zowel bij cpap als apap (autocpap of autoset) ingesteld worden.

Bij een bipap is het dus makkelijker ademen dan bij een cpap met hogere drukinstelling.
15mm waterkolom mag ik hopen.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk