rare hoofdpijn

1
Sinds twee jaar worstel ik met hoofdpijnklachten. Ik voel vooral een fysieke druk. Juist met beweging voelt het alsof mijn hoofd wordt opgepompt. Echt een fysieke druk dus. Sporten is helaas geen optie meer. Uit het slaaponderzoek bleek dat ik een AHI heb van rond de 10. Ik heb toch CPAP geprobeerd. Nadat ik die 's middags 5 minuten op had voelde ik gelijk weer die druk opkomen. De hele dag weer last van hoofdpijn gehad. Na 5 min CPAP dus. Later ook een hele nacht op gehad en wederom die akelige hoofdpijn en die is niet niks.

Ik weet dat er andere behandelmethoden bestaan, maar mijn vraag gaat even over het soort hoofdpijn. Herkent iemand dit? Is er iemand met vergelijkbare klachten? Ik begin me ook echt af te vragen of deze klacht wel veroorzaakt is door apneu.

Re: rare hoofdpijn

3
Ik herken de beschrijving van de hoofdpijn.
Dat heb ik ook wel eens.
Maar vaker niet dan wel.
Ik denk niet dat je de oorzaak bij je CPAP moet zoeken.

Is het wellicht een idee om een afspraak bij een pijnpoli te maken?
Vele pijnen zijn te bestrijden, alleen weten we meestal zelf niet hoe.
(Huis tuin en keuken middelen helpen niet?)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: rare hoofdpijn

4
De hoofdpijn ontstaat onder andere als ik het CPAP apparaat op heb gehad, maar ik geloof jullie wel dat dat niet komt door jarenlang onbehandeld apneu. Daarbij komt dat een AHI van 10 op zich nog wel meevalt. Al heb ik ook echt concentratieproblemen. De pagina over inspanningsgebonden hoofdpijn ken ik ja. Misschien wel een goed idee om een pijnpoli te bezoeken. Bedankt voor jullie reacties.

Re: rare hoofdpijn

5
Dennis1 schreef: 14 mei 2021, 15:40 Daarbij komt dat een AHI van 10 op zich nog wel meevalt.
Zegt wie? Ik heb op 3 slaaponderzoeken nooit hoger "gescoord" van 2,5 maar goed dat is ook AHI cultus.

Geeft een CPAP een gespannen gevoel bij het ademen? Dan zou het zinnig zijn om BiPAP te proberen, dat is de humanere vorm van CPAP. Het ademen is lekker licht en ontspannend met zo'n apparaat.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: rare hoofdpijn

7
Dennis1 schreef: 14 mei 2021, 16:35 die met de flex functie ook helpt met uitademen, maar ik vind het effect minimaal. Ik vind het uitademen zwaar.
Dat klopt, dat blijkt ook uit mijn eigen ervaring en de technische achtergronden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: rare hoofdpijn

9
Kwestie van geld, een bipap ST zelf aangeschaft, tweedehands dat wel, maar de ahi score zit nu op 0,26 voor de maand mei. Met ipap druk 11 en epap druk 5 en dankzij PLP de de Ti-max op 4,0 en Ti-min op 0,1, de uiterste waarden opgezocht gaat het ademhalen zonder weerstand. De PS van 6,0 en de Rise time van 900 ms zorgen voor een dagelijkse ahi van 0,0 of 0,1 met nog alleen hypopneu. Zeer tevreden nu met de bipap hoewel ik er in het begin het niet echt zag zitten.

Blij dat ik hem toch heb aangeschaft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: rare hoofdpijn

11
Als de arts en de Zorgverzekeraar daarin mee willen gaan wel ja. Met mijn ahi van 2,0 per uur per jaar krijg je niet zo gauw een bipap.

Dus het is een kwestie van geld bepaald door de Zorgverzekeraar.

Iedereen aan de bipap zou standaard moeten zijn, maar dit is mijn persoonlijke mening.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar