Verbetering cpap naar vauto ivm centrale Apneu’s

1
Hallo,

Sinds afgelopen zaterdag ben in overgestapt van een cpap apparaat naar een resmed aircurve vauto apparaat, omdat ik meer centrale apneus had dan opstructieve apneus. De reden was omdat ik na 6 jaar gebruik van mijn cpap nog steeds vaak moe ben.

Zijn er mensen met ervaringen die overgestapt zijn, en hier ook verbetering in zagen? En hoe lang duurt het dan voordat je enige verbetering gaat merken?

Alvast bedankt

Re: Verbetering cpap naar vauto ivm centrale Apneu’s

2
Ik ben zelf begonnen met een BiPAP (wat Resmed VPAP noemt). Ik kon CPAP gewoon niet uitstaan. Sinds afgelopen december slaap ik met een ASV (een vorm van BiPAP) en het effect van het verschil was na 1 nacht meteen te merken. Maar dan moet het apparaat wel goed ingesteld zijn. Op basis van de jaren met de BiPAP had ik het inzicht om de ASV meteen de optimale instellingen te geven.

Goed, ik heb dan UARS en geen CSAS, maar in theorie zijn alle arousals even hinderlijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verbetering cpap naar vauto ivm centrale Apneu’s

4
Ik heb zelf een Resmed Aircurve ST Bipap aangeschaft omdat ik met een cpap mijn centrale ademstops en hypopneus niet kon oplossen. Het apparaat gekocht in januari 2021 en wel problemen ondervonden met het instellen.

De S - ST - T modus allen uitgeprobeerd. Nu in de maand mei uiteindelijk verder gegaan met de S modus en dankzij PLP via de tip, de uiterste instelling van Ti-min en Ti-max opgezocht en ingesteld met Rise time 900 ms en ook Spontane Trigger & Spontane Cycle goed ingesteld (voor mij dan) Resp. zo 78 % en 95 % heb ik nu in de maand mei een gemiddelde ahi van 0,46 /uur en tot op de dag vandaag al 6 keer een score van 0,0 behaald. Zo vier keer een kleine score van volgens Oscar onbekende apneu, vermoed centraal apneu en kleine scores van Hypopneu.

Ik voel mij er goed bij, maar af en toe nog moeite met tv kijken naar auto races.

Maar voor mij is de Bipap een goede investering geweest.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verbetering cpap naar vauto ivm centrale Apneu’s

6
In feite vergoed elke Zorgverzekeraar een bipap of bipap-asv. Als de arts deze voorschrijft en de Zorgverzekeraar akkoord gaat dan kan deze door een leverancier geleverd worden.

Echter niet elk slaapcentrum in ziekenhuizen mogen hiermee aan de slag. Een ASV wordt vaak alleen maar via een CTB verstrekt. Het Centrum voor Thuis Beademing begeleid het gebruik en het juist instellen van het apparaat. In Nederland zijn er slechts vier CTB's. https://www.als-centrum.nl/kennisplatform/wat-doet-een-centrum-voor-thuisbeademing/

Dus een arts moet het apparaat voorschrijven en jou doorverwijzen naar de juiste CTB.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar