Instellingen resmed aircurve 10 vauto

1
Sinds enige tijd ben ik overgestapt van een cpap naar een vauto (bipap) apparaat en zijn mijn centrale apneus toegenomen.

De initiële instellingen stonden op

Ipap 18
Epap 5
Ps 4

Als ik hiermee overdag een dutje ging doen, dan schrok ik elke keer weer wakker als ik bijna in slaap viel, niet te doen dus. In de nacht hiermee slapen ging wel redelijk goed, maar ik wilde ook overdag een dutje kunnen doen.

De instellingen zijn verlaagd naar

Ipap 10
Epap 4
Ps 3

Maar het lijkt erop dat mijn centrale apneus toegenomen zijn, een keer zelfs tot 105 per nacht

Iets wat ik met de cpap nooit had, dit varieerde tussen de 6 tot Max 35 per nacht. Obstructieve apneus heb ik nog maar heel weinig, zo’n 4 per nacht.

Ik had juist gehoopt dat de centrale apneus af zouden nemen. En ik had begrepen dat centrale apneus komt omdat de druk te hoog staat. Mijn cpap druk stond op 7,4

De vraag is dan ook wat zouden dan de instellingen nu op mijn vauto moeten staan?

Ik heb anders het idee dat mijn oude cpap beter werkte dan mijn nieuwe vauto. Bij de cpap kon je ook nog tijdens het uitblazen dat de druk weg valt. Het verschil in Oscar lijken de curves van druk gelijk als de vauto. Ik vraag me ook wel af of het nu zo’n veel verschil is.

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren, en ja dat moet je overlaten aan de arts, ik weet het, maar mijn volgende afspraak is pas in September. Ik zoek nu dus uit de ervaringen die jullie hebben wat een goede instelling zou zijn om minder centrale apneus te krijgen. Ik merk nml dat ik steeds vermoeider wordt en ben bang dat ik straks weer in stort.

Alvast bedankt !

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

2
Jouw apparaat heeft meerdere modus instellingen. VAuto, ik dacht ook Cpap en de S modus. Deze laatste werkt met vaste instellingen en heeft ook een Backup Rate met een vaste instelling van 10 ademhalingen per minuut. De S staat voor spontaan ademen. Maar voor het geval dat je niet meer ademt, dus als er sprake is van een ademstop, dan treedt de Backup Rate in werking en die zorgt ervoor dat je minimaal met 10 ademhalingen per minuut blijft doorademen, als je zelf dus niet ademt.

Bij mij is de AHI tot 0,0 - 0,1 -0,2 -0,3 gedaald (was al 2,0 per uur) met het gebruik van de Resmed Aircurve ST in S modus. De AHI bestaat vrijwel alleen nog uit hypopneus, vaak 1 of 2 per nacht van zo 6 á 7 uur.

Is dit misschien nog een mogelijke oplossing voor jou?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

5
De S/T modus maakt geen onderdeel uit van de VAuto. Sowieso hebben we deze discussie al eerder gevoerd en is er door mij een speciaal Topic voor geopend. PLP, je zou daar nog wat voor opzoeken in de handleidingen, weet je nog?

In elk geval of het nu werkt alsof het een S/T functie betreft of niet, als het maar werkt en de ademstops opheft en de hypopneu zo laag mogelijk maakt. En dat doet het en daar draait het tenslotte om.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

6
Afgelopen nacht zag er heel anders uit in Oscar!
Ik had 21 Hypopneus en een UA en meer niet.
Bij elke hypopneu staat 10 seconden bij, wel apart toch?
In ieder geval geen centrale apneus meer en ook geen obstructieve.
Is er dan nog iets te doen aan de hypopneus?
Ik las dat je dan minder zuurstof binnenkrijgt met een hypopneu, maar het is beter dan een centrale apneu of een obstructieve lijkt mij.
Alvast bedankt

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

7
RuudJ schreef: 19 jun 2021, 23:53 De S/T modus maakt geen onderdeel uit van de VAuto. PLP, je zou daar nog wat voor opzoeken in de handleidingen, weet je nog?
Dat is alleen omdat ResMed (waarschijnlijk in het kader van productsegmentatie) daarvoor heeft gekozen. Ik heb u eerder de definities van verschillende NIV modaliteiten gegeven, en daaruit volgt ondubbelzinnig: S modus plus backup rate = S/T. T staat voor timed, en backup rate is de timed ademfrequentie. Dat ResMed ervoor heeft gekozen om een alles-of-niets optie van 10 BPM / uit aan het configuratiescherm van hun S modus verandert hier niets aan. Zoals ik al eerder schreef is het slechts een eigenaardigheid van ResMed die niets verandert aan de definities van NIV modaliteiten. Dit is een soort "ST-testertje" (denk aan parfumtester) ofwel een beknotte versie van iets dat in de volledige vorm in een ander model wordt aangeboden: De Aircurve10 ST-A heeft een instelbare BPM in hun "ST" en "PAC" modi van 5 tot 50 BPM.

Let op dat ik met "modus" en "modaliteit" verschillende dingen bedoel. Ter samenvatting: ResMed modus S met BPM is de S/T modaliteit.
RuudJ schreef: 19 jun 2021, 23:53 In elk geval of het nu werkt alsof het een S/T functie betreft of niet, als het maar werkt en de ademstops opheft en de hypopneu zo laag mogelijk maakt. En dat doet het en daar draait het tenslotte om.
Op het individuele niveau, uiteraard. Het is wel belangrijk dat we mensen goed voorlichten.

PLP
One-man-kenniscentrum bilevel modaliteiten ;)
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 20 jun 2021, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

8
Marco, heb je echt OSCAR geïnstalleerd of wellicht SleepyHead? Bij SleepyHead komt bij de hypopneus inderdaad vaak 10 sec te staan. Een hypopneu mag pas een hypopneu worden genoemd als deze tenminste 10 seconden duurt of langer. Daar een hypopneu geen ademstop is, maar een ademhaling met een beperkte luchtdoorgang (dus deels geblokkeerde luchtweg) en mogelijk een zuurstofdaling van 3 of 4 % meting in een bepaalde tijd, heeft men bij OSCAR besloten om bij een hypopneu geen tijd meer neer te zetten. Het is nog wel mogelijk dat je dit ziet staan, maar dan wordt die tijd ten onrechte mee geteld in de "Totale Tijd in Apneu", terwijl dit de tijd weergeeft dat je helemaal geen lucht hebt gekregen vanwege niet ademen!

Wat je nog zou kunnen proberen, als je daar voor open staat, is het gaan gebruiken van een Nek- of Halskraag. Je kunt daarmee zeer goede resultaten mee bereiken.

Zelf ben ik met een test van twee maanden bezig op dit moment, die eindigt op 30 juni. De resultaten zal ik daarna bekend maken.

Zoals al eerder genoemd, de S-modus kan ook zeer goed kunnen uitpakken, of heb je dit afgelopen nacht al aangezet?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

10
Ja ik heb hem afgelopen nacht in s mode gezet.

Epap staat op 4
Ipap staat op 7

De ipap stond eerst hoger maar dan wordt er erg veel lucht geblazen, en aangezien mijn cpap ook rond de 7 stond zou dit voldoende moeten zijn.

En ja ik heb het ingelezen met Oscar.

Ik zal vannacht de druk iets hoger zetten op 7,6 en kijken of dit andere effecten heeft.

Mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Naar de kraag ga ik nog eens zoeken.

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

13
Het vinden van de optimale instellingen is in mijn ervaring het zoeken naar een evenwicht. Je wilt voldoende EPAP om OA te bestrijden. Vervolgens voldoende PS om hypopneus en FL in te dammen. Maar PS kan extra CA tot gevolg hebben. Vandaar het balanceren.

Als je EPAP en PS eenmaal goed zijn ingesteld, is er mogelijk nog winst te behalen in de gevoeligheid waarmee de machine switcht van EPAP naar IPAP. Zelf merk ik dat het verhogen van de trigger gevoeligheid (in mijn geval van medium naar high) leidt tot verlaging van het aantal CA. Een verhoging van high naar very high ook, maar dat voelt voor mij onnatuurlijk. Ik laat hem dus op high staan.
Mijn cycle gevoeligheid staat overigens op medium. En Ti-min 0,3s (default) en Ti-max 4,0s.

Dat de S modus comfortabeler is dan VAuto herken ik ook. Ik heb last van de drukwisselingen van het auto algoritme en kan prima toe met een vaste instelling voor EPAP en PS. Overigens gebruik ik hem wel in de VAuto modus en niet S. In VAuto krijg je in Oscar een grafiek van Flowlimitations te zien (in S niet). Omdat FL voor mij belangrijk zijn om te minimaliseren, wil ik die grafiek graag behouden. Als je in VAuto IPAP instelt op het totaal van EPAP+PS dan werkt hij als een S maar krijg je wel de FL grafiek.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Instellingen resmed aircurve 10 vauto

14
DirkV schreef: 24 mei 2022, 08:58 Vandaar het balanceren.
Daarom gebruik ik ASV. Die haalt alles uit PS wat er uit te halen valt, en regelt terug voor de balans.
DirkV schreef: Zelf merk ik dat het verhogen van de trigger gevoeligheid (in mijn geval van medium naar high) leidt tot verlaging van het aantal CA. Een verhoging van high naar very high ook, maar dat voelt voor mij onnatuurlijk. Ik laat hem dus op high staan.
Mijn cycle gevoeligheid staat overigens op medium. En Ti-min 0,3s (default) en Ti-max 4,0s.
Dat is de ResMed manier, met gefixeerde instelling de hele nacht. Ik ben een fan van de Philips implementatie met AutoTrak, deze past zich automatisch de hele nacht aan naar de wisselende omstandigheden.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i