Even voorstellen, en een heleboel vragen...

1
Beste  allen, 

Ik zal me even voorstellen. Elize, 46 jaar, al meer dan 15 jaar klachten,  maar gezien mijn postuur (BMI was rond de 22 ) nooit echt serieus aan OSAS gedacht. Uiteindelijk steeds meer klachten, beroerd slapen en altijd met hoofdpijn en doodmoe wakker.

 Diagnose in augustus 2020 : Ernstige OSAS,   AHI van 34 ; waarbij in rugligging 48,  zijligging valt mee (6 ) . 
 Positietraining geprobeerd, door reuma niet vol te houden.  ( pijn heupen en schouders. ) 
 MRA geprobeerd, kaakgewricht werd te pijnlijk. Deed ik telkens in mijn slaap uit. En saturatie bleef dalen met MRA, ook als ik m droeg. 

CPAP gestart begin dit jaar.
Ik heb een Resmed Airsense 10 Autoset met een Airfit N30i masker. 

Het goede nieuws : goede saturaties als ik mijn CPAP op heb ( ik heb zonder cpap wel dalingen tot 80 procent) .
Het slechte nieuws : ik zet mijn masker heel vaak af in mijn slaap. Zelfs als ik 'm vastplak met pleisters ( pijnlijk bij losmaken ) dan doe ik dat uiteindelijk toch slapend. Wel ontdekte ik toen, dat ik het benauwd heb als ik bezig ben om mezelf van mijn masker te bevrijden... Ik moet m dan echt even af om weer gewoon adem te halen.

Pas sinds kort heb ik enige energie om me in OSCAR te verdiepen.  Ik zie soms apneus vlak voor het wakker worden / masker afzetten.  Ik zie vooral heel veel flow limitation, maar geen idee wat dat getalletje zegt.  De afgelopen maanden is het getalletje van mijn flow limitation gemiddeld 0,7. ( waardes die resmed aangeeft liggen  tussen de 0 en 1,0. ) 

Als ik mijn masker net heb afgezet word ik niet altijd wakker, maar vaak wel enige tijd daarna, met hartkloppingen passend bij een recente apneu. Dan lukt het niet altijd om weer in slaap te vallen. De afgelopen maanden heb ik heel wat uurtjes beneden op de bank gezeten tussen 3 en 5 uur 's nachts,  om daarna weer opnieuw te proberen.  Mijn nachten zijn opgedeeld in stukjes van 2 uur ongeveer, soms als ik geluk heb oplopend tot 3 of 5 uur.  Een aantal weken geleden  lukte het me om wel 4 uur aan de CPAP te hangen, maar de laatste tijd is het eerder 1 a 2 uur en dan zet ik mijn masker al af. Als ik wakker word zet ik m natuurlijk weer op. 

Ik ben doodmoe overdag, doe ook regelmatig een middagdutje, heb ontdekt dat ik dan 's nachts beter slaap dan als ik dat niet doe. 
Ik heb onbetaald verlof opgenomen voor een aantal maanden omdat ik een ernstige intolerantie heb ontwikkeld voor tactloze bedrijfsartsen  ;) Maar zelfs "alleen maar " het huishouden doen is meestal te vermoeiend. Ik zou zo graag weer eens een beetje helder willen denken ! Als ik af en toe een "goede nacht " heb ( mijn record : ongeveer 6 uur aan de CPAP bijvoorbeeld)  dan merk ik al dat ik wat beter kan nadenken / beslissingen kan nemen etc. En energie hebben om dingen te ondernemen lijkt me ook zalig ! 

Qua drukken heb ik eerst op APAP 4 tot 8 gestaan , maar wel met een voor mij  verkeerde maskerinstelling, zo bleek na een maand. 
( De OSAS - zuster  had mijn instellingen op neusmasker gezet, maar volgens de door mijzelf gebelde  leverancier is het advies instellingen op  kussenmasker bij de Airfit N30i , en dat ademde inderdaad een stuk beter, met die andere instelling kon ik bijna niet in slaap vallen, zelfs niet met druk 4, omdat ik het gevoel had dat ik niet genoeg kon uitademen en alweer moest inademen ) 
Met die verkeerde masker instelling werd ik echt elk uur wakker. ( En dat een maand lang ) 

In de APAP stand gaat mijn druk snel naar de maximaal ingestelde waarde, en zakt dan nog maar nauwelijks tijdens de nacht. Soms zakt het een beetje naar bijvoorbeeld 6 en dan werd ik wakker.  Maar dat is maar enkele  nachten gebeurd .  De rest van de tijd stond ie dan op 7,8 , maar waarschijnlijk eigenlijk hoger, want door die verkeerde maskerinstelling leek het wel een storm. Ik ging er helemaal van hyperventileren, omdat ik voor mijn gevoel niet genoeg kon uitademen. 

De begeleiding vanuit het ziekenhuis bestond vooral uit de opmerking "ik begrijp ook niet waarom je het niet volhoudt, maar bij sommige mensen gaat het nou eenmaal wat moeilijker ."  En 1 x de suggestie om de druk vast op 7 te zetten en later nog de ERP op 1 . Maar dat verdroeg ik niet. En toen mocht ik het na 2 dagen proberen weer terugzetten op de stand zonder ERP.

In maart ben ik overgedragen aan de leverancier met de toestemming om zelf mijn drukken aan te passen tussen de 4 en 8 , ook al zag men daar het nut niet van in , want mijn AHI was toch onder de 5 dus alles was toch goed, ik moest alleen nog leren slapen.
(Ik had toen een druk van 5,4 cm H2O, met een AHI van ongeveer 2,5 / uur ) 

Uiteindelijk heb ik zelf bedacht om de druk eerst een eind terug te schroeven ( naar 5,4 dus ; uitgerekend met een van de nek formule's . ) Dit hield ik in eerste instantie meer uren vol ( zeg 2 of 3 , soms 4 ) maar na verloop van tijd zakte dat weer af. Dan leek het te helpen als ik de druk iets verhoogde, telkens met 0,2 per week. Alleen mijn AHI steeg in de loop van de tijd dan ook , van rond de 2,5 naar 4,5. Toen ik de druk enige tijd geleden opgehoogde naar 6,6, toen werd mijn AHI zelfs 8. Toen heb ik m weer teruggezet naar 6,4 cm H2O.  

Tot een aantal weken terug had ik  na drukverhoging  wel 1 of 2 "goede " nachten van 4 of 5 uur, soms 6 uur achter elkaar ( met wel een beetje wakker worden) ,  maar dat zakt weer af naar nachten die uit stukjes bestaan van 2 a 3 uur, en nu dus 1 a 2 uur ( ik las ergens dat het door de warmte zou kunnen komen ? )   Het vervelendst vind ik dat ik niet altijd wakker word nadat ik mijn masker heb afgedaan. Als ik dan 3 uur later met hartkloppingen wakker word, dan lees ik op mijn saturatie meter af dat ik naar de 80 % ben gezakt. ( Als ik m om heb, die saturatiemeter draag ik niet elke nacht. )  En ik voel me ook bijpassend gesloopt. 

Als ik OSCAR uitlees, vallen me de volgende zaken op:
 - mijn flowcurve is de inademing meestal een beetje afgeplat en soms duidelijk afgeplat ( plaatje bijvoegen lukt me nu nog niet ). 
De vorm van de uitademingscurve kan ik niet beoordelen, daar heb ik geen voorbeelden van gevonden online.

- Mijn Tidal Volume zakt van 500 - 800 ml  in wakkere toestand tot 280 ml als ik in slaap ben.
Dan ga ik ook hyperventileren ( lijkt mij een gevolg van het lage tidal volume )  , althans ik vind 20 ademhalingen per min wel veel .
(NB. als ik rustig wakker  op een stoel zit adem ik 5 keer per minuut. ) .

Inmiddels is mijn BMI door alle nachtelijke wakker uren inclusief honger en dus extra eten gestegen naar 24.  

Ik heb sinds recent een nekkraag geprobeerd, maar nog maar kort dus daar kan ik nog weinig over zeggen.  Tot nu toe wel enige (minimale) verbetering. Ik blijf deze voorlopig even gebruiken.

Mijn vragen zijn : 

- weet iemand of er ergens normaal waardes zijn van de RESMED flow limitations en / of  hoeveel waarde ik eraan moet hechten ?  Ik kom verschillende verhalen tegen hier en elders , van dr Krakow tot mensen die zeggen dat de berekening van flow limitations door RESMED niet altijd betrouwbaar is... en dat je toch echt moet afgaan op de arousals... 

- zou in mijn geval een BILEVEL /  VPAP /  ASV een optie zijn ? Weet iemand of je daar een tijdje mee mag proefslapen ?  En waar heb je daarop de meeste kans ?  Sein, Kempenhaege, Ciro ?  Ik ben inmiddels  bereid om de wereld over te reizen voor een goede nacht slaap ;) 

- wat vinden jullie van mijn tidal volume ( 280 ml ) /  ademhalingsfrequentie ( 20/min) als ik slaap ? (Ik weeg 71 kg ) 

- stel ik durf toch weer eens de EPR te gaan proberen, wat zou dan de druk zijn die ik nodig heb ? Ik ga dit ook nog overleggen met mijn behandelaar hoor, maar ik ben heel benieuwd wat jullie denken aangezien jullie ervaringsdeskundigen zijn. De druk waar ik nu het beste op slaap lijkt rond de 6,4 te liggen. 
De nekformules geven als uitslag : Holstein: 4,86 ( bij AHI van 34, mijn gemiddelde) of 5,41 ( bij AHI van 48, mijn waarde in rugligging ) Series : 7,16 ( bij mijn gemiddelde AHI van 34 ) en 7,44 ( bij AHI van 48 )

- zijn er mensen die net als ik de eerste ( 6 ) maanden zo getobt hebben en bij wie het uiteindelijk nog goed is gekomen ? Ik begin onderhand bang te worden dat ik nooit meer een normale nacht zal ervaren... ... kan wel wat positieve verhalen gebruiken. 

-heeft  iemand ervaringen met CO2 metingen ( transcutaan, geen bloedgas analyse a.u.b. )  en waar doen ze dat ?  

-heeft  iemand ervaringen met het zelf registreren van hersengolven ( zodat je zelf de RERA's kan opsporen? )  zoals bv met de muse of iets dergelijks ? 

- is er  iemand die zelf een nasofaryngeale tube inbrengt voor het slapen ?  (Voor als ik het helemaal niet meer zie zitten met de CPAP ) . 

Ik kijk uit naar jullie reacties. Alvast mijn hartelijke dank hiervoor ! 

Vriendelijke groeten van Elize. 

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

2
Ik ben onder de indruk, want u heeft een kennisniveau bereikt waar ik ongeveer 3 jaar voor nodig had.
Elize schreef: De afgelopen maanden is het getalletje van mijn flow limitation gemiddeld 0,7.
Dat is echt veel, heel veel.
Elize schreef: In de APAP stand gaat mijn druk snel naar de maximaal ingestelde waarde, en zakt dan nog maar nauwelijks tijdens de nacht. Soms zakt het een beetje naar bijvoorbeeld 6 en dan werd ik wakker. Maar dat is maar enkele nachten gebeurd . De rest van de tijd stond ie dan op 7,8 ,
Dat komt omdat het AutoSet algoritme best cool is en probeert de flow limitation aan te pakken met drukverhoging (het enige middel dat een huis-tuin-en-keuken CPAP voorhanden heeft). Maar helaas is dat niet noodzakelijk toereikend.
Elize schreef: In maart ben ik overgedragen aan de leverancier met de toestemming om zelf mijn drukken aan te passen tussen de 4 en 8 , ook al zag men daar het nut niet van in , want mijn AHI was toch onder de 5 dus alles was toch goed, ik moest alleen nog leren slapen.
U moest nog "leren slapen." Wat een niveau hebben die mensen. En natuurlijk zitten ze vast in de "AHI cultus" alsof flow limitation en RERAs geen enkele betekenis hebben. (Ik schrijf momenteel een white paper over UARS en de AHI cultus, stuur een e-mail naar uars+subscribe@groups.io om een exemplaar te krijgen zodra deze klaar is.)

Elize schreef: - mijn flowcurve is de inademing meestal een beetje afgeplat en soms duidelijk afgeplat ( plaatje bijvoegen lukt me nu nog niet ).
De vorm van de uitademingscurve kan ik niet beoordelen, daar heb ik geen voorbeelden van gevonden online.
Yep, dat is typische flow limitation.
Elize schreef: - weet iemand of er ergens normaal waardes zijn van de RESMED flow limitations en / of hoeveel waarde ik eraan moet hechten ? Ik kom verschillende verhalen tegen hier en elders , van dr Krakow tot mensen die zeggen dat de berekening van flow limitations door RESMED niet altijd betrouwbaar is... en dat je toch echt moet afgaan op de arousals...
Het zegt niet alles, maar het zegt een hoop. Als u zelf al aangeeft dat u platte inademcurves ziet dan weten we verder genoeg.
Elize schreef: - zou in mijn geval een BILEVEL / VPAP / ASV een optie zijn ? Weet iemand of je daar een tijdje mee mag proefslapen ? En waar heb je daarop de meeste kans ? Sein, Kempenhaege, Ciro ? Ik ben inmiddels bereid om de wereld over te reizen voor een goede nacht slaap ;)
Ik ben zelf 4 jaar geleden begonnen met een BiPAP die ik zelf heb gekocht. Uiteindelijk werd ik wijzer en constateerde dat de BiPAP mij niet volledig kon behandelen. Ik ben uiteindelijk overgestapt op ASV, die mij wel volledig behandelt. Ik heb zelf gezocht naar deze mogelijkheden die u noemt, maar deze heb ik niet gevonden. Ik heb uiteindelijk mijn eigen ASV moeten importeren uit de VS a 1500 euro.
Elize schreef: - wat vinden jullie van mijn tidal volume ( 280 ml ) / ademhalingsfrequentie ( 20/min) als ik slaap ? (Ik weeg 71 kg )
Dat is moeilijk om te zeggen. De Flow limitation kan hierin een rol spelen.
Elize schreef: - stel ik durf toch weer eens de EPR te gaan proberen, wat zou dan de druk zijn die ik nodig heb ? Ik ga dit ook nog overleggen met mijn behandelaar hoor, maar ik ben heel benieuwd wat jullie denken aangezien jullie ervaringsdeskundigen zijn. De druk waar ik nu het beste op slaap lijkt rond de 6,4 te liggen.
U zou kunnen overwegen om de druk vast op 11 cmH2O te zetten, en EPR op 3. De onderdruk ( 11 - 8 ) valt dan op 8 cmH2O. Probeer dat eens.
Elize schreef: De nekformules geven als uitslag : Holstein: 4,86 ( bij AHI van 34, mijn gemiddelde) of 5,41 ( bij AHI van 48, mijn waarde in rugligging ) Series : 7,16 ( bij mijn gemiddelde AHI van 34 ) en 7,44 ( bij AHI van 48 )
Dat geeft maar weer eens aan dat deze formules elke validiteit ontberen. Ik zou ze vergeten.
Elize schreef: - zijn er mensen die net als ik de eerste ( 6 ) maanden zo getobt hebben en bij wie het uiteindelijk nog goed is gekomen ? Ik begin onderhand bang te worden dat ik nooit meer een normale nacht zal ervaren... ... kan wel wat positieve verhalen gebruiken.
Ik zou zeggen geef de moed niet op voordat u de kans heeft gekregen om een bilevel apparaat te proberen.!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

3
Elize, wat ik mij afvraag, heb je buiten de APAP ook de CPAP geprobeerd? Ik lees wel een druk van 5,4 cmh2o maar was dit een vaste druk of een maximale druk bij een Apap instelling?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

4
Beste Ruud,

Sinds de APAP stand geen succes was, ben ik overgestapt op vaste drukken. Dus die 5,4 is inderdaad vast en op dit moment zit ik op 6,4 ( ook vast) . Ik heb tussendoor nog wel eens een enkele keer de APAP stand gebruikt, maar dan gaat de druk altijd omhoog naar de maximale waarde ( of precies 0,2 daaronder ) om de rest van de nacht niet meer verder omlaag te gaan. En zoals gezegd ; hoe hoger mijn druk, hoe hoger mijn AHI en ik voel me dan 's morgens ook niet echt lekker als ik wakker word. Bovendien word ik bij een hogere druk ook vaker wakker, zo lijkt het.
Laatst gewijzigd door Elize op 22 jun 2021, 10:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

5
Beste Persluchtpiraat,

bedankt voor je uitgebreide reactie !

Dat kennisniveau heb ik vooral dankzij jullie kunnen bereiken, ik lees al ruim een half jaar mee op dit forum voordat ik de energie had om lid te worden van de vereniging. ( Ik ben zo moe dat zelfs het invullen van een online formulier soms nog teveel is gevraagd. )

Bedankt voor de adviezen over de druk - instellingen. Binnenkort ga ik overleggen met mijn behandelaar.
Ik ben nog wel benieuwd bij welk slaapcentrum ik de meeste kans heb om serieus genomen te worden / om een bilevel te mogen proberen, zou het in de tussentijd nog ergens mogelijk zijn geworden ?

Dus als iemand daar een mening over heeft, dan hoor ik dat graag. Dan kan ik een gerichte verwijzing aan mijn behandelaar vragen...

Er is nog één ding wat ik echt niet begrijp. Als mijn flow limitation zo hoog is ( al sinds ik met de CPAP word behandeld) , hoe kunnen ze dan in het ziekenhuis ( zowel de arts als de zuster ) zeggen dat het aan mij ligt dat ik niet kan slapen ???

Ik ben al maanden aan het vechten om te kunnen slapen , ben de wanhoop nabij ( dat weten ze ) en dan toch niet eens vertellen dat er zoiets is als bilevel en asv ? (Dat weet ik alleen dankzij dit forum ) .
Als ze me na 3 maanden die optie hadden aangeboden, had ik niet nog 3 maanden zelf doorgeworsteld.

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

7
Elize schreef: 22 jun 2021, 10:15 Er is nog één ding wat ik echt niet begrijp. Als mijn flow limitation zo hoog is ( al sinds ik met de CPAP word behandeld) , hoe kunnen ze dan in het ziekenhuis ( zowel de arts als de zuster ) zeggen dat het aan mij ligt dat ik niet kan slapen ???
Een ziekenhuis moet productie draaien. Dat betekent dat een patient na een zekere periode weer de deur uit wordt gewerkt. Als ze hun kennis hebben uitgeput dan is de terugvalpositie eigenlijk onveranderlijk: het probleem bij de patient terugleggen, wat dus in de meeste gevallen uitmondt in een vorm van "medische gaslighting." De patient zou "moeten leren slapen."

Vergelijkbare dingen zijn tegen/over mij gezegd. Ik zou 4 jaar geleden "zo vermoeid zijn omdat ik hyperactief was" (volgens arts AMC). Gewoon niet te filmen.
Elize schreef: 22 jun 2021, 10:15 Ik ben nog wel benieuwd bij welk slaapcentrum ik de meeste kans heb om serieus genomen te worden / om een bilevel te mogen proberen, zou het in de tussentijd nog ergens mogelijk zijn geworden ?
Ik ben het meest serieus genomen bij Kempenhaeghe, maar van BiPAP en al helemaal ASV hadden ze geen kaas gegeten.
Elize schreef: 22 jun 2021, 10:15 Ik ben al maanden aan het vechten om te kunnen slapen , ben de wanhoop nabij ( dat weten ze ) en dan toch niet eens vertellen dat er zoiets is als bilevel en asv ?
Dat is een voorbeeld van wat ik de "CPAP cultus" noem ofwel de reflexieve denkwijze dat alles met enkelvoudige CPAP gedaan zou moeten/kunnen worden en dat kennis van andere modaliteiten niet nodig is. Dus die kennis is er in de praktijk ook niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

9
Beste M, ( Doornroosje) ,

Beetje trage reactie, ik was even een weekje op vakantie.

Helaas is de hele nacht doorslapen nog steeds niet gelukt. Inmiddels heb ik wel een bilevel apparaat gekregen, maar ik ben nog aan het ontdekken wat de instellingen daarvoor zijn die voor mij werken. De arts gaf instellingen door, die zo onaangenaam waren dat ik er niet eens mee kon slapen. Daarna ging hij op vakantie. :')

Toen heb ik m maar even op de CPAP stand gezet. Het voordeel van dit apparaat ( resmed bilevel ) is wel dat het een alarm heeft, waardoor ik tenminste weer wakker word als ik mijn masker afzet in mijn slaap. Daarnaast heb ik hypnotherapie geprobeerd, waardoor ik het masker nu iets beter lijk te accepteren.
Als ik geluk heb, slaap ik nu 4 uur achtereen met masker (CPAP stand 6,4 ). Daarna even een pauze ( dan doe ik meestal mijn zijslaaptrainer om) en daarna , als ik weer wakker word, en ik heb geluk, dan slaap ik nog 1 a 2 uurtjes met CPAP.

Ik voel me nog steeds niet lekker overdag ( moe en veel hoofdpijn en weinig fut om iets te doen) en heb op mijn werk gevraagd om mijn onbetaalde verlof te verlengen. Maar ik voel me niet meer zo ziek als in juni.

Ik ben op dit moment aan het puzzelen of het afzetten van het masker in mijn slaap mogelijk ( ook ) iets te maken heeft met het inademen van mijn uitgeademde lucht. In de gebruiksaanwijzing van mijn masker staat dat dit m.n. bij lage drukken voorkomt, maar de helpdesk van de leverancier wist me niet te vertellen bij welke druk dat dan het geval is. Ik ben aan het experimenteren met het langzaam vergroten van de gaatjes in mijn neuskussen, door ze door te prikken met steeds dikkere naalden. Ik hou je op de hoogte als dat effect heeft ( of iets anders wat helpt ).

Mocht jij iets ontdekken wat helpt, dan hoor ik het ook graag !

O ja, ik heb nog ontdekt, dat de "smart start " functie op de resmed soms niet goed werkt bij drukken < 7 cm H2O in combinatie met neuskussenmaskers.
Dat staat gewoon in de gebruiksaanwijzing van de artsen , (maar de zuster wist het niet.)

Ik heb een theorie dat het apparaat dan dus ook kan afslaan als je ligt te slapen, op een moment dat je zo oppervlakkig ademt dat het apparaat "denkt "dat je je masker hebt afgezet.
En dan gooi je natuurlijk daarna in je slaap alsnog je masker af, als de druk wegvalt. Dat lijkt me logisch althans, dan krijg je het benauwd.
Dus als dit voor jou nog zou kunnen spelen zou je de smart start functie uit kunnen zetten om te kijken of dat beter gaat.
( Alleen dan niet vergeten om de startknop in te drukken als je je masker opzet, ik vergeet het soms nog als ik erg moe ben :')
Ik gebruik m in ieder geval niet meer, die smart start functie.

Het is maar een theorie...

Sterkte in ieder geval ! Ik weet hoe zwaar het is .

Hou me op de hoogte. (Als je er energie voor hebt )

Vriendelijke groeten van Elize.

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

10
Elize, dat klopt inderdaad die theorie over lage drukken en neusdoppen masker.

Bij de cpap instelling heb ik dit eens mogen ervaren en dat was niet leuk wakker worden.

Nu met de bipap ST en Resmed Airfit P30i neusdoppen masker met druk 11 om 5 heb ik de Smartstart weer in gebruik genomen.

De bipap dwingt je om te ademen en als jij het niet zou doen, dan doet het apparaat het voor je, dus de Smartstart is bij mij niet meer automatisch gestopt. Maar dit sinds 1 augustus 2021 dus nog maar kort geleden.

De gaatjes van het masker groter maken is niet de oplossing. Als je een te lage drukinstelling gebruikt, dan is een neusdoppen masker al gauw een benauwd masker qua ademhalen. Je krijgt al gauw de neiging om met de mond bij te ademen.

Het inademen van de uitgeademde lucht zal zich sneller voordoen bij het gebruik van een full face masker, maar ook daar hoeft dat niet perse te gebeuren.

Dus de bipap goed instellen qua ipap druk en epap druk (in-en uitademing druk) zal eerder de oplossing zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

11
Bedankt voor je reactie Ruud.

Ik vind het interessant dat je het neuskussenmasker bij een lage druk "een benauwd masker " noemt.
Ik ben benieuwd of er iemand is die een CO2 meting heeft gehad met zo'n masker i.c.m. een lage PAP druk.
Of dat daar literatuur over is, ik heb het niet gevonden.
Ik vraag me af of stapelen van CO2 toch mee kan spelen bij het nachtelijke afzetten van het masker.

Nog een andere vraag:
Klopt het dat je het ademen door de mond in Oscar terug kan zien als lekkage, of is dat niet altijd het geval ?
Ik heb maar erg weinig lekkage en dus ook het idee dat ik maar weinig door mijn mond adem.
Als ik het benauwd krijg, zet ik volgens mij eerder mijn masker af, dan dat ik door mijn mond ga ademen.

Het instellen van de bilevel lijkt me best lastig. Ik weet niet zo goed, waar ik moet beginnen. Mocht je nog tips hebben, dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groeten van Elize.

Re: Even voorstellen, en een heleboel vragen...

15
Beste DirkV en Daantje,

Helaas gaat het op dit moment nog helemaal niet goed. Ik ben eigenlijk te uitgeput om uit te leggen hoe en wat.
Zodra het wat beter gaat, zal ik weer een update geven. Zodra ik een oplossing heb, laat ik het natuurlijk ook weten.
Heel erg bedankt voor al het meedenken in ieder geval !

Vriendelijke groeten van Elize.