Plotselinge toename AHI

1
Beste allemaal

Het ging zo mooi, sinds aanvang van mijn therapie in 2019 kwam mijn ahi niet hoger dan 0.8. Echter nu de laatste 2 weken scoor is ahi's van 1.3 of hoger tot maximaal 1.8. Uiteraard is alles onder de 5 een goede ahi maar toch zie ik een verschuiving in mijn patroon. Als ik mijn SD kaartje uitlees in Oscar zie ik dat mijn centraal apneu's vooral is toegenomen. Uiteraard zijn er ook nog overwegend obstructieve apneus maar mijn oog viel vooral op de toename van de CA. Ik ben wel 12 Kg afgevallen en mijn druk is ongewijzigd.

Tevens heb ik sinds enkele weken een toename van slijmvorming / brok gevoel in mijn keel en pijn tussen mijn schouderbladen. Zou het kunnen dat dit veroorzaakt wordt door een niet correcte druk ?

Iemand een verklaring hiervoor ?

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Plotselinge toename AHI

2
Als je afvalt en 12 kg is best wel veel :+1: :+1: :+1: dan is het verstandig om ook de druk instelling aan te passen. Dus iets lager instellen.

Ik weet niet of je een variabele druk instelling gebruikt of een vaste druk instelling?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHI

4
Een variabele druk kan iets achter de apneu's aanlopen. Bij een variabele druk bepaald het apparaat eerst of de ademstop centraal is of obstructief. Centraal dan geen druk verhoging. De luchtweg is reeds open. Obstructief dan druk verhoging tot de maximum ingestelde druk indien dit nodig is. Dit bepalen kost tijd.

Bij een vaste druk is de druk genoeg of niet genoeg om een obstructieve adem stop op te heffen. Dit werkt dus sneller, zolang de druk hoog genoeg is om 90 % van de adem stops te voorkomen.

Bij Resmed blijft bij variabele druk instelling, de druk vrijwel de gehele nacht vlak onder het maximum zitten. Hierdoor kun je vaak onnodig te lang een te hoge druk houden met een hogere luchtstroom.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotselinge toename AHI

5
RuudJ schreef: 28 jun 2021, 18:26 Bij Resmed blijft bij variabele druk instelling, de druk vrijwel de gehele nacht vlak onder het maximum zitten. Hierdoor kun je vaak onnodig te lang een te hoge druk houden met een hogere luchtstroom.
Dat dacht ik voorheen dus ook, maar het blijkt dat dit een zeer handige alarmbel is van ResMed. Het algoritme doet dit namelijk alleen als er persistende flow limitation is. Dus als je ResMed dit doet en je bent nog steeds moe, dan hop hop naar de BiPAP!
Aquatilla schreef: 28 jun 2021, 16:43 Hoi Ruud, zou een variabele druk dan niet beter zijn ? Lijkt mij dat je dan altijd goed zit O:-)
Nee, want de druk wordt alleen verhoogd als er apneus/hypopneus of FLs (in geval ResMed) optreden. Dus loopt APAP altijd achter de feiten aan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i