Contec CMS50F Pulse oximeter

1
Na vele jaren van vechten tegen oververmoeidheid en het er niet achter komen wat daar de oorzaak van was kreeg ik in juli 2020 de diagnose apneu. Ik snurk niet, BMI is binnen de grenzen en de huisarts was zeer verbaasd.

Zelf heb ik tijdens mijn nachtelijke uren slaap niets gemerkt. Viel als een blok in slaap en werd in de slechte periode 10 uur later brak en misselijk wakker.

Na het aanmeten van de MRA ging ik mij ietsje beter voelen. Na drie maanden een PSG gehad in mijn eigen bed met MRA in. Resultaat aantal AHI net onder de 10 gezakt maar de duur van de hypopneus waren langer geworden. Tijdens deze periode van Fitbit naar Garmin Vivoactive4 overgestapt om een betere indicatie te krijgen over mijn nachtelijke zuurstofgehalte in mijn bloed. Fitbit en Garmin, zeg maar "smartwatches" zijn geen medische hulpmiddelen en geven slechts een indicatie. Die indicatie was niet al te best ! Geregeld en langdurige desaturatie waardes onder de 88%. Ik voelde mij nog steeds vermoeid tot bij tijden oververmoeid. De behandelende KNO arts hechte er niet zo veel waarde aan. Het gaat erom hoe je je voelt en geef het de tijd. Die tijd had ik helaas niet ivm met regelgeving mbt mijn werk. Achteraf gelukkig want daardoor kon ik na vier maanden MRA wel over naar de APAP. Met deze overgang gingen mijn gemeten waardes van de smartwatch iets omhoog en ik begon korter te slapen. Goede tendens en inmiddels wat meer ingelezen in Apneu begon ik wat meer vragen te stellen en te googelen op de diverse saturatie meters. Omdat ik inmiddels ook ervaring had opgedaan met het programma OSCAR om mijn eigen SD kaart van mijn APAP uit te kunnen lezen maakte ik in de gebruiksaanwijzing ook kennis met de Contec CMS50F Pulse oximeter. Daar zag ik goed onderbouwde ervaringen mee met een aan het ziekenhuis grenzende nauwkeurigheid voor het meten van zuurstof in je bloed via de vingertop. Bijkomend voordeel, er is de gehele nacht registratie met mooie inzichtelijke en printbare rapporten.

Met het gebruik en vergelijk heb ik ook ingezien dat de smartwatches die ik gebruikte slechts een beperkte indicatie gaven in vergelijk met de Contec CMS50F. Gedurende de twee maanden dat ik hem nu gebruik en vergelijk met de Garmin zie ik dat ik met de Contec hogere waardes meet dan met de Garmin. Als de waarde daalt geeft de Contec dat ook aan. Inmiddels heb ik contact met twee andere leden die hem ook gebruiken en weet dat er een lid is die de gegevens ook elke week deelt met de behandelend arts.

De informatie geeft mij een steeds beter gevoel bezig te zijn met voorzichtig herstel en kom ook tot het inzicht dat smartwatch gegevens qua trend een aardige indicatie geven maar je ook onzeker kunnen maken over niet nauwkeurig gemeten waardes.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere Contec CMS50Fgebruikers.

Re: Contec CMS50F Pulse oximeter

2
MMolenaar schreef: Ik snurk niet, BMI is binnen de grenzen en de huisarts was zeer verbaasd.
Dat zijn huisartsen helaas nog heel vaak, omdat BMI eigenlijk geen enkele correlatie heeft met apneu. Jonge en graatmagere mensen (zelfs kinderen!) kunnen apneu hebben als hun schedelontwikkeling op een bepaalde (noodlottige) manier is gelopen.
MMolenaar schreef: Viel als een blok in slaap en werd in de slechte periode 10 uur later brak en misselijk wakker.
Dat is in de regel hoe het voor iedereen werkt. Er is geen bewuste herinnering aan stikken of iets dergelijks. Wel kunnen mensen constant wakker worden en insomnie ontwikkelen en dan (al dan niet met de "hulp" van hun huisarts) geven ze de schuld aan "stress" of "zorgen." Terwijl altijd de ontwaking eerst komst, en pas daarna het piekeren.
MMolenaar schreef: Geregeld en langdurige desaturatie waardes onder de 88%.
Een algemene opmerking: bij sommige mensen gaat een beknelde ademweg samen met desaturaties, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik heb bijvoorbeeld UARS, en dat levert een AHI van 2.7 over de hele nacht op zonder desaturaties, maar mijn leven was toch volledig verwoest totdat ik met de BiPAP en later ASV ging slapen.
MMolenaar schreef: De behandelende KNO arts hechte er niet zo veel waarde aan
Dat is een grond voor ontslag! 😠

Ik heb zelf niet zulke goede herinneringen aan de Contec CMS50F omdat ik deze in 2015 had gebruikt, terwijl mijn kennisniveau nog niet op het peil van nu was (desaturatie is slechts een optioneel neveneffect.) Daardoor was ik ten onrechte "gerustgesteld" dat mijn dodelijke vermoeidheid niets met een slaap-ademstoornis te maken zou hebben. Het bewijs van het tegendeel kwam pas in 2017, het heeft mijn lijdensweg dus met 2 jaar verlengd.

Omdat de hierboven aangestipte misvattingen nog wijdverbreid zijn onder medici in Nederland en elders heeft het uiteindelijk 3,5 jaar geduurd voordat ik mijn officiele diagnose kreeg. Al die tijd behandelde ik mijzelf. Overigens behandel ik nog steeds mijzelf omdat de kennis voor de adequate behandeling van UARS in Nederland ontbreekt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Contec CMS50F Pulse oximeter

3
MMolenaar schreef:
De behandelende KNO arts hechte er niet zo veel waarde aan.

Dat gaat over het gebruik van smartwatches en niet over de Contec.

Ik merk duidelijk dat sinds gebruik van de APAP, nu 4 maanden, dat de Pulse ox waardes omhoog gaan en ik ook geen tintelingen meer voel in mijn pinken bij het opstaan.

Als desaturatie neveneffecten kunnen zijn ga ik mij daar verder op inlezen, heb je tips waar dat te vinden ?

Re: Contec CMS50F Pulse oximeter

4
MMolenaar schreef: 28 jun 2021, 17:50 Als desaturatie neveneffecten kunnen zijn ga ik mij daar verder op inlezen, heb je tips waar dat te vinden ?
Dat blijkt o.a. uit de definitie van de hypopneu zonder desaturatie en de RERA. Achtergrondleeswerk: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6040795/

En het feit dat je mensen 's snachts stikstof kan voeren om de voormalige desaturatie te simuleren terwijl ze slapen zonder dat ze er gebroken van uit bed komen is ook verhelderend: https://sci-hub.se/10.1378/chest.100.6.1542
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Contec CMS50F Pulse oximeter

5
Dank voor de achtergrond artikelen.

Omdat op dit moment mijn concentratie niveau helaas nog zeer beperkt is ga ik deze eerst printen en op een later moment stukje voor stukje lezen.

Hoop dat dat met de tijd ook gaat verbeteren.

Voor jou wens ik je sterkte en begrip met je UARS perikelen.

Als niet snurker heeft het bij mij ook meer dan 25 jaar geduurd voordat ik erachter kwam dat ik apneu heb en heeft het mij totaal verrast die diagnose te hebben gekregen. Achteraf vallen en zoveel puzzelstukjes op hun plaats. Had ik het maar eerder geweten...... Nu leren accepteren en doseren, is de fase waarin ik mij bevindt.