Dreem headband (PSG/EEG at home)

1
Tijdens een Poly Somno Grafie (PSG) (slaaponderzoek) wordt er een volledig overzicht gegeven van o.a. de slaapfasen die je gedurende de nacht doormaakt. Dit geeft inzicht in het patroon en duur van je diepe-, rem en lichte slaap en ook de periode(s) die je even of voor langere duur wakker bent geweest gedurende de nacht. Zo'n PSG is een momentopname. Meestal voorafgaande aan de diagnose en een tweede keer na 3 tot 4,5 maand na start behandeling van MRA of CPAP/APAP BIPAP etc. Daarnaast worden ze ingezet bij bijvoorbeeld verergering van klachten.

Mijn slaapfase patroon was niet goed. Uit het PSG bleek dat ik o.a. een te weinig en verstoorde diepe- en rem slaap had, bij zowel diagnose als bij PSG na 3 maanden MRA gebruik (MRA op maximale stand).

Omdat ik graag wil herstellen na vermoedelijk 25 jaar onbehandelde apneu ben ik mij gaan verdiepen in slaapfasen en hoe dit te verbeteren en meten. OSCAR geeft info over heel erg veel processen rond de verschillende soorten, tijdstippen en duur van je AHi events. Over slaapfase helaas niet. Dat gaat ook niet want die kun je alleen meten via een EEG zoals bij PSG dmv de opgeplakte sensoren.

Bij het mij verdiepen in deze materie ontdekte ik het bestaan van de Dreem headband. Het bleek dat de Dreem headband tot bijna nagenoeg dezelfde meet resultaten komt als een EEG en ook nog slaapadvies geeft om je slaap te verbeteren. De data wordt vergeleken met vele Dreem gebruikers over de hele wereld.

Er bleek een Dreem 1 en Dreem 2 te bestaan. Dreem 2 is de opvolger van versie 1. Helaas bleek ook dat het apparaat zo goed zijn werk doet dat de huidige directie heeft besloten deze niet meer aan particulieren te verkopen maar alleen in te zetten bij clinical trails en onderzoek protocollen.
De reeds verkochte apparaten worden nog wel software matig ondersteund en die kun je dus nog gewoon gebruiken.

Via leveranciers dus niet meer te bestellen. Gelukkig kon ik wel nog één Dreem 1 kopen via de tweedehands particuliere markt.
Mijn verkoper had er twee jaar goede ervaringen mee en was zo goed gaan slapen dat hij hem niet meer (hoefde) de gebruiken.

Sinds eind mei 2021 gebruik ik de Dreem headband elke nacht en past gelukkig net boven de banden van mijn F&P Eson2 neusmasker.
De app op mijn telefoon werkt goed en ik word meegenomen in een programma dat je slaap hygiëne verbeterd en inzicht geeft in de genoemde slaapfasen. Ook wordt er weergegeven in welke positie je slaapt, wat je hartritme is en welke ademfrequentie je hebt.

Ik kan dus nu mbv de (uitgelezen SD kaart gegevens van mijn RESMED APAP) gegevens uit OSCAR kijken in welke slaapfase ik welke apneus heb en in welke positie ik toen lag. Met deze gegevens heb ik mijzelf aangeleerd om op mijn linkerzijde in slaap te vallen en zie daadwerkelijk dat mijn slaapfase er beter uit gaan zien. De tips qua slaap hygiëne zijn ook waardevol en de adviezen benadrukken toch weer hoe belangrijk ze zijn en je slaapkwaliteit positief kunnen beïnvloeden.

Het apparaat signaleert ook, dat in mijn geval, ik heel erg snel in slaap val wat kan duiden op slaaptekort (hoge slaapdruk). Niet vreemd voor een apneu patiënt. Maar het apparaat weet niet dat ik dat ben. Mijn diepe- en rem slaap periodes zijn aan het toenemen.

Gelukkig begint mijn APAP therapie te werken, krijg ik naast afname van mijn klachten daarvoor ook bewijs via AHI uitlezing op mijn Resmed/OSCAR en Dreem gegevens. Dat stemt mij positief al weet ik dat ik nog een lange weg te gaan heb naar herstel en pas over een tijd weet of en welke restklachten ik overhoudt.

Langzaam ga ik de herstellende kant op met slechtere en wat betere dagen. Cognitief gaat het nog niet goed. Het schrijven van deze bijdrage kost nog veel energie en is dan ook in stapjes tot stand gekomen.

Wie gebruikt de Dreem headband 1 of versie 2 ook ?
Ben benieuwd naar de ervaringen.

* Helaas dus niet meer nieuwe te koop !!! (Dreem 2 ook niet meer bij Coolbleu)
* Ik ben via de mail in contact met Dreem over welke clinical trails er in Nederland gaande zijn of mogelijk gaan komen, maar heb daar nog geen antwoord op gekregen.

Re: Dreem headband (PSG/EEG at home)

2
Bedankt voor je ervaring! Ik had er ook al mijn zinnen op gezet. Echt zeer frustrerend dat er eindelijk een echt goede slaap monitor was en dat die vervolgens van de markt gehaald wordt. Arrggg. (P. S. Intussen heeft het bedrijf al de dreem 3).
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes