Verhoogde AHI sinds gebruik van shakes

1
Hallo allemaal,

Op 16 juli a.s. krijg ik een gastric bypass. De twee weken voor de operatie mag je alleen maar shakes gebruiken. Het gaat op zich goed, al heb ik veel last van een mistig hoofd. Maar dat schijnt erbij te horen. Wat mij opvalt is dat mijn AHI licht aan het oplopen is, sinds ik met de shakes begonnen ben.
De longarts heeft gezegd dat ik niet meer hoefde langs te komen omdat ik over het afgelopen half jaar op de 0,7 gemiddeld zit. Nu ineens haal ik scores van 2,5. Nog niet dramatisch natuurlijk, maar ik vind het opvallend omdat ik wel 4,5 kilo afgevallen ben in een week tijd. Ik zou dus verwachten dat die scores laag blijven. Is er iemand die dit herkent? Of die snapt waardoor dit komt?

Groetjes, Patricia

Re: Verhoogde AHI sinds gebruik van shakes

2
Patricia, als je afvalt, dan kan de druk nu net te hoog zijn, waardoor je een hogere AHI kunt krijgen. Dus als de druk iets lager zou worden ingesteld dan kan het ook zomaar zijn dat de AHI zakt. Heb je een vaste druk instelling of een variabele drukinstelling?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verhoogde AHI sinds gebruik van shakes

3
Hoi Ruud,

Mijn apparaat begint met een druk van 5.0 maar volgens de longarts loopt die druk gedurende de slaap op naar 8, 9 of 10.
Ik zou denken dat de druk zich dan aanpast aan mijn fysiek.
Maar ik slaap ook echt onwijs onrustig de laatste week.
En dan heb ik het nog niet over de dromen over eten haha.

Groetjes, Patricia

Re: Verhoogde AHI sinds gebruik van shakes

4
Patricia, de startdruk is dus 5,0 cmh2o en als ik het zo lees, heb je een variabele drukinstelling anders kan hij niet oplopen naar 8,9 of 10 cmh2o.

Heb je toevallig een Resmed AirSense 10 apap? De druk loopt bij de Resmed vaak op tot het maximum van 10 of vaak vlak daaronder. Dit kan bij jou dan weer te hoog zijn waardoor er wellicht weer ademstops door het apparaat gecreëerd worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar