Overgestapt van masker

1
Hi,

Ik ben inmiddels sinds 3 weken onder behandeling van mijn slaapapneu met AHI waarden van 95 voordat ik mijn CPAP machine kreeg (Phillips Dreamstation 2).
De eerste twee weken kreeg ik een neusmasker aangemeten, en begon enorm met mijn kaak te klemmen. Naar aanleiding van dit forum en in overleg met mijn behandelaar ben ik sinds gisteren overgestapt op een Resmed Airfit F30 (ik heb namelijk ook een bril), en ik werd vanmorgen wakker met veel minder spanning in mijn kaak, echter is mijn AHI omhoog geschoten van gemiddeld 5 (afgelopen 2 weken), naar 30 afgelopen nacht.
Is dit een teken dat ik van dit nieuwe masker moet afstappen? Is er een soort van "inslijp" periode voor een masker?

Zoals je wellicht begrijpt ben ik nieuw binnen het hele slaapapneu gebeuren dus ik vroeg mij af wat de ervaringsdeskundigen vinden van bovenstaande? Ik maak mij nogal zorgen over een terugval, en wil graag weten of ik nu nog verder moet met het nieuwe masker of het meteen moet afschrijven?

Alvast hartelijk dank!

Re: Overgestapt van masker

2
Hoi Jaap, naar een ahi van 30 per uur is inderdaad een grote verhoging. Het probleem van kaakklemmen is dat je dit onbewust doet en dat dit op den duur chronische klachten kan veroorzaken, zoals ondraaglijke hoofdpijn en kaakgewrichtsklachten.

Het slapen met een full face masker in jouw geval onder de neus en over de mond zorgt ervoor dat het is toegestaan om met de mond open te slapen. Maak je gebruik van een bevochtiger bij de Dreamstation 2 en van een verwarmde slang die ook voor meer comfort kan zorgdragen?

Vaak gaat de AHI bij gebruik van een full face masker inderdaad omhoog, maar zo hoog van gemiddeld 5 naar 30 is wel veel.

Natuurlijk is dit nog maar één nacht en over één nacht ijs moet je ook niet lopen, dus kijk het nog even aan. Vaak moet de druk bij het gebruik van een full face masker wel omhoog worden bijgesteld. Hoe hoog is bij jouw de druk ingesteld nu en is deze variabel of is deze vast op een bepaalde waarde?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overgestapt van masker

3
Dag Ruud,

Dank voor je snelle reactie. Mijn druk staat vast, en is vastgezet op 10 (90% waarden was ongeveer 9,6), maar dit is naar aanleiding van de resultaten met mijn neusmasker (gisteren het consult gehad). Dus wellicht dat daar inderdaad nog iets te halen valt.
Ik zal het inderdaad vannacht nog een keer proberen, en wellicht dit weekend even aanzien, maar ik schrok wel van de verhoging.
Nogmaals dank voor je snelle reactie, het voelt erg fijn om dit soort vragen te kunnen stellen en er ook gedegen antwoord op te krijgen (althans in het weekend :) ).