Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

1
Door de problemen bij Philips nu een Resmed 10 gekregen, met verwarmde slang. Het apparaat is fijn stil, maar waar de dreamstation in Oscar PB's liet zien die over de hele nacht verdeeld waren, toont de Resmed Cheyne Stoke ademhaling. De ene nacht 0 en dan weer 2 dagen een grote groene balk met een duur van 30 - 45 minuten. Gegoogled (moet je eigenlijk niet doen) en ik werd er niet vrolijk van. Ook de AHI's zijn tussen. 7 - 12 per uur.
Ik zie ook een verhoging van het aantal centrale stops, het aantal obstructieve wisselt sterk. En keelpijn en een vieze smaak achter in mijn mond bij het wakker worden wat lang blijft.
Anderen,hadden vergelijkbare problemen met AHI's die maar hoog bleven en die hebben gelukkig een oplossing gevonden.
Hebben jullie tips? Wel/geen verwarmde slang? Autoclimate mbt bevochtiger of handmatig en welke waarde? Druk omlaag/omhoog? CPAP/APAP?
Vooral die CSA maakt me best wel bang eerlijk gezegd.
Heel graag jullie reacties. Gr. Rob

Re: Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

2
Rob, wat voor masker gebruik jij?

Gebruik je de bevochtiger? Ik zelf gebruik het gehele jaar door de verwarmde slang (€31,95 Vivisol / Vitalaire) met climate control op Auto en slangtemperatuur ook op Auto ingesteld. De laatste ook wel op handmatig in de zomermaanden als het erg warm is. Tussen 16 °C en 22 °C. Zonder heb ik al gauw last van een loopneus.

Staat jouw apparaat op een vaste druk of een variabele druk ingesteld?

Wat is de ingestelde druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

3
Hallo Ruud, .

Mijn masker is de Resmed P10, gloednieuw, dus geen verstopte gaatjes. Ik heb nog wel een oude F&P Brevida liggen. Zou dat een optie zijn?
Ik had in het voorjaar een P30i gekregen, maar werd gek van het lawaai vandie luchtslangen tegen mijn gezicht en toen ik ook nog wakker werd happend naar lucht als een vis op het droge hen ik die niet meer gebruikt.
De druk staat op 8,6 vasr,de dreamstation stond op 8,5. Verwarmde slang op auto en klimate cotrol op handmatig 4, beter terug op auto?
En verwarmde slang staat op auto. Deze ligt wel voor een groot gedeelte onder mijn dekbed.
Alle tips zimn meer dan welkom, ik overweeg zelcs een verwijsbrief voor Heeze te vragen, zo rot en depri voel ik me.

Re: Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

4
Je zou een slangenhengel kunnen gebruiken. Je kunt je dan veel vrijer in bed bewegen zonder dat de slang je masker scheef trekt. Een vaste druk van 8,6 is wel okay. Wat je zou kunnen vragen aan je leverancier of zij de epr kunnen inschakelen. Dit zorgt ervoor dat de druk bij het uitademen wordt verlaagd. Hierdoor kun je gemakkelijker ademen. Misschien dat dit ook van invloed is op de ademstops en hypopneus. Afhankelijk van de stand (3 standen mogelijk) kan de uitademdruk dan 7,6 - 6,6 - 5,6 zijn.

Vraag er eens naar bij je leverancier.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

5
Ik heb hetzelfde masker als jij, gebruik echter nu wel de P30i. Ook ik heb een Resmed airsense 10 in elite uitvoering.
Persoonlijk vind ik dat vaste druk boven 7.4 met de P10 al snel als hoog word ervaren (let wel, bij mij persoonlijk)
Ik heb astma en met hoge druk krijg ik snel centrale apneu 's.
Voor wat het waard is, mijn instellingen met P10 zijn: vaste druk 7.2, geen aanloopdruk, EPR uit.
Verder slang temperatuur op 24 (anders voor mij veel te benauwd) en vochtigheid op 2.
Hierbij heb ik meestal AHI 's omstreeks 1 a 2, en het grote deel daarvan is ook nog hypopneu.
Geen garantie voor jouw natuurlijk maar ik wens je succes.

Re: Resmed 10 airsense, nu hoge AHI en CSA

6
Hallo Ruud,

Ik heb vanaf het begin de slang vanaf de zijkant onder mijn dekbed liggen en er nooit last van, ook niet met bewegen. De EPR staat aan met de opmerking "alleen bij aanloop" (de waarden bij 1, 2 en 3 kan ik niet instellen, misschien een automatische vaststelling 1 = druk -1, 2 = druk -2 ofzo?. Ik heb nu de climate control weer op auto gezet, ik zag in eerdere metingen dat hij bij auto 2 aangeeft in Oscar, dus 4 is misschien ook wel te hoog. hPa veranderd in cmH2O (scheelt niet veel volgens mij in druk).
Omdat ik nooit een verwarmde slang heb gehad, heb ik daarvan de temperatuur verlaagd naar 23 graden.

Onderstaand mijn grafiek van afgelopen nacht waar ik van ben geschrokken, 46 minuten CSR en in die periode 29 OA en 12 CA, in totaal 598 seconden = 10 minuten zonder adem ??? Dit heb ik nog nooit gezien of gehad (start AHI was destijds 12 OA en geen CA)
Toch voelde ik me niet veel slechter of anders dan "normaal" wel wat extra vermoeid maar niet extreem.

grafiek grafiek