Uitslag WatchpatOne /UARS?

1
Beste mensen,

Na vele jaren en omzwervingen ben ik weer terug op dit forum. Mijn laatste PSG's gaven verwaarloosbare AHI's aan. De vermoeidheid is echter helaas altijd gebleven. Om een indruk te krijgen of er misschien UARS speelt, heb ik zelf een slaaponderzoek gedaan met de Watchpat One. (@PLP, nog bedankt voor deze tip). Bijgevoegd het rapport. Zouden jullie eens mee willen lezen. Ik weet dat de pRDI van belang is, maar verder weet ik niet zo goed waar op te letten. Geeft dit rapport nu aanleiding om dit spoor verder uit te lopen? Alvast veel dank voor het mee lezen!

Mvgr, Dirk
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

2
Als we kijken naar de getallen dan zijn dat zeker aantallen die boven het niveau van de ruis uitsteken. Vooral de verhouding REM vs. NREM is opvallend. Tijdens REM heb je 3x zo veel events per uur als tijdens overige slaapstadia.

Was dit een WatchPAT nacht met xPAP of in de open lucht?
pRDI/pAHI are calculated using oxi desaturations ≥ 4%
Het is wel een rapport met 4% drempel voor de uitdraai. U kunt aan de leverancier vragen om een rapport van dezelfde nacht uit te draaien met 3% drempel. Dat geeft qua verdeling RDI-AHI een duidelijk beeld, maar dat zal de totale aantallen (pRDI) niet veranderen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

3
Dank PLP,
Dit was zonder xPAP (heb ik niet) en zonder MRA (heb ik wel maar helpt niet).
Het hoge aandeel RDI in REM viel mij ook op inderdaad. Wat zou dat kunnen betekenen?
Verder ben ik nog wat zoekend als het gaat om de interpretatie. Als ik het goed begrijp, duidt de RDI op RERA's. Maar hoe worden die gemeten dan? Ik heb geen sensors op mijn hoofd gehad. Of leidt de WatchPat dit af aan de hand van de saturatie? De saturatie dips lijken mij als leek eigenlijk tamelijk mild (niets onder 90%).
Verder heb ik begrepen dat UARS ook te maken kan hebben met de inspanning die je moet leveren om adem te halen (ongeacht het effect op de flow). Pakt de watchPat dat aspect ook mee? En zo ja, in welke gegevens zou ik dat kunnen terug lezen? Ik moest wel een sensor op mijn borstbeen plakken, net onder de halsinkeping.
Ik zal de leverancier vragen om af te kappen op 3%. Ben benieuwd of ze dat doen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

4
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 Dank PLP,
Dit was zonder xPAP (heb ik niet) en zonder MRA (heb ik wel maar helpt niet).
Is de werking MRA ooit gecontroleerd met DISE (slaapendoscopie) ?
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 Het hoge aandeel RDI in REM viel mij ook op inderdaad. Wat zou dat kunnen betekenen?
Dat er duidelijk incidenten zijn van ademstress (algemeen gesproken) waarbij het zwaartepunt duidelijk ligt bij niet-tot-licht desaturatoire incidenten. Dat het aandeel verdrievoudigt tijdens REM duidt op een obstructieve oorzaak, want tijdens REM zijn we extra verlamd en dat werkt obstructie in de hand.
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 Verder ben ik nog wat zoekend als het gaat om de interpretatie. Als ik het goed begrijp, duidt de RDI op RERA's.
Formeel gezien is het pRDI waarbij p staat voor proxy, ofwel een alternatieve aanvliegroute om hetzelfde te meten. In het algemeen meet de WatchPAT episodes van stress door de vaatvernauwing in de vingers te volgen. Als je erg schrikt (wakker) of een RERA/apneu etc hebt (slapend) dan treedt kortstondig vaatvernauwing op.
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 Maar hoe worden die gemeten dan? Ik heb geen sensors op mijn hoofd gehad. Of leidt de WatchPat dit af aan de hand van de saturatie? De saturatie dips lijken mij als leek eigenlijk tamelijk mild (niets onder 90%).
De WatchPAT leidt dit af aan de hand van de vaatvernauwing via het PAT signaal, niet via oximetrie. Oximetrie is meer een "extraatje" en een manier om non-desaturatoire ademstress (UARS) te onderscheiden van desaturatoire ademstress (apneu etc.) Dips tot 90% zijn significant. Ik heb zelf nooit desaturatie groter dan 2 procentpunt daling gehad.
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 Verder heb ik begrepen dat UARS ook te maken kan hebben met de inspanning die je moet leveren om adem te halen (ongeacht het effect op de flow). Pakt de watchPat dat aspect ook mee?
De WatchPAT registreert dat uw lichaam stress lijdt tijdens het slapen. Dat is inderdaad de bepalende factor. Verhoogde inspanning (UARS) is voldoende om de slaapkwaliteit totaal te slopen. Het lichaam is verder niet echt geïnteresseerd in hoe de flow eruit ziet, het heeft gewoon stress :grimacing:
DirkV schreef: 16 jul 2021, 13:06 En zo ja, in welke gegevens zou ik dat kunnen terug lezen? Ik moest wel een sensor op mijn borstbeen plakken, net onder de halsinkeping.
Ik zal de leverancier vragen om af te kappen op 3%. Ben benieuwd of ze dat doen.
Die sensor is vooral voor lichaamspositie, snurkgeluid en beweging van de borst (voor het onderscheiden van centraalapneu).

Cheers,
PLP, one-man kenniscentrum WatchPAT O:-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

5
Wat fijn, zo'n WatchPat kenniscentrum hier op het forum.
Ik heb twee keer een scopie onder sedatie (Dormicum) ondergaan. De eerste keer was in het toenmalige Lucas Andreas in Amsterdam, onder verantwoordelijkheid van dr Nico de Vries. De co-assisistent rapporteerde twee observaties:
1. Obstructie op niveau tongbasis, mede door floppy epiglottis
2. Protractie van de mandibula geeft ruimte.
Je zou verwachten dat een MRA helpt, maar in de praktijk voel ik me even beroerd zo niet beroerder. Ik heb twee keer een slaaptest thuis gedaan (somnografie) met MRA en daar werd inderdaad bevestigd dat dit voor de AHI weinig tot niets uithaalt.
Destijds in 2007 heb ik een hyoid thyroid pexie (HTP) ondergaan in Amsterdam. Dat deed helaas weinig voor de vermoeidheid. Pas na correctie van de epiglottis (2013) ging ik me iets beter voelen, zij het nog niet top. AHI ging wel terug van ca 20 naar ongeveer nul.
Kan een floppy epiglottis ook oorzaak zijn voor UARS?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

6
Bij mijn weten doet een ingreep als HTP niets aan de epiglottis zelf. Deze blijft dan "floppy." Begrijp ik dat goed?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

7
Klopt, een HTP zet de tong wat verder naar voren. Omdat men dacht dat de obstructie zowel door ruimte tekort op tongbasisniveau als door de floppy epiglottis zou komen, is besloten tot deze operatie. Daarbij werd ook gehoopt dat het 'strakker zetten' van de tong ook een positieve invloed zou hebben op de epiglottis. Dat laatste bleek niet het geval.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Uitslag WatchpatOne /UARS?

8
Ik heb inmiddels ook het rapport met afkapwaarde 3% ontvangen, zie bijgevoegd. Eerlijk gezegd heb ik nog niet helemaal scherp wat deze afkap nu precies inhoudt. Wel zie ik dat de pRDI is toegenomen tot 24.7. Hoe logisch is dit nu? Betekent dit dat de pRDI afhankelijk is van de desaturaties (die nu op een gevoeliger niveau worden gepresenteerd)?
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i