Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

1
Hallo allemaal,

ik ben Johan ik ben 42 jaar oud, 1,98m lang en 95Kg. Ik ben drie weken geleden naar het ziekenhuis geweest voor de uitslag van een slaap onderzoek, Ik bleek apneu te hebben en 47 ademstops per uur. De enige klacht die ik heb is snurken, daar heeft mijn vriendin last van. Hiernaast heb ik geen klachten.

Sinds ruim twee weken probeer ik elke avond in slaap te vallen met Resmed CPAP Airsence 10 eerste met Aifit N20 masker. Dit was echt niet te doen, bij elke beweging voelde ik het zitten, na 3 dagen heb ik contact opgenomen voor een ander masker. Nu heb ik het AIrfit N30i masker, dit masker zit een stuk beter. Elke avond als ik naar bed ga zet ik het masker op en ga proberen te slapen. Zolang ik wakker ben kan ik prima ademen door het masker en heb ik er nauwelijks last van, Op het moment dat ik begin weg te vallen schrik ik echter telkens wakker met het idee dat ik stik. In de twee weken dat ik de CPAP nu gebruik ben ik nog niet een keer in slaap gevallen.

Normaal zonder CPAP val ik binnen 15 minuten in slaap. Nu lig ik elke avond gemiddeld 2 uur wakker, doe dan het masker af en slaap dan prima. Gisteren avond was ik het na een uur al zat. Vandaag ben ik wel moe door al die rotnachten achter elkaar. Ik begin er een beetje moedeloos van te worden en vraag mij af of ik hier ooit wel mee kan slapen. Daarnaast denk ik: ik had helemaal geen klachten op snurken na (ook niet altijd) en nu ben ik moe door al die rotnachten achter elkaar.

Eigenlijk sta ik op het punt om het gewoon maar te laten. CPAP weer inleveren en dan maar snurken.

Zijn er mensen met gelijke ervaringen en eventueel tips?

Alvast bedankt!

Johan

Re: Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

2
Hoi Johan.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Misschien gaat het neusstuk lekken zodra je in je slaap wat beweegt.
Je kunt het neusstuk verwisselen voor een P30i neusdopje welke stabieler zit.
Maar het kan ook zijn dat je druk net iets te laag is.
Kan ook nog te hoog zijn, dan zou je de functie EPR kunnen (laten) inschakelen om bij uitademen wat verlichting te krijgen.
Nog beter is om aan de bel te trekken bij de leverancier en daar de vraag neerleggen, dan moeten ze dat voor je oplossen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 27 jul 2021, 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

7
Even je mindset omdraaien:
Je hebt niet xx uur zonder masker geslapen maar xx uur mét.
Of in elk geval met masker op in bed gelegen.
Chapeau.
Wees trots op jezelf.

Je hebt een dikke 41 jaar zonder dat ding geslapen.
Hoe wil je dan van jezelf en je lichaam verlangen binnen twee weken gewend te zijn aan dat ding?
Één ding kan ik je (bijna, want uitzonderingen zijn er altijd) garanderen: wennen gaat het.
En nog een paar jaar verder kan je niet meer zonder slapen.
Dan voelt dat weer niet prettig.
Echt waar.

Voor nu:
Focus op wat je wel lukt.
Niet op wat je niet lukt.
Ik was zo gelukkig om er na twee nachten eigenlijk wel ingeslingerd te zijn.
Anderen doen er een paar maanden over.

Bedenk: elk uur met is winst.
En elk uur dat je zonder slaapt is geen falen, dat zijn uren die nog zonder masker doorgebracht worden.
Maar dat komt nog wel.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

9
Eigelijk zijn zulke dingetjes simpelweg aan te passen alleen zitten ze in een verborgen menu.
Ik had de aanloop instelling eerst ook aan staan, de mijne stond op 5.
Als je gaat liggen trek je nog wel wat aan het masker om lucht te krijgen, maar langzaamaan ga je rustiger ademen en ook ondieper. Ik denk dat daar hem de kneep wel eens kan zitten, dan krijg je lucht tekort.
Ik heb de aanloopdruk uitgezet en er nooit weer last van gehad.

Re: Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

10
Michiel schreef: 27 jul 2021, 17:37 Ik gebruik een F&P volgelaáts masker , geen probleem vanaf dag1. Alleen de begindruk van 4 heb ik ook. Als je 's nachts opstaat begint hij weer op 4 , dat vindt ik persoonlijk te laag. Maar verder super
De "RAMP" functie kun je uit (laten) zetten, zodat de cpap meteen op de normale druk begint.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Niet in slaap kunnen vallen bij gebruik CPAP

11
Michiel, mocht je een Dreamstation hebben, weet dan dan je deze ook kunt starten met de Aan/uitknop dus de knop die in links zit van de Rampknop. De Rampknop hoef je niet te gebruiken als je meteen op de juiste druk wilt starten na het wakker worden.

Mocht je een Resmed AirSense 10 hebben, dan kun je in het menu Mijn Opties de Aanlooptijd ook op stand Uit zetten. Dan start je ook meteen op de juiste druk.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar